Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za parkování se má platit. Parkovací stání by mělo být široké 2,4 metru

  12:12aktualizováno  12:12
Prezident Evropské parkovací asociace (EPA) Laurence Bannerman považuje zavedení pražských zón placeného stání v některých čtvrtích za dobrý příklad, jak se dá regulovat automobilový provoz ve městech. Jako trend v parkování vidí digitalizaci, která umožní regulovat výši parkovného i podle velikosti auta.

Prezident Evropské parkovací asociace (EPA) Laurence Bannerman | foto: koláž iDNES.cz

Počty aut neustále rostou. Roste stejně rychle počet parkovacích míst?Bohužel ne. Každé auto za den použije zhruba tři až pět různých parkovacích míst, ale na různých místech s různě vysokou poptávkou. Je úkolem každého systému nastavit podmínky tak, aby byla místa dobře využita – nelze například zcela zakázat parkování v centru měst, protože by tam nezůstal život, ale současně není možné, aby někdo parkoval na ulici celý den.

Parkoviště budou patřit jen Praze. Město vypoví smlouvy nájemcům

Jak hodnotíte pražský systém?
To, co se děje v Praze, odpovídá trendům moderního parkování. Postupné rozšiřování celého systému je určitě dobrým krokem, lidé se s ním seznamují a začínají mu rozumět. Radnice i politici získávají zajímavá data o parkování, která mohou využít pro další plánování. Ceny za parkovné jsou podle mě rozumné a stimulují poptávku po tom, parkovat mimo ulici, například v parkovacích domech.

Řada lidí se domnívá, že za parkování se nemá platit. Jak je těžké je přesvědčit, že z nich město pouze netahá peníze?
Lidé nemají rádi, když v poplatku vidí jen cestu, jak z nich vytáhnout peníze. Pokud je parkování efektivní a zaručuje lidem, že je v něm místo, je to jiný přístup. Poplatek za parkování nelze vnímat jako daň, ale jako poplatek za používání vzácné komodity – veřejného prostoru. Placení musí zůstat, protože poptávka po parkování je vyšší než nabídka.

Auta se zvětšují, co to pro parkování znamená?
Naše organizace zvětšila doporučené rozměry pro parkovací stání. Za optimální teď považujeme šířku 2,4 metru a ještě letos chceme upravit rovněž doporučené rozměry pro parkování na ulici. Abychom zvládli tyto trendy, je potřeba celý management parkování více digitalizovat. Tedy například to, aby součástí parkovacího lístku byla i registrační značka. To přináší nové příležitosti, například rozlišovat cenu parkovného podle typu, velikosti nebo emisí auta.

Jaký je v Evropě podíl aut, která parkují přímo na ulici a mimo ni v uzavřených parkovištích?
V průměru je to 60 procent mimo ulici a 40 procent na ulici. Jsou země, kde je podíl parkování mimo ulici výrazně vyšší, například Velká Británie a Německo.

V řadě zemí se snaží odsunout z ulic ještě více parkujících aut. Proč?Ulice a náměstí, zejména uvnitř měst, jsou dnes často jedinými místy, která lze využít pro cyklostezky, pěší zóny nebo autobusové zastávky. Pro ně je potřeba místo, které v současnosti zabírají auta. Vždy jde však o to, najít rovnovážné řešení, nelze jen striktně omezovat.

Co je z pohledu parkování v Evropě největší problém?
Největší problémy způsobuje nedostatek vizí v této oblasti, a to jak na celostátní, tak komunální úrovni. Politici musí vědět, že vyřešené parkování je součástí celkového obrázku města.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Na úřadech se na energiích prohospodaří půl miliardy ročně, uvádí analýza

Mytí oken krajského úřadu zabere skupině pracovníků zhruba týden. Využívají při...

Více než tři čtvrtiny budov vládních institucí v Česku nehospodaří efektivně s energií. Ztráta představuje zhruba půl...

Maso vypěstované v laboratoři může být v restauracích za tři roky

Uměle vypěstované hovězí maso nizozemské společnosti Mosa Meat.

Nizozemská společnost Mosa Meat, která před pěti lety jako první na světě představila laboratorně vypěstovaný hovězí...

Číňané na ústupu, CEFC se zbavila podílu v cestovce Canaria Travel

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Čínská skupina CEFC se zbavila svého 49,99procentního podílu v cestovní kanceláři Canaria Travel, který loni v říjnu...

Najdete na iDNES.cz