Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Úřad dopravního regulátora nemá lidi. Brzy ho čekají klíčová rozhodnutí

  10:39aktualizováno  10:39
Bezkonkurenčně nejmenší úřad v Česku má dva zaměstnance. Jeho šéf Pavel Kodym je oficiálně ve funkci od dubna a jeho jedinou podřízenou je zatím právnička. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře ale může už za pár měsíců výrazně ovlivnit železniční byznys v Česku.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nejnovější instituce na seznamu tuzemských úřadů vznikla kvůli požadavkům Evropské komise a má zajistit rovné podmínky pro všechny dopravce, hlavně na železnici. A už teď řeší desítky problémů.

Pavel Kodym, bývalý ředitel Drážního úřadu

Pavel Kodym, šéf Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře

Vznik úřadu provázela politická hra. Vláda nejprve odmítla jmenovat Kodyma, přestože zvítězil ve výběrovém řízení. Ministerstvo dopravy proto vypsalo druhou soutěž, jenže i tu vyhrál Kodym a vláda kapitulovala. „Když jsem jednou kandidoval, neváhal jsem se zúčastnit i podruhé. Škoda jen, že tím opakováním došlo ke zpoždění ve jmenování. Teď čas chybí,“ říká Kodym.

Rozpočet 35 milionů a zaměstnanci nikde

Naráží tím na fakt, že úřad začal fungovat podle zákona 1. dubna, ale neměl vůbec čas připravit například výběrová řízení na zaměstnance. Těch má mít postupně až 25, přičemž roční rozpočet by se měl pohybovat kolem 35 milionů korun. Část lidí měla přejít z Drážního úřadu a Drážní inspekce, ukázalo se ale, že často nesplňují podmínky, například co se týče vzdělání.

„Nechci hned obsadit všechna místa, spíše postupně. Rád bych zde dal také příležitost absolventům,“ dodal Kodym. Proto nemá ani zástupce – zastupováním hodlá pověřovat některého zaměstnance.

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře sídlí v suterénu ministerstva dopravy, brzy ho však čeká stěhování do pronajatých prostor v Myslíkově ulici. Vládní dislokační komise žádné vhodné kanceláře v majetku státu nenašla, proto povolila pronájem od soukromých majitelů. Smlouva je zatím na tři roky s možností prodloužení.

„Není dobré, abychom byli ve stejné budově jako ministerstvo dopravy a České dráhy,“ vysvětlil Kodym, který dříve působil jako šéf Drážního úřadu a poté pracoval v Českých drahách v odboru kolejových vozidel. „Byla to pozice, která neměla strategický význam, v tomto ohledu jsem zcela nezávislý,“ podotkl Kodym.

Letiště i tramvaje

Úřad nyní řeší mimo jiné dvě správní řízení, v nichž České dráhy napadají připravované Prohlášení o dráze. To je zásadní dokument pro provoz na železnici, který každoročně vydává Správa železniční dopravní cesty.

Kodym nicméně zjišťuje, že do jeho kompetence spadají rovněž neželezniční dráhy, tedy například tramvajové tratě. Musí tak třeba povolovat výluky pro dopravní podniky.

K povinnostem Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře patří i kontrola způsobu, jakým letiště jednají s aerolinkami o cenících za služby, nebo spory provozovatelů evropského elektronického mýta s provozovateli různých mýtných systémů. Většinu práce ale bude mít na železnici.

Největší vytížení čeká úřad v září, kdy se objeví finální návrhy jízdních řádů Správy železniční dopravní cesty a úřad bude muset řešit stížnosti dopravců, na které nezbude na tratích místo. Velké spory se dají očekávat hlavně kvůli trase Praha–Brno–Břeclav, kam chce výrazněji vstoupit RegioJet. Dají se však také očekávat námitky nákladních dopravců, že nemají místo na trati nebo že musí za dopravní cestu platit příliš.

Vyhlídky drážního regulátora přesto nejsou zcela jasné. Do vlády totiž nedávno zamířil materiál, který počítá s vytvořením jednoho velkého regulačního úřadu pro všechna síťová odvětví, tedy i železnici. Vznikne ale nejdříve za sedm let.

Autor:



Nejčtenější

Soud zrušil část zákona o EET. Další vlny se zpozdí, z účtenek zmizí rodná čísla

Ústavní soud s odloženou platností škrtl několik paragrafů zákona o evidenci...

Odpůrci EET se radují. Ústavní soud zrušil část zákona o evidenci tržeb, jako celek však obstál. Třetí a čtvrtá vlna,...

Miliardářem přes noc. Rostoucí bitcoin poslal Australana mezi superbohaté

James Gilbert

Z kryptoměnového šílenství vzešel další miliardář. Je jím Australan James Gilbert. Prezident společnosti Crypto, jejíž...



Byty v panelácích zdražily o 50 procent, nedosáhne na ně ani střední třída

Panelový dům na sídlišti Broumovská.

Panelové byty jsou nejdostupnějším typem bydlení v Česku. V posledních letech však podražily tak, že na ně často...

Exploze v Rakousku odřízla tři země od plynu. V Itálii je stav nouze

Výbuch poblíž Baumgarten an der March v Rakousku.

Exploze plynového terminálu na východě Rakouska u slovenských hranic přerušila dodávky plynu do Itálie, Slovinska a...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Další z rubriky

Travel Service vyrazil na nákupy. Pořídí o devět boeingů víc, celkem 39

Letadlo Boeing 737 MAX v nátěru pro Travel Service. Tuzemský dopravce jich má...

Letecká společnost Travel Service pořídí o devět nových letadel Boeing 737 MAX více, než plánovala. Původně chtěla...

Rychlost jen na papíře. Německý rychlovlak trápí častá zpoždění

Jeden z mnoha mostů na posledním úseku přes Durynský les - Dunkeltalbrücke.

Chlouba německé železnice, rychlovlak ICE, trápí častá zpoždění. Bíločervená střela poprvé vyrazila s velkou pompou z...

České dráhy zdražily jízdné. S novým jízdním řádem přibude vlaků

Lokomotiva Vectron v novém designu Českých drah na plzeňském hlavním vlakovém...

V Česku v neděli začal platit nový jízdní řád na železnici. České dráhy zrychlí spojení z Prahy do Plzně a dalších měst...



Najdete na iDNES.cz