Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkování, dálnice i pohon zadarmo. Norsko je ráj elektromobilů

  8:16aktualizováno  8:16
Skoro čtvrtinu všech elektromobilů prodaných v Evropě si koupili lidé v Norsku. Během letošního prvního pololetí prodej těchto aut ve skandinávské zemi meziročně stoupl o dvě třetiny. A činí téměř 23 procent celkového norského prodeje všech nových osobních aut. Vláda řidiče motivuje úlevami na DPH i dalšími slevami.

Majitelé elektromobilů v Norsku jsou osvobozeni od dálničních poplatků a mohou bezplatně parkovat na veřejných parkovištích. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V osmadvaceti zemích Evropské unie, Norsku a Švýcarsku se za leden až červen prodalo 72 201 elektromobilů, z toho v severské zemi 16 990.

Vláda v Oslu totiž elektromobilitu štědře podporuje. Kdo si pořídí „elbil“ - jak Norové elektromobil nazývají - je osvobozen jak od pětadvacetiprocentní DPH, tak dovozní daně a ekologického poplatku.

V zemi, kde jsou auta o 50 až 100 procent dražší než třeba v Německu, je tak elbil finančně velice výhodný. Například oblíbený E-Golf od Volkswagenu vychází zhruba o 80 tisíc norských korun (240 tisíc korun českých) levněji než běžný model, napsal německý deník Handelsblatt.

Parkování i pohon zdarma

Majitelé elektromobilů v Norsku navíc neplatí dálniční poplatky a mohou bezplatně parkovat na veřejných parkovištích. Nabíjecí stanice, jež jsou také zadarmo, se nacházejí v blízkosti městské či obecní radnice, u čerpacích stanic pohonných hmot a rovněž na četných firemních parkovištích. Celkem jich je kolem 1 730 s více než 6 700 zásuvkami.

Každý pracovní den dojíždí Nina Haugová-Eideová z lázeňského městečka Son do 50 kilometrů vzdáleného Osla, kde pracuje jaké personální šéfka jedné PR agentury. Jízdu si užívá i v dopravních špičkách, protože její vůz jezdí na elektřinu. A to znamená, že může používat i jízdní pruhy určené pro autobusy městské hromadné dopravy.

„Ve srovnání s řidiči, které předjíždím, ušetřím každý den minimálně půl hodiny,“ pochvaluje si dvaačtyřicetiletá matka čtyř dětí. „Odhaduji, že jenom na provozních nákladech ušetříme zhruba 30 tisíc korun ročně,“ říká Nina.

A do servisu také nemusí zajíždět příliš často. Její luxusní verze vozu Tesla S na jedno nabití ujede kolem 500 kilometrů. „Pokud je baterie opravdu prázdná, trvá čtyřiadvacet hodin, než se úplně nabije,“ dodává Nina. Auto většinou dobíjí doma přes noc.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Místo malého šálku velký kelímek. Italové se učí pít kávu od Američanů

Když se v Itálii řekne káva, znamená to rychle natočené espresso bez nějakých obřadních „rituálů“. Mladé Italy ale začínají lákat nově otevírané kavárny v...  celý článek

Jídlům vždy nelze upřít nejen dobrou chuť, ale i vysokou estetickou úroveň.
Šéfkuchař nechce být v průvodci Michelin, odmítl získané hvězdičky

Prestižní kulinářská cena v podobě hvězdiček v průvodci Michelin je snem každé dobré restaurace. Existují však i výjimky. Šéfkuchař jedné z oceněných...  celý článek

Nové výškové budovy v čínské provincii Sung-jüan
Čína a USA ženou tempo světového obchodu, výrazně zrychlí na 3,6 %

Tempo růstu světového obchodu se v letošním roce výrazně zrychlí na 3,6 procenta z loňských 1,3 procenta zejména díky poptávce v Číně a USA. Předpověděla to ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.