Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Patrik Tkáč: Dám padesát milionů a celý rok létám

  1:00aktualizováno  1:00
Patrik Tkáč, spolumajitel investiční skupiny J & T, propadl privátnímu létání. Kromě cest za obchodem si dopřává také lety na večeře nebo na lyže. "Uznávám, že je to čistá snobárna, ale nelze pořád jen hlídat náklady," směje se třiatřicetiletý Slovák.
Zájem o létání soukromými tryskáči v Česku roste, letos přibudou na Ruzyni další tři stroje. Ilustrační foto.

Zájem o létání soukromými tryskáči v Česku roste, letos přibudou na Ruzyni další tři stroje. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Jak jste se dostal k létání soukromými tryskáči?
Kdysi jsme jednali ve VSŽ (dnes U.S. Steel Košice, pozn. red.) a chtěli jsme tam přijet jako páni. Tak jsme si na čtyřicet minut půjčili letadlo. Změnilo nám to život.

Je to tak opojné?
Kdo to jednou zkusí, už jen přemýšlí, jak v létání pokračovat. Letadlo si pronajme jednou, dvakrát a hned uvažuje, zda by na ně sám nedosáhl. Občas proto klientům dáváme na první let slevu. Také jsme se tak chytili. (smích) Letadlo vám totiž dává neuvěřitelnou svobodu. Najednou se pohybujete úplně jinak.

Hned jste si koupili vlastní tryskáč?
Není to tak jednoduché. Nákup privátního "jetu" trvá minimálně rok a půl. Naší ambicí nebylo investovat do letadel jen pro vlastní použití. Na to jsme se cítili stále málo bohatí. Chtěli jsme na nich trochu vydělávat a snížit fixní náklady. Proto jsme založili ABS Jets (dříve ABA-Air, pozn. red.), která splňuje kritéria pro leteckou dopravu.

Začínali jste s jedním letadlem. Kolik lidí ho používalo?
Přibližně deset. Rychle jsme zjistili, že jedno letadlo nestačí, protože se vytrácí hlavní výhoda privátního létání: flexibilita. Stroj by měl být k dispozici 24 hodin, protože jinak platíte za službu, která není dokonalá. Dříve jsem si třeba říkal: Tři dny nikam nepoletím, tak ať jedou piloti domů za rodinami. Jenže pak máte chuť zaletět někam na večeři, ale nemůžete. A hned je po náladě. Letadlo
vás stálo tři sta milionů, ale sedí na zemi.

První Cessnu 550 jste vlastnili přímo?
Máme to s vlastnictvím trochu složitější. Skupině J&T nepatří letadla ani firma ABS Jets, ale podílíme se na jejím provozu a financování. Celý systém funguje tak, že jeden nebo více vlastníků letadla si stroj pořídí na leasing a my se jim o něj staráme. Provádíme takzvaný management letadla. Ten zahrnuje veškerý letový servis včetně pilotů, základní údržby, a pokud majitel souhlasí, také pronájmu jiným zákazníkům na charterovém trhu.

Kolik přibližně stojí roční provoz?
Rád říkám, že pokud si chce majitel létání skutečně užívat, měl by na počátku roku rovnou odepsat padesát milionů korun. Pak se přestanete trápit, zda například do Bratislavy letět, nebo jet autem. Nemusíte zvažovat: Když si vezmu auto, druhý den můžu mít za ušetřených dvě stě tisíc na stole pěkné hodinky (smích).

Zprostředkováváte také nákup letadel. Co si musí zájemce o pořízení stroje rozmyslet?
Jde o filozofii přístupu. Pokud si klient chce letadlo jen občas pronajmout, je konfrontován s poměrně vysokou cenou za jeden let. Stále počítá, zda raději necestovat levněji. Jakmile letadlo vlastní, takové starosti odpadají. Leasingové splátky ho totiž donutí létat. Nemá smysl platit za něco, co nepoužívám.

Kolik by mělo letadlo ročně nalétat?
Přibližně dvě stě až tři sta hodin. Není ale šance mít podíl na letadle a nezaplatit zmíněných padesát milionů ročně. S takovým číslem je třeba reálně počítat, posoudit možnosti firmy a podle toho se rozhodnout. Když ale peníze odepíšete, můžete létat v podstatě neomezeně. Jeden člověk toho za rok více neprolétá. Vím to, jsem pryč téměř každý víkend.

Ne všichni miliardáři však chtějí utrácet za vlastní tryskáč.
Máte pravdu. Někteří jsou velmi spořiví. Máme klienta, který s námi letí, jen když opravdu musí. Jinak miluje pocit sedět v low-costové lince a počítat ušetřené peníze.

Jak dlouho trvá při privátním letu odbavení?
Zákazník by měl být od příjezdu na letiště do patnácti minut v kabině. Osobně ho přijde přivítat kapitán, uvede ho do letadla a podrobně vysvětlí průběh letu. Pokud klient ve vzduchu změní plány a rozhodne se letět jinam, není to problém. Každý let je naprosto individuální.

Jak vytipováváte klienty?
Náš byznys je stoprocentně založený na osobních vazbách. Samozřejmě vím, kdo na létání má a kdo by si mohl koupit letadlo.

Kolik je v Česku lidí, kteří si mohou dovolit vlastní tryskáč?
Odhaduji, že v Československu je přibližně třicet lidí, kteří si mohou pohodlně pořídit letadlo. Dalších několik desítek by ho mohlo spoluvlastnit a občas si ho pronajímat. Na vlastní tryskáč je nutné mít silné cash-flow. Plánujeme, že v dalších deseti letech by nám každý rok měl přibýt jeden stroj do správy. Letos to budou dvě letadla, na příští rok už máme domluveno další.

Roste u nás počet zájemců o privátní létání?
Ano. Loni jsme provedli téměř 1500 letů, z nichž třetina byla charterových. Letos je v plánu 2500 letů. Poměr mezi lety majitelů a lidí, kteří si stroj najímají, zůstane přibližně stejný.

Za jakým účelem vaši klienti nejčastěji létají?
Přibližně třetina letů je za byznysem, třetina jsou obvykle cesty mezi prací a domovem a třetina čistě za zábavou.

Kam rád létáte za zábavou vy?
Existují evropská letiště blízko lyžařským střediskům. Od probuzení v Praze můžete být za necelé dvě hodiny na svahu. Například Innsbruck, Sion, St. Moritz nebo Poprad. Piloti ještě před odletem prověří, zda je tam dost sněhu a svítí slunce. Uznávám, že je to čistá snobárna, ale nelze pořád jen hlídat efektivnost nákladů.

Jaký je rozdíl mezi létáním pro vlastní potřebu a charterovou přepravou?
Pokud létáte sám s vlastním strojem, jste podstatně méně svázán legislativou. Jakmile z toho chcete udělat byznys, musíte splnit mnoho mezinárodních předpisů.

Říká se, že gulfstream, který vlastní například šéf PPF Petr Kellner, je takový Rolls-Royce mezi malými tryskáči.
Na rovinu. Všichni chceme jednou létat gulfstreamy. Jestli vámalespoň trochu záleží na osobní prezentaci, tak gulfstream je znamením, že máte dobrý vkus (smích). Možná je to jeho nezaměnitelnou siluetou. Nejde o výkřik techniky, ale má styl. Ale oproti embraeru, který je o polovinu levnější, má jedinou výhodu. Tou je přibližně dvakrát větší dolet. Když letíte do Karibiku, nemusíte mít mezipřistání.

Jak velký trh je pro gulfstreamy v Česku?
Reálně tak na čtyři kusy. Ale umím si představit, že bychom mohli spravovat letadla také některým Rusům.

Proč jste se rozhodli vybudovat v Praze servisní středisko na letadla Embraer?
Je to příležitost vydělat. Dosud musely stroje létat na servisní prohlídky, kterých je přibližně pět do roka, do Düsseldorfu nebo do Curychu. Bližší servis není. To je přes milion korun ročně jen za prázdné přelety. Takže očekáváme snížení fixních nákladů u našich letadel.

Jak velkému regionu by servis měl sloužit?
Naším plánem je obsluhovat střední Evropu a Rusko. Do konce letošního roku bude v Rusku létat dvacet embraerů. Pro vaši představu: za velký servis se už počítá pracoviště, které má přibližně deset stálých klientů. Jedna pravidelná údržba totiž znamená
až týden práce. A správně by majitel měl do autorizovaného servisu zaletět i s prasklou žárovičkou nad sedadlem v kabině.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.