Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paroubek vyšle na Ústecko kontroly kvůli autobusům

  15:59aktualizováno  15:59
Odstupující vláda Jiřího Paroubka posílá na politiky a úředníky Ústeckého kraje kontrolory ministerstev dopravy, vnitra a financí. Krajský úřad a hejtman Jiří Šulc ohrozili základní autobusovou dopravu v kraji, domnívá se premiér, který je zároveň poslancem za Ústecký kraj.
Premiér Paroubek je poslancem za Ústecký kraj.

Premiér Paroubek je poslancem za Ústecký kraj. | foto: David PortMF DNES

Ministr spravedlnosti má navíc do deseti dnů předložit zprávu o prověřování trestních oznámení podaných v této souvislosti.

Vzápětí se sešla Rada Ústeckého kraje, která označila vládní krok za populistické zneužívání problematické situace v dopravě v regionu.

Konflikt vlády a krajské samosprávy je pokračováním dlouhodobého sporu kraje a Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK), kterému krajský úřad vypověděl letos v lednu smlouvu na zajišťování veřejné autobusové dopravy.

Kraj to zdůvodnil nepřiměřenými finančními požadavky dopravce, který naopak považuje své nároky za zákonné. Celý spor pak vyvrcholil tím, že začátkem srpna čtyři dny nejezdily autobusy DPÚK na čtyřech pětinách všech spojů mezi obcemi v kraji. Těch bylo více než 2100. - více zde

"Ústecký kraj vypověděl smlouvu o závazku veřejných služeb linkové autobusové dopravy s majoritním dopravcem v kraji, aniž by měl zajištěného náhradního dopravce k datu ukončení výpovědní lhůty," konstatuje ve své zprávě premiér Paroubek.

V důsledku postupu politického vedení regionu (tvořeného z drtivé většiny ODS) nastala podle něj situace, kdy není zřejmé, zda bude zajištěna doprava dětí do škol po 4.září a zejména pak není jasné, kolik a jakých linek bude zajištěno po 9.září.

Autobusy a politika
Vedení kraje ale poukazuje na to, že za nepřehlednost v základní dopravní obslužnosti může právě ČSSD.

"Ta nepřinesla během svého několikaletého působení u moci potřebný zákon o veřejné dopravě, který by řešil tyto problémy. Velkou chybou je vytvoření podmínek pro vznik silného, takřka monopolního postavení DPÚK," stojí v krajském prohlášení.

Boj mezi krajem a dopravcem tím dostává i politický náboj, neboť podle Šulce svou roli sehrála i "sociálně-demokratická garnitura," která byla zodpovědná za průběh reformy státní správy.

"V letech 2000 až 2004 řídil oblast dopravy zástupce hejtmana člen ČSSD Jaroslav Foldyna. Pro kraj nevýhodnou smlouvu pak podepsal tehdejší ředitel krajského úřadu Jiří Kubricht, v té době rovněž člen ČSSD," konstatoval na mimořádné tiskové konferenci hejtman Šulc.

Zatím vozí většinu  občanů Ústecké kraje stále autobusy DPÚK na základě takzvaného vrchnostenského nařízení krajského úřadu. Od 9.září je však mají nahradit autobusy ČSAD Česká Lípa, které vyhrálo výběrové řízení. Nový dopravce dokonce přijal do pracovního poměru řidiče současného dopravce, i když má objednávku od krajského úřadu jen do konce roku. 

Řidiči jsou nervózní, nevyloučili stávku
To znervózňuje na 600 zaměstnanců ČSAD, kteří se obávají, že koncem roku přijdou o práci.

"Kraj nabízí ČSAD Česká Lípa perspektivu na tři měsíce. Podnik v takové situaci by měl koncem září dát svým zaměstnancům výpověď z důvodu nadbytečnosti," uvedl Luboš Pomajbík, předseda odborového svazu dopravy. 

Odboráři proto vyzvali hejtmana otevřeným dopisem, aby situaci napravil. „Otevřený dopis je jen prvním krokem z řady možných,“ upozornil Pomajbík, který nevyloučil, že by odboráři mohli i stávkovat.

Pro případ, že by k další krizi autobusové dopravy došlo, zřídil krajský úřad bezplatnou krizovou telefonní linku 800 876 011.

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

V mínusu 4,5 miliardy. Vítkovice loni vytvořily rekordní ztrátu

Vítkovice Machinery Group (ilustrační foto)

Strojírenská společnost Vítkovice, a. s., která zastřešuje služby pro své dceřiné společnosti z bývalé skupiny...

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

Najdete na iDNES.cz