Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Portugalec zaplavil Polsko „beruškami“. Ročně prodá zboží za miliardy eur

  15:03aktualizováno  15:03
Pedro Soares dos Santos stojí v čele portugalské skupiny Jerónimo Martins, která vlastní největší maloobchodní řetězec v Polsku nazvaný Biedronka, v překladu beruška. Obchody s logem tečkovaného brouka se staly v Polsku fenoménem.

Pedro Soares dos Santos, šéf portugalské skupiny Jerónimo Martins, která vlastní největší maloobchodní síť v Polsku Biedronka. | foto: iDNES.cz

Řetězec si získal popularitu hlavně díky razantní cenové politice. Poláci, kteří jsou na ceny ještě citlivější než Češi, dobře slyší na firemní slogan „nízké ceny každý den“. Biedronka prodává především lokální výrobky, z nichž mnohé jsou vyráběny pod vlastní značkou a je jedním z největších zaměstnavatelů v zemi.

Portugalský vlastník založil Biedronku v roce 1995. Expanzi do Polska měl tehdy na starosti právě Pedro Soares dos Santos. Bylo to v době, kdy skupinu Jerónimo Martins vedl jeho otec Alexandre, který stál v jejím čele 45 let.

Tažení do Polska se rodině vyplatilo. Biedronka se během dvou dekád vypracovala na největšího obchodníka v zemi s více než 2 500 prodejnami a ročními tržbami přes devět miliard eur. Na domácí půdě poráží i evropskou diskontní jedničku Lidl a pro Jerónimo Martins představuje nejúspěšnější část rodinného byznysu. Za rok 2015 se umístila na 4. příčce žebříčku společnosti Delloite 500 největších firem ve střední a jihovýchodní Evropě podle tržeb.

Pedro Soares dos Santos, který pochází ze sedmi sourozenců a sám je pětinásobným otcem, převzal vedení firmy v roce 2013. Pracovat v ní začal ve třiadvaceti letech jako skladník a postupně prošel všemi odděleními, aby se vypracoval až na vrchol.

Nejprve vše sám ochutná

Má pověst workoholika, který chce mít vše pod kontrolou. Žádný výrobek vlastní značky se údajně nedostane ke spotřebiteli dřív, než ho on sám vyzkouší. Jeho koníčkem je střílení hliněných holubů.

Historie skupiny Jerónimo Martins sahá až do roku 1792. Rodina dos Santos ji vlastní od roku 1921. Společnost prodá ročně zboží za 13,5 miliardy eur a provozuje přes tři tisíce obchodů ve třech zemích. Vedle již zmíněného Polska vlastní doma v Portugalsku síť supermarketů Pingo Doce s 390 prodejnami, které ročně utrží přes tři miliardy eur. Dále velkoobchod Recheio se službami pro hotely, restaurace a maloobchod. V Kolumbii provozuje 142 prodejen s potravinami pod názvem Ara.

Křišťálová Lupa 2016




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Místo malého šálku velký kelímek. Italové se učí pít kávu od Američanů

Když se v Itálii řekne káva, znamená to rychle natočené espresso bez nějakých obřadních „rituálů“. Mladé Italy ale začínají lákat nově otevírané kavárny v...  celý článek

Dědička kosmetické společnosti L’Oréal Liliane Bettencourtová zemřela ve věku...
Zemřela Liliane Bettencourtová, dědička L’Oréalu a nejbohatší žena světa

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička kosmetické společnosti L’Oréal Liliane Bettencourtová. Oznámila to ve čtvrtek její dcera....  celý článek

Vodní elektrárna
Liglass Trading zatím nechce zaplatit dohodnutých 807 milionů korun

Liglass Trading CZ zatím nechce zaplatit dohodnutých 37 milionů dolarů (v přepočtu asi 807 milionů korun). Kyrgyzská strana podle firmy zatajila problémy s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.