Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Za parkování se má platit. Parkovací stání by mělo být široké 2,4 metru

  12:12aktualizováno  12:12
Prezident Evropské parkovací asociace (EPA) Laurence Bannerman považuje zavedení pražských zón placeného stání v některých čtvrtích za dobrý příklad, jak se dá regulovat automobilový provoz ve městech. Jako trend v parkování vidí digitalizaci, která umožní regulovat výši parkovného i podle velikosti auta.

Prezident Evropské parkovací asociace (EPA) Laurence Bannerman | foto: koláž iDNES.cz

Počty aut neustále rostou. Roste stejně rychle počet parkovacích míst?Bohužel ne. Každé auto za den použije zhruba tři až pět různých parkovacích míst, ale na různých místech s různě vysokou poptávkou. Je úkolem každého systému nastavit podmínky tak, aby byla místa dobře využita – nelze například zcela zakázat parkování v centru měst, protože by tam nezůstal život, ale současně není možné, aby někdo parkoval na ulici celý den.

Parkoviště budou patřit jen Praze. Město vypoví smlouvy nájemcům

Jak hodnotíte pražský systém?
To, co se děje v Praze, odpovídá trendům moderního parkování. Postupné rozšiřování celého systému je určitě dobrým krokem, lidé se s ním seznamují a začínají mu rozumět. Radnice i politici získávají zajímavá data o parkování, která mohou využít pro další plánování. Ceny za parkovné jsou podle mě rozumné a stimulují poptávku po tom, parkovat mimo ulici, například v parkovacích domech.

Řada lidí se domnívá, že za parkování se nemá platit. Jak je těžké je přesvědčit, že z nich město pouze netahá peníze?
Lidé nemají rádi, když v poplatku vidí jen cestu, jak z nich vytáhnout peníze. Pokud je parkování efektivní a zaručuje lidem, že je v něm místo, je to jiný přístup. Poplatek za parkování nelze vnímat jako daň, ale jako poplatek za používání vzácné komodity – veřejného prostoru. Placení musí zůstat, protože poptávka po parkování je vyšší než nabídka.

Auta se zvětšují, co to pro parkování znamená?
Naše organizace zvětšila doporučené rozměry pro parkovací stání. Za optimální teď považujeme šířku 2,4 metru a ještě letos chceme upravit rovněž doporučené rozměry pro parkování na ulici. Abychom zvládli tyto trendy, je potřeba celý management parkování více digitalizovat. Tedy například to, aby součástí parkovacího lístku byla i registrační značka. To přináší nové příležitosti, například rozlišovat cenu parkovného podle typu, velikosti nebo emisí auta.

Jaký je v Evropě podíl aut, která parkují přímo na ulici a mimo ni v uzavřených parkovištích?
V průměru je to 60 procent mimo ulici a 40 procent na ulici. Jsou země, kde je podíl parkování mimo ulici výrazně vyšší, například Velká Británie a Německo.

V řadě zemí se snaží odsunout z ulic ještě více parkujících aut. Proč?Ulice a náměstí, zejména uvnitř měst, jsou dnes často jedinými místy, která lze využít pro cyklostezky, pěší zóny nebo autobusové zastávky. Pro ně je potřeba místo, které v současnosti zabírají auta. Vždy jde však o to, najít rovnovážné řešení, nelze jen striktně omezovat.

Co je z pohledu parkování v Evropě největší problém?
Největší problémy způsobuje nedostatek vizí v této oblasti, a to jak na celostátní, tak komunální úrovni. Politici musí vědět, že vyřešené parkování je součástí celkového obrázku města.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Mimozemšťan Alza měl potíže. V e-shopu nefungovalo dokončení objednávky

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz (ilustrační snímek)

Někteří zákazníci internetového obchodu Alza.cz mohli od včerejšího večera do dnešního poledne nakupovat jenom...

T-Mobil loni zvýšil tržby o dvě procenta, má šest milionů zákazníků

Ilustrační fotografie

Mobilní operátor T-Mobile má v současné době nejvíce zákazníků na trhu. Jejich počet loni stoupl o 128 tisíc na 6,176...

Češi patří mezi nejtlustší v Evropě. Osmadvacítku drtíme i počtem kuřáků

(Ilustrační snímek)

V porovnání s ostatními evropskými státy je v Česku ohrožen sociálním vyloučením poměrně nízký podíl lidí. V Evropě...

Najdete na iDNES.cz