Počet novodobých skladů v celé republice strmě roste. Jen v Praze a okolí zabírají plochu, jakou před deseti lety zabíraly v celém Česku. Lidem se otevřel například skladový areál P3 Prague Horní Počernice nebo CTPark Bor. A mohlo by jich být i více. Poptávka po nich je totiž silná.
Problém je ale v tom, že developeři nemají kde stavět. „Jsme bohužel ve stavu, kdy i navzdory silné poptávce po výstavbě a rozvoji těchto lokalit developeři nemají dostatek příležitostí k nové výstavbě či k revitalizaci projektů v okolí měst. Současné územní plány to v dostatečné míře neumožňují,“ sdělil MF DNES vedoucí týmu pronájmu průmyslových nemovitostí ve společnosti Cushman & Wakefield Ferdinand Hlobil.
Největší logistické parky v ČRCTPark Brno - 413 00 m2 |
Právě to vedlo k rozvoji novodobého trendu přeměny logistických parků na malá města s kompletní infrastrukturou a občanskou vybaveností. Potvrdila to i nedávná studie, kterou zveřejnila mezinárodní poradenská společnost BNP Paribas Real Estate Česká republika. „Namísto rozvoje území v blízkosti populace se často staví v místech, která jsou příliš daleko od městských aglomerací a která z pohledu nabídky pracovní síly nejsou ideální,“ vysvětlil Hlobil.
Aby developeři pronajali postavené prostory daleko za městem, musejí vytvořit dostatečně atraktivní místo nejen pro nájemce, ale také pro jejich zaměstnance. Obzvláště v poslední době, kdy se ekonomice daří, je minimální nezaměstnanost a lidé si mohou práci vybírat, to je důležité. Změnily se totiž i cílové skupiny, ve kterých hledají logisté zaměstnance. Patří k nim lidé nad 50 a více let, maminky na nebo po mateřské či agenturní pracovníci často ze zahraničí.
Není tedy výjimkou, že nabídky zaměstnání ve skladech běžně inzerují přímou dopravu na pracoviště. Obzvláště z míst, která nejsou napojena na hromadnou veřejnou dopravu. Výjimečná není ani možnost ubytování v místě pracoviště. Dalším bonusem je například lékař na pracovišti, nabídka volnočasových aktivit, obchody nebo restaurace.
Za hranicemi jsou opatrnější
„Pracovníci mohou v areálu trávit i velkou část svých mimopracovních aktivit, nejsou de facto nuceni opouštět areál,“ řekl obchodní a marketingový ředitel SSI Group Václav Elman.
Města ve městě vznikají i v zahraničí. Tam jsou však s jejich tvorbou opatrnější. „V zahraničí se v lokalitách bez pracovní síly povolují stavby pouze v případech státního či regionálního zájmu o rozvoj takovýchto ‚neobydlených‘ území,“ říká Hlobil. Představě, že by zaměstnanci měli v areálech i bydlet, nefandí ani ředitel logistických parků P3 pro Českou republiku Tomáš Míček. „Dá se předpokládat, že ubytovací kapacity některé firmy zvažují především pro zahraniční dělníky. Období hospodářského růstu, bohužel, nebude trvat věčně a zároveň si myslím, že odpovědí na nedostatek pracovní síly bude také automatizace a změna procesů. Z tohoto pohledu proto vidím trend ubytoven jako přechodnou záležitost,“ sdělil Míček.
Oproti tomu trend automatizace v logistických parcích, který odborníci sledují již mnoho let, bude trvalejší. „Tam, kde je více skladová logistika, vidíme nové technologie, které pomáhají například s inventarizací zboží. Mnohem větší zapojení automatizace lze již dnes sledovat u lehké výroby. Pokud se odhady naplní, logistická centra se budou stavět blíže měst a čím dál více procesů bude řízeno inteligentními systémy,“ dodal Míček.
„Otázkou budoucích let jsou také chytré a zelené budovy nebo elektromobilita, ať už osobní či nákladní dopravy,“ vyjmenoval další trendy v logistice Július Hájek z CTP.