Ministr spravedlnosti má navíc do deseti dnů předložit zprávu o prověřování trestních oznámení podaných v této souvislosti.
Vzápětí se sešla Rada Ústeckého kraje, která označila vládní krok za populistické zneužívání problematické situace v dopravě v regionu.
Konflikt vlády a krajské samosprávy je pokračováním dlouhodobého sporu kraje a Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK), kterému krajský úřad vypověděl letos v lednu smlouvu na zajišťování veřejné autobusové dopravy.
Kraj to zdůvodnil nepřiměřenými finančními požadavky dopravce, který naopak považuje své nároky za zákonné. Celý spor pak vyvrcholil tím, že začátkem srpna čtyři dny nejezdily autobusy DPÚK na čtyřech pětinách všech spojů mezi obcemi v kraji. Těch bylo více než 2100. - více zde
"Ústecký kraj vypověděl smlouvu o závazku veřejných služeb linkové autobusové dopravy s majoritním dopravcem v kraji, aniž by měl zajištěného náhradního dopravce k datu ukončení výpovědní lhůty," konstatuje ve své zprávě premiér Paroubek.
V důsledku postupu politického vedení regionu (tvořeného z drtivé většiny ODS) nastala podle něj situace, kdy není zřejmé, zda bude zajištěna doprava dětí do škol po 4.září a zejména pak není jasné, kolik a jakých linek bude zajištěno po 9.září.
Autobusy a politika
Vedení kraje ale poukazuje na to, že za nepřehlednost v základní dopravní obslužnosti může právě ČSSD.
"Ta nepřinesla během svého několikaletého působení u moci potřebný zákon o veřejné dopravě, který by řešil tyto problémy. Velkou chybou je vytvoření podmínek pro vznik silného, takřka monopolního postavení DPÚK," stojí v krajském prohlášení.
Boj mezi krajem a dopravcem tím dostává i politický náboj, neboť podle Šulce svou roli sehrála i "sociálně-demokratická garnitura," která byla zodpovědná za průběh reformy státní správy.
"V letech 2000 až 2004 řídil oblast dopravy zástupce hejtmana člen ČSSD Jaroslav Foldyna. Pro kraj nevýhodnou smlouvu pak podepsal tehdejší ředitel krajského úřadu Jiří Kubricht, v té době rovněž člen ČSSD," konstatoval na mimořádné tiskové konferenci hejtman Šulc.
Zatím vozí většinu občanů Ústecké kraje stále autobusy DPÚK na základě takzvaného vrchnostenského nařízení krajského úřadu. Od 9.září je však mají nahradit autobusy ČSAD Česká Lípa, které vyhrálo výběrové řízení. Nový dopravce dokonce přijal do pracovního poměru řidiče současného dopravce, i když má objednávku od krajského úřadu jen do konce roku.
Řidiči jsou nervózní, nevyloučili stávku
To znervózňuje na 600 zaměstnanců ČSAD, kteří se obávají, že koncem roku přijdou o práci.
"Kraj nabízí ČSAD Česká Lípa perspektivu na tři měsíce. Podnik v takové situaci by měl koncem září dát svým zaměstnancům výpověď z důvodu nadbytečnosti," uvedl Luboš Pomajbík, předseda odborového svazu dopravy.
Odboráři proto vyzvali hejtmana otevřeným dopisem, aby situaci napravil. „Otevřený dopis je jen prvním krokem z řady možných,“ upozornil Pomajbík, který nevyloučil, že by odboráři mohli i stávkovat.
Pro případ, že by k další krizi autobusové dopravy došlo, zřídil krajský úřad bezplatnou krizovou telefonní linku 800 876 011.