Peníze pocházející z evropských dotací pomáhají udržet při životě fondy muzejních sbírek Českých drah i drobných spolků. Zhruba stovka tuzemských organizací opečovávajících železniční techniku i opuštěné tratě by ročně dokázala spolykat i desetinásobek nabízené částky.
Příslib dalších peněz na obnovu muzejních exponátů i vlaků, se kterými se lidé mohou setkat při nostalgických jízdách na české železnici, ještě musí schválit orgány Evropské unie.
Česko chce zelenější železnici. Dieselovým soupravám hrozí pokuty |
„Udělení veřejné podpory pro další období je závislé na schválení nařízení o blokových výjimkách, které dává titul k udělení veřejné podpory v oblasti technického kulturního dědictví. Evropská komise toto nařízení má schválit nejpozději do konce roku 2020,“ řekl MF DNES mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Jedním z úspěšných žadatelů je spolek Klub historie kolejové dopravy Praha, který naposledy v roce 2018 dostal třičtvrtěmilionovou dotaci na obnovu dvojice historických osobních vozidel a pro letošek má opět zažádáno o přidělení dalších peněz.
„Historická vozidla, která vozí lidi, podléhají periodickým prohlídkám, jinak nemají na kolejích co dělat. Z peněz jsme platili rozborku podvozku, defektoskopii, výměnu poškozených součástek, kontrolu obručí, náprav, háků, tažného narážecího ústrojí,“ tvrdí jednatel spolku Jaroslav Křenek. Jeho spolek během prázdninových sobot na Rakovnicku provozuje jízdy s parním vlakem a spravuje sbírku jedenácti parních lokomotiv a další železniční techniky.
Zájem lidí poklesl
Další peníze směřovaly například do železničního muzea v Lužné u Rakovníka. „Loni to bylo 450 tisíc korun na opravy historického nákladního vozu a letos jsme dostali 936 tisíc korun na rekonstrukci tendru k parní lokomotivě,“ řekl MF DNES pověřený ředitel muzea Marek Plochý.
S parními vlaky patříme k evropské špičce, říká jejich šéf u Českých drah |
Zdaleka ne na každý projekt se ovšem najdou peníze. „Žádali jsme opakovaně na opravy vagonů, ale nic jsme nedostali,“ tvrdí Lenka Říhová ze spolku, který provozuje muzejní sbírku v železniční výtopně ve středočeských Zdicích. Peníze na provoz a opravy exponátů získává například z prodeje suvenýrů se železniční tematikou, nicméně největší část peněz jsou příspěvky jednotlivých členů spolku.
Ačkoliv velká část lidí si letos odpustila zahraniční dovolenou, podle provozovatelů nostalgických jízd a dalších akcí zaměřených na železniční historii je přesto zájem lidí nižší než v předchozích letech.
„Jezdíme čtrnáctým rokem a letos máme propad o padesát procent. Je zkrátka málo cestujících, uvedl Křenek. Kromě výpadku z jízdného spolek stále čeká na slíbenou milionovou dotaci od Středočeského kraje, která mu pokrývala náklady na provoz vlaků. Kvůli koronavirovým bezpečnostním opatřením byly pro letošní rok zrušené i oslavy Dne železnice.
Lokomotiva za 20 milionů
Na to, že se provoz železniční nostalgie nevyplatí, si dlouhodobě stěžují i České dráhy. Ty náklady na nostalgické jízdy a udržování exponátů vyčíslily na 40 milionů ročně.
Česko jako parní velmoc. Železniční nostalgie zažívá velký boom |
Celková oprava parní lokomotivy do stavu, aby mohla jezdit s cestujícími, vyjde na zhruba 20 milionů korun. Nabízené dotace tak na velké projekty nestačí.
Kvůli zachování historických vozidel a zároveň ulehčení břemene státnímu dopravci, který se na železnici potýká se stále větší konkurencí soukromých dopravců, se řadu měsíců scházela pracovní skupiny složená ze zástupců ministerstva kultury. Jediným hmatatelným výstupem ale bylo odprodání zhruba šesti desítek dosluhujících vozidel Českých drah Národnímu technickému muzeu, které stálo o vozidla, jako jsou jednotky 451 označované jako Žabotlam nebo lokomotivy 753 Brejlovec.
29. listopadu 2018 |