Dráhy osekají 1. třídu v pendolinech na polovinu, bývá skoro prázdná

  13:15aktualizováno  13:15
České dráhy od začátku září sníží počet míst první třídy v pendolinech. Dosud má sedmivozové pendolino dva vagony první třídy, nově to bude jen jeden. Důvodem je menší vytíženost "jedničky".

Z půlky první třídy bude druhá. Liší se jen barvou potahů a servisem. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Například u odpoledních spojů z Ostravy do Prahy v neděli 11. srpna je druhá třída prakticky vyprodaná. V té první bylo v pátek v poledne u vlaku o půl čtvrté prodáno jedno místo, v pendolinu jedoucím o dvě hodiny později pak osm míst. V první třídě přitom pendolino nabízí celkem 105 sedadel.

"Také u jiných spojů je dnes běžné, že mají zařazen pouze jeden vůz první třídy," vysvětluje chystanou změnu mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Oficiální čísla o obsazenosti jednotlivých tříd dopravce nesděluje, mluvčí však potvrzuje, že "zájem o druhou třídu je vyšší než o první".

Vyplatí se připlatit si v pendolinech za první třídu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. srpna 2013. Anketa je uzavřena.

Ne 3081
Ano 439

V první třídě pendolina tak bude nově 52 míst namísto dnešních 105, ve druhé třídě pak 279 oproti současným 226. Konkurenční Leo Express nabízí ve vyšších třídách 25 míst, v základní 212. RegioJet pak prodává všechny jízdenky jako druhou třídu.

Přestavby interiéru nebudou nutné

Změna vozu s číslem 1 na druhou třídu si nevyžádá žádné úpravy interiéru. "Typ sedaček a rozteče jsou u obou tříd stejné. Liší se pouze v barvě potahu," připomíná Šťáhlavský. Nejvýraznější rozdíl pro cestujícího tak spočívá v ceně. Zatímco jízdenky do druhé třídy pendolina mezi Prahou a Ostravou lze o prázdninách koupit už od 210 korun (aniž by cestující musel mít drážní In-kartu), "jednička" startuje bez karty na pětistovce.

Fotogalerie

"Rozdíl mezi první a druhou třídou je dán servisem, v němž je zahrnuto například bezplatné občerstvení," vysvětluje různé ceny Šťáhlavský. Vedle toho dostanou cestující první třídou zdarma také denní tisk.

Českým drahám se během letních prázdnin podařilo přitáhnout do pendolin více cestujících i díky nabídce bezplatných místenek, které jsou pro cestování pendolinem povinné. Tato akce však potrvá jen do konce prázdnin. "Od září budeme ceny rezervací nabízet za různé ceny, bude posílen již dříve zavedený dynamický tarif u cen rezervací," uvedl mluvčí Šťáhlavský.

Ceny místenek se tak budou lišit podle vzdálenosti či dne v týdnu. Pendolinem bez placené místenky bude možné cestovat pouze na trase Plzeň-Františkovy Lázně, kde České dráhy výrazně posílí nasazení těchto vlaků.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

320 kilometrů v hodině. V Maroku bude jezdit nejrychlejší vlak v Africe

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou

Železnice za 55 miliard korun, po které se požene rychlovlak rychlostí 320 kilometrů za hodinu, se slavnostně otevřela...

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Najdete na iDNES.cz