Parkování na Ruzyni: letiště je i po zlevnění většinou dražší

  1:03aktualizováno  1:03
Až tisíce korun můžete ušetřit za parkování u ruzyňského letiště. Pokud si dobře zvolíte parkoviště. Ceny za odstavení auta na Ruzyni a v jejím okolí se velmi liší - v řadě případů je nejdražší variantou zaparkovat auto v areálu letiště. Lišit se mohou také podmínky a doprovodné služby.

Jedno z parkovišť nedaleko letiště s názvem Přijeď a leť. | foto: Soňa LechnerováiDNES.cz

Správě Letiště Praha, která provozuje a spravuje parkovací plochy letiště, za poslední roky výrazně přibyla konkurence. V okolí terminálu vyrostla řada soukromých parkovišť, jejichž provozovatelé většinou vozí klienty vlastním vozem přímo k terminálům. - čtěte V okolí letiště se rozjel nový byznys  

. Infografika

Kde a na jak dlouho se vyplatí parkovat.

Letiště na to letos na jaře zareagovalo po otevření levného parkování v budově D dalším zlevněním parkování v budově C, která je od letištních terminálů vzdálen jen pár minut.

"Zjednodušeně řečeno se jedná o akci, kdy je zvýhodněné parkování od pěti dnů výše. Například od pěti do čtrnácti dnů je cena stejná vždy dva tisíce korun za celou dobu parkování,“ uvedla mluvčí Správy Letiště Praha Eva Krejčí.

Řada lidí o jiné možnosti parkování neví
I přes zlevnění některých tarifů zůstává v řadě případů parkování v jejich zařízeních tím nejdražším. "Konkurenci chápeme jako přirozenou součást tržního prostředí, která přispívá k dalšímu rozšiřování nabídky pro různé skupiny zájemců o parkování,“ dodala Krejčí.

Letiště dosud těží i z toho, že řada lidí neví o jiné možnosti parkování. Poměrně dobře utajený je například parkovací dům Evropark, který je v budově hotelu Marriott v těsné blízkosti terminálů 1 a 2.

Ten se vyplatí hlavně v situaci, kdy jedete na letiště někoho vyzvednout. Například hodina a půl vyjde v Evroparku na 60 korun, nejlevnější stání v letištních parkovacích domech na 100 korun. Navíc pokud máte u ČSA program OK Plus, za každých 500 utracených korun získáte ještě 200 mílí.

Zaparkovat na letišti se dá i zdarma: na 15 minut před oběma terminály na nekrytých stáních. Pokud tu ale zaparkujete na delší dobu, parkovné letí astronomicky nahoru. Jeden den tu vyjde na 4 800 korun. Na tolik přijde na některých parkovištích měsíc a půl stání.

V blízkosti terminálů není kromě Evroparku jiná možnost parkovat jinde než v areálu Správy Letiště Praha. Jiným řešením je ale odložit auto na parkovacích plochách okolo letiště, odkud vás jejich provozovatelé dopraví k odletům a po příletu vás vyzvednou zpět.

V okolí Ruzyně je levněji
Jejich ceny jsou podstatně nižší, velmi se liší ale i podmínky. U řady z nich si na internetu například nedozvíte nic o provozním řádu. Vyplatí se na nich parkovat už po více jak třech hodinách parkování, při tak krátkém časovém úseku je ale nevýhodou ztráta času v podobě dopravy z parkoviště k terminálu a zpět.

Největším z řady alternativních parkovišť, tedy těch, která neprovozuje správa letiště, je GO Parking. Zároveň je mezi nimi i nejdražší, ale také je k letišti nejblíže a nabízí i další služby, například bankomat. Parkoviště je kompletně hlídané.

"Stoprocentně za auta ručíme," říká jednatel Petr Váverka, podle kterého je průměrná doba stání u nich kolem osmi dnů. Do té doby je i stání levnější než na Ruzyni.

Letiště začalo loni konkurovat alternativním parkovištím stáním v budově D. V té je ale nutné parkování dopředu objednat a jinde si vyzvednou parkovací lístek. Podle mluvčí letiště Evy Krejčí se však chystá zavedení platby přímo v budově.

Čtrnáct dnů parkování v budově D vyjde na 1 900 korun, stejně jako v Go Parkingu. Pěšky k terminálu je to deset minut. Parkoviště však není nijak hlídané. Správa Letiště Praha má jediné hlídané parkoviště: patro v budově C. Oproti Go parkingu jsou ceny více než dvojnásobné.

Letišti konkurují i "zahrádkáři"
Levnější jsou ještě další areály, kterým někteří přezdívají "zahrádkáři". V řadě případů jde totiž o parkování spíše na zahradě rodinných domků. Často je ale nejasné, kdo za nimi stojí.

Například na webu www.zaparkujteunas.cz není uveden provozovatel, jako provozní řád je uveden latinský text. "Provozuji to na živnostenský list, je to tu vše hlídané a pojištěné," uvedl provozovatel parkoviště Jan Klička.

Provozní řád nenajdete ani na www.levneparkovani.cz. Provozovatelka Jana Zábojová uvedla, že zákazníkům dávají doklad o tom, že u nich auto parkuje. "Už o mě radši prosím nepiště, mám moc plno,“ dodala.

Obrovský zájem o levné parkování okolo letiště potvrzuje například i fakt, že až do 20. července nepřijímá parkoviště Přijeď-a-leť žádné rezervace. "Máme jen malou rezervu pro ty zákazníky, co nekoukají na web,“ uvedl provozovatel Petr Vojíř. Za auto zde neručí.

Čtěte ve středeční MF DNES

Jak si stojí ceny za parkování na Ruzyni v porovnání se zahraničím? Kde vzniknou okolo letiště nová parkoviště? Čtěte ve středeční MF DNES v příloze ekonomika.

.
Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Matky, které si nemohou přivydělávat, tratí 180 miliard, tvrdí ekonom

práce, děti, žena, matka

Kdyby matky v Česku po roce narození dítěte pracovaly 13 hodin týdně, získaly by celkem 60 miliard a ekonomika by se...

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...



Najdete na iDNES.cz