Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Školka, zubař nebo veterina. Z obřích skladů se stávají města ve městě

  18:29aktualizováno  18:29
Byty, školky, sportoviště, restaurace, veterina či lékařské ordinace. Řeč není o klasické městské čtvrti, jak by se podle slov mohlo zdát, ale o novodobých logistických parcích, tedy obřích skladech, ze kterých se stávají doslova města ve městech. To znamená, že jsou otevřena nejen pro podnikatele a jejich zaměstnance, ale i pro běžné návštěvníky, kteří do těchto míst dříve neměli přístup.

Logistické centrum v Horních Počernicích | foto: Karel Šanda / Empresa Media / Profimedia

Počet novodobých skladů v celé republice strmě roste. Jen v Praze a okolí zabírají plochu, jakou před deseti lety zabíraly v celém Česku. Lidem se otevřel například skladový areál P3 Prague Horní Počernice nebo CTPark Bor. A mohlo by jich být i více. Poptávka po nich je totiž silná.

Problém je ale v tom, že developeři nemají kde stavět. „Jsme bohužel ve stavu, kdy i navzdory silné poptávce po výstavbě a rozvoji těchto lokalit developeři nemají dostatek příležitostí k nové výstavbě či k revitalizaci projektů v okolí měst. Současné územní plány to v dostatečné míře neumožňují,“ sdělil MF DNES vedoucí týmu pronájmu průmyslových nemovitostí ve společnosti Cushman & Wakefield Ferdinand Hlobil.

Největší logistické parky v ČR

CTPark Brno - 413 00 m2
CTPark Bor - 382 tisíc m2
P3 Prague Horní Počernice - 323 tisíc m2
Prologis Park Prague-Jirny - 286 tisíc m2
CTPark Ostrava - 227 tisíc m2
Prologis Park Prague-Rudná - 222 tisíc m2
CTPark Plzeň - 188 tisíc m2
CTPark Modřice - 178 tisíc m2
P3 Prague D1 - 176 tisíc m2
Prologis Prague D1 Park East - 149 tisíc m2

Právě to vedlo k rozvoji novodobého trendu přeměny logistických parků na malá města s kompletní infrastrukturou a občanskou vybaveností. Potvrdila to i nedávná studie, kterou zveřejnila mezinárodní poradenská společnost BNP Paribas Real Estate Česká republika. „Namísto rozvoje území v blízkosti populace se často staví v místech, která jsou příliš daleko od městských aglomerací a která z pohledu nabídky pracovní síly nejsou ideální,“ vysvětlil Hlobil.

Aby developeři pronajali postavené prostory daleko za městem, musejí vytvořit dostatečně atraktivní místo nejen pro nájemce, ale také pro jejich zaměstnance. Obzvláště v poslední době, kdy se ekonomice daří, je minimální nezaměstnanost a lidé si mohou práci vybírat, to je důležité. Změnily se totiž i cílové skupiny, ve kterých hledají logisté zaměstnance. Patří k nim lidé nad 50 a více let, maminky na nebo po mateřské či agenturní pracovníci často ze zahraničí.

Není tedy výjimkou, že nabídky zaměstnání ve skladech běžně inzerují přímou dopravu na pracoviště. Obzvláště z míst, která nejsou napojena na hromadnou veřejnou dopravu. Výjimečná není ani možnost ubytování v místě pracoviště. Dalším bonusem je například lékař na pracovišti, nabídka volnočasových aktivit, obchody nebo restaurace.

Za hranicemi jsou opatrnější

„Pracovníci mohou v areálu trávit i velkou část svých mimopracovních aktivit, nejsou de facto nuceni opouštět areál,“ řekl obchodní a marketingový ředitel SSI Group Václav Elman.

Města ve městě vznikají i v zahraničí. Tam jsou však s jejich tvorbou opatrnější. „V zahraničí se v lokalitách bez pracovní síly povolují stavby pouze v případech státního či regionálního zájmu o rozvoj takovýchto ‚neobydlených‘ území,“ říká Hlobil. Představě, že by zaměstnanci měli v areálech i bydlet, nefandí ani ředitel logistických parků P3 pro Českou republiku Tomáš Míček. „Dá se předpokládat, že ubytovací kapacity některé firmy zvažují především pro zahraniční dělníky. Období hospodářského růstu, bohužel, nebude trvat věčně a zároveň si myslím, že odpovědí na nedostatek pracovní síly bude také automatizace a změna procesů. Z tohoto pohledu proto vidím trend ubytoven jako přechodnou záležitost,“ sdělil Míček.

Oproti tomu trend automatizace v logistických parcích, který odborníci sledují již mnoho let, bude trvalejší. „Tam, kde je více skladová logistika, vidíme nové technologie, které pomáhají například s inventarizací zboží. Mnohem větší zapojení automatizace lze již dnes sledovat u lehké výroby. Pokud se odhady naplní, logistická centra se budou stavět blíže měst a čím dál více procesů bude řízeno inteligentními systémy,“ dodal Míček.

„Otázkou budoucích let jsou také chytré a zelené budovy nebo elektromobilita, ať už osobní či nákladní dopravy,“ vyjmenoval další trendy v logistice Július Hájek z CTP.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Ochlazení odstartovalo topnou sezonu, během týdne by se mělo topit všude

Detail dobových litinových radiátorů

V Česku v těchto dnech začíná topná sezona, letos neobvykle pozdě. Zatímco v jiných letech bývá rozptyl zahájení...

Čtvrt milionu lidí v Česku pracuje načerno. Za legální práci firmy nechtějí platit

Na mostě nedaleko 149. kilometru dálnice D1 u Jabloňova na Žďársku dělníci...

Šedá zóna v podobě nelegálních zprostředkovatelů práce v Česku existuje dlouhodobě, v poslední době však díky dobře...

Topná sezóna může začít již příští týden a kominíci nestíhají

(ilustrační foto)

Letošní topná sezóna začne na většině území České republiky již příští týden. Ti, kteří ještě nestihli povinnou revizi...



Najdete na iDNES.cz