Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Školka, zubař nebo veterina. Z obřích skladů se stávají města ve městě

  18:29aktualizováno  18:29
Byty, školky, sportoviště, restaurace, veterina či lékařské ordinace. Řeč není o klasické městské čtvrti, jak by se podle slov mohlo zdát, ale o novodobých logistických parcích, tedy obřích skladech, ze kterých se stávají doslova města ve městech. To znamená, že jsou otevřena nejen pro podnikatele a jejich zaměstnance, ale i pro běžné návštěvníky, kteří do těchto míst dříve neměli přístup.

Logistické centrum v Horních Počernicích | foto: Karel Šanda / Empresa Media / Profimedia

Počet novodobých skladů v celé republice strmě roste. Jen v Praze a okolí zabírají plochu, jakou před deseti lety zabíraly v celém Česku. Lidem se otevřel například skladový areál P3 Prague Horní Počernice nebo CTPark Bor. A mohlo by jich být i více. Poptávka po nich je totiž silná.

Problém je ale v tom, že developeři nemají kde stavět. „Jsme bohužel ve stavu, kdy i navzdory silné poptávce po výstavbě a rozvoji těchto lokalit developeři nemají dostatek příležitostí k nové výstavbě či k revitalizaci projektů v okolí měst. Současné územní plány to v dostatečné míře neumožňují,“ sdělil MF DNES vedoucí týmu pronájmu průmyslových nemovitostí ve společnosti Cushman & Wakefield Ferdinand Hlobil.

Největší logistické parky v ČR

CTPark Brno - 413 00 m2
CTPark Bor - 382 tisíc m2
P3 Prague Horní Počernice - 323 tisíc m2
Prologis Park Prague-Jirny - 286 tisíc m2
CTPark Ostrava - 227 tisíc m2
Prologis Park Prague-Rudná - 222 tisíc m2
CTPark Plzeň - 188 tisíc m2
CTPark Modřice - 178 tisíc m2
P3 Prague D1 - 176 tisíc m2
Prologis Prague D1 Park East - 149 tisíc m2

Právě to vedlo k rozvoji novodobého trendu přeměny logistických parků na malá města s kompletní infrastrukturou a občanskou vybaveností. Potvrdila to i nedávná studie, kterou zveřejnila mezinárodní poradenská společnost BNP Paribas Real Estate Česká republika. „Namísto rozvoje území v blízkosti populace se často staví v místech, která jsou příliš daleko od městských aglomerací a která z pohledu nabídky pracovní síly nejsou ideální,“ vysvětlil Hlobil.

Aby developeři pronajali postavené prostory daleko za městem, musejí vytvořit dostatečně atraktivní místo nejen pro nájemce, ale také pro jejich zaměstnance. Obzvláště v poslední době, kdy se ekonomice daří, je minimální nezaměstnanost a lidé si mohou práci vybírat, to je důležité. Změnily se totiž i cílové skupiny, ve kterých hledají logisté zaměstnance. Patří k nim lidé nad 50 a více let, maminky na nebo po mateřské či agenturní pracovníci často ze zahraničí.

Není tedy výjimkou, že nabídky zaměstnání ve skladech běžně inzerují přímou dopravu na pracoviště. Obzvláště z míst, která nejsou napojena na hromadnou veřejnou dopravu. Výjimečná není ani možnost ubytování v místě pracoviště. Dalším bonusem je například lékař na pracovišti, nabídka volnočasových aktivit, obchody nebo restaurace.

Za hranicemi jsou opatrnější

„Pracovníci mohou v areálu trávit i velkou část svých mimopracovních aktivit, nejsou de facto nuceni opouštět areál,“ řekl obchodní a marketingový ředitel SSI Group Václav Elman.

Města ve městě vznikají i v zahraničí. Tam jsou však s jejich tvorbou opatrnější. „V zahraničí se v lokalitách bez pracovní síly povolují stavby pouze v případech státního či regionálního zájmu o rozvoj takovýchto ‚neobydlených‘ území,“ říká Hlobil. Představě, že by zaměstnanci měli v areálech i bydlet, nefandí ani ředitel logistických parků P3 pro Českou republiku Tomáš Míček. „Dá se předpokládat, že ubytovací kapacity některé firmy zvažují především pro zahraniční dělníky. Období hospodářského růstu, bohužel, nebude trvat věčně a zároveň si myslím, že odpovědí na nedostatek pracovní síly bude také automatizace a změna procesů. Z tohoto pohledu proto vidím trend ubytoven jako přechodnou záležitost,“ sdělil Míček.

Oproti tomu trend automatizace v logistických parcích, který odborníci sledují již mnoho let, bude trvalejší. „Tam, kde je více skladová logistika, vidíme nové technologie, které pomáhají například s inventarizací zboží. Mnohem větší zapojení automatizace lze již dnes sledovat u lehké výroby. Pokud se odhady naplní, logistická centra se budou stavět blíže měst a čím dál více procesů bude řízeno inteligentními systémy,“ dodal Míček.

„Otázkou budoucích let jsou také chytré a zelené budovy nebo elektromobilita, ať už osobní či nákladní dopravy,“ vyjmenoval další trendy v logistice Július Hájek z CTP.



Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská firma se omluvila za svého zaměstnance, chodil si totiž pro obědy

Fast food, Japonsko

Japonská vodárenská společnost se v televizním přenosu omluvila zákazníkům za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Ať se Google a Facebook podělí s médii o příjmy z reklam, velí europoslanci

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)

Vydavatelé psaného slova by se měli dočkat stejné ochrany jako filmová či nahrávací studia. Výbor pro právní...

Češi postaví Království železnic také ve vídeňském Prátru

model Ještědu

Lidé, kteří stojí za pražským Královstvím železnic, chtějí rozjet malé vláčky i za hranicemi. V rakouském zábavním...

České automobilky jedou na plné obrátky, většina vozů jde na vývoz

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...

Motor českého průmyslu, výrobci automobilů, ohlásil za loňský rok rekordní sezónu. Pětiprocentním tempem rostla výroba...

Najdete na iDNES.cz