Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Patolízalů v krizi přibývá - rychleji povyšují

  8:19aktualizováno  8:19
Jestli máte pocit, že je okolo vás v kanceláři trochu víc falešného pochlebování a hlasitého nadšenectví, nebuďte překvapeni. Lichocení, podlézání, jinak řečeno lezení do zadnice nadřízeným se podle expertů v těžkých ekonomických časech rozmáhá. Samozřejmě hlavně na pracovištích, kde jde lidem o místo.
Podlézání prý v kolektivu vyvolává závist. Ilustrační foto.

Podlézání prý v kolektivu vyvolává závist. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Jenže takové chování může ohrožovat samotný byznys firmy. Nadřízení totiž přicházejí o zpětnou vazbu, málokdo si dovolí oponovat jejich nesprávným rozhodnutím a nikdo z podřízených nechce být "nositelem" špatných zpráv. Ty se proto často zamlčují, což je ještě horší.

"Lidé, kteří mají běžně tendenci být vidět, se o to pokoušejí ještě víc. Výsledky nemusí být pozitivní,“ říká Max Caldwell, expert na efektivitu práce ze společnosti Towers Perrin.

"Takové chování se rozšiřuje v situaci, kdy je v sázce hodně,“ dodává Jennifer Chatmanová, profesorka kalifornské Univerzity v Berkeley. "Lidé to dělají, pokud se cítí ohroženi nebo příliš závislí na rozhodnutí jiných,“ říká Chatmanová.

Pochlebování se vyplácí

Podle ní si potom podřízení nedovolí kritizovat špatná rozhodnutí nebo úsudky svých šéfů, ač by to udělali, pokud by kolem nich nepadaly hlavy. Stejně tak se vyhýbají tomu, aby byli první, kdo musí směrem nahoru sdělovat špatné zprávy.

"Pro byznys je škodlivé, když mají nadřízení kolem sebe samé přitakávače. Chybí opozice, která výkony zlepšuje,“ dodává.

To však neznamená, že se pochlebování lidem nevyplácí. Podle studie University of Texas přináší chválení šéfů, jejich menší "otravování" s nepříjemnostmi a stálé nabízení osobní pomoci o 64 procent větší pravděpodobnost, že se patolízal sám stane šéfem.

Stejné je to i při žádání o nové místo. Uchazeči s líbivým chováním mají podle studie o dvacet procent větší šanci na získání práce.

"Na druhou stranu je to lidská přirozenost. Lidé, kteří utvrzují nadřízeného v tom, že rozhodl dobře, a zvyšují mu tak sebevědomí, jsou prostě úspěšnější,“ říká Chatmanová.

Podle personální koučky Francesky Cole Jonesové to není nic, za co by se měli zaměstnanci stydět. "Když se firmě nedaří, tak prostě choďte do práce co nejdříve, zůstávejte přesčas a hlaste se dobrovolně o práci,“ radí Jonesová. Zaměstnavatelé ve špatných časech potřebují flexibilní a oddané pracovníky.

Stephen Viscusi, autor knihy, která radí, jak si co nejvíce zabezpečit svou pozici ve firmě, nabízí několik jednoduchých triků. "Když přijdete do práce o pět minut dříve než šéf a o pět minut později odejdete, bude to vypadat, jako když stále pracujete,“ říká Viscusi.

Nic se však nemá přehánět. Podle Francie Daltonové, která vede konzultantskou firmu Dalton Alliances, vyvolává v kolektivu podlézání závist. "Ti, kteří šéfům nelichotí, začnou být nervózní z toho, že pochlebovníci mohou jejich výkony zastínit. To pak vede na pracovišti k žárlivosti,“ dodává.

Bill Hanover, autor příručky o tom, jak dosáhnout povýšení, rovnou říká - nepodlézat: "Jestli si sebe vážíte a máte respekt šéfů, pak je podlézání jen cesta k tomu, jak se znemožnit.“

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dvě rezidenční budovy nazývané Bosco Verticale (vertikální les) v Miláně
Stavba „vertikálních lesů“ je na vzestupu. Po Miláně bují v Číně i Francii

Více než 20 000 rostlin a stromů, tedy ekvivalent dvou hektarů lesa na dvou budovách: dvě rezidenční budovy nazývané Bosco Verticale (vertikální les) v Miláně...  celý článek

Vývoj Dow Jonesova indexu na obrazovce v newyorské burze (17. října 2017)
Dow Jones posílil na nový rekord, překonal hranici 23 000 bodů

Akcie v USA pokračují v lámání rekordů. Dow Jonesův index, který zahrnuje třicet předních amerických podniků, v úterý poprvé překonal hranici 23.000 bodů....  celý článek

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.