Pendolino na vlastní kůži: Jako v letadle

  12:29
Jako v kokpitu stíhacího letadla, říkal jsem si, když jsem vcházel do kabiny řidiče rychlovlaku Pendolino. Ihned si vzpomínám, jak jsem jako malý seděl na jedné přehlídce u řídícího pultu letounu Mig. Obrovská šikmá okna a spousta elektronických budíků, páček a blikajících kontrolek na palubní desce.

Další podobností s letadlem je jakási obdoba černé skříňky, elektronického zařízení, které zaznamenává vše, co pilot, tedy strojvedoucí, udělá.

"To víte, kdybych třeba někoho na trati přejel, tak zpětně můžeme doložit, že jsem před tím brzdil a troubil," vysvětluje strojvedoucí Jaroslav Řezník existenci skříňky, která mu vlastně může pomoci.

Je právě 11:48 a expres vyjíždí z ústeckého hlavního nádraží. Příjemný ženský hlas z reproduktorů ve stropech vagonů nejprve vítá cestující přáním, aby s jízdou ve zkušebním rychlíku 772 Pendolino byli spokojeni.

Pendolino se asi nejvíc líbí železničářům. U Mojžíře mine vlak v plné rychlosti traťmistra. Už z dálky na nás mává. Řidič mu zatroubí na pozdrav.

"Vidíte, třeba tohle zatroubení se taky zaznamenalo. A kdyby se přihodila nějaká tragédie, mohl bych říci, že jsem ho varoval," obrací se s úsměvem na svého kolegu, instruktora Jaroslava Měšťana.

Trhl rekord, ale na trati se musí krotit
Na stropě kabiny je nápis Maximální rychlost 200 km/h. Loni v listopadu vytvořil expres při testech tuzemský rychlostní rekord 237 kilometrů za hodinu. "Takhle rychle ale jet samozřejmě nemůžeme, na českých tratích je povolena jen stošedesátka," říká strojvedoucí Řezník.

Projíždíme zastávkou v Neštěmicích a elektronická ručička tachometru překračuje číslo 110. U Povrlů už jedeme 130 a míjíme cedule s velkými čísly 160.

"Až bude tato trať uznána pro naklápění v zatáčkách, pojedeme tu 160. V obloucích bychom mohli jet o třicet kilometrů v hodině více než nyní a jízdní doba z Prahy do Děčína se zkrátí asi o dvacet minut," vysvětluje instruktor Měšťan.

Když vidím jejich zaujetí pro rychlost, nedá mi to a ptám se: "Překročili jste někdy dovolenou stotřicítku?"

"Ne, to nemůžeme. Vždyť vám říkám, že se vše zaznamenává. Mohl by následovat postih. Jó, tohle záznamové zařízení je dobrý sluha, ale zlý pán," říká Řezník s trochou nadsázky.

Jako na polštáři
Souprava se skládá ze sedmi vagonů, jejichž vnitřek také vypadá jako interiér letadla - v jedné řadě jsou jen tři sedadla. Součástí vlaku je i jídelní vůz s barem, je klimatizovaný a vejde se do něho 333 lidí. Je vybaven i pro cestování vozíčkářů.

Od zahájení provozu na konci loňského prosince do současnosti Pendolino přepravilo téměř sto tisíc lidí. Loni byl lístek do tohoto rychlovlaku oblíbeným dárkem k Vánocům.

A já se těmto nadšencům nedivím, jízda v něm je požitek. Ani při vysoké rychlosti v něm však cestující ani řidič necítí žádné otřesy nebo drncání. Vlak pluje po kolejích jako na polštáři.

V kabině českého supervlaku ale není příliš místa, tísníme se tu a tři a začíná být nesnesitelné horko. "Když jsem tu sám, prostor mi stačí. A to horko? Máme tu klimatizaci, a navíc můžeme si i otevřít okno," říká řidič Řezník.

Mercedes mezi vlaky
Oba řidiči nedbají na horko a Pendolino si neustále chválí. Je vidět, že řízení tohoto rychlovlaku je nesmírně baví.

"Je to mercedes mezi vlaky, je vybaven lepší technikou než běžné soupravy, má elektrické kotoučové brzdy, díky kterým krásně dojíždí do stanice. Řízení je o sto procent lepší a jednodušší než u běžného vlaku," vyjmenovává jen některé z předností Měšťan.

Při pohledu na složitou palubní desku si ale rozhodně nemyslím, že by řízení bylo tak jednoduché.

"Když Pendolino pochopíte, je řízení snazší. Ale řidičák na tenhle vlak, to je dlouhý proces. Musíte mít strojařskou školu, školu pro strojvedoucí, projít testy, dílnou a pak jezdíte ještě měsíce s instruktorem," říká strojvedoucí Řezník.

Instruktor Jaroslav Měšťan jezdí tímto vlakem od 22. prosince 2004, vždy dvakrát týdně. "Je to můj hlavní job a jsem rád, že ho mohu řídit," uvádí.

Vlak se "domluví" jen s tratí na severu Čech
Pendolino zatím jezdí na zkoušku jen mezi Prahou, Ústím a Děčínem. V létě by mělo začít jezdit i na další trati, z Prahy do Ostravy. Trať z Prahy do Děčína je totiž zatím jediná, kde se vlak "domluví" s tratí a jejím zabezpečovacím zařízením. Jinde si nerozumějí.

Bude jezdit rychleji
Do Děčína přijíždíme z Ústí asi po necelých dvaceti minutách. Za několik týdnů to ale bude ještě rychleji. České dráhy totiž minulý týden ukončily testování tratí v regionu zkušební soupravou druhého rychlovlaku Pendolino.

Ten ale cestující nevozil, měl jen vyzkoušet trať tak, aby rychlovlak mohl díky naklápěcímu mechanismu jezdit narozdíl od ostatních vlaků 160 kilometrů v hodině i v zatáčkách. Cesta z Děčína do Prahy by pak trvala jen padesát minut.

"Teď budeme čekat na vyhodnocení testů a schválení drážního úřadu. V provozu by to znamenalo, že Pendolino by zkrátilo dobu jízdy mezi Prahou a Děčínem až o 15 procent, tedy asi o deset minut oproti mezinárodním rychlíkům EC," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Do té doby bude dál jezdit první souprava Pendolino maximální stošedesátikilometrovou rychlostí jen na některých rovinkách. Při zkušební jízdě musí najet padesát tisíc kilometrů, než bude zařazeno mezi běžné vlakové spoje.
Od poloviny prosince by podle nového jízdního řádu mohlo jezdit na mezinárodní trati z Berlína přes Děčín, Prahu a Brno do Vídně.

Výhled z kabiny rychlovlaku Pendolino na cestě mezi Ústím nad Labem a Děčínem. (6. května 2005)

Pendolino v cíli své trasy - na nádraží v Děčíně. (6. května 2005)

Strojvedoucí v Pendolinu je neustále pod dozorem techniky. (6. května 2005)

Pohled do interiéru vagonu vlaku Pendolino (6. května 2005)

Autoři: ,

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Zastropování dotací by bylo pro české zemědělce smrtící, říká ministr Výborný

29. března 2024

Kdyby se Česká republika rozhodlo tzv. zastropovat zemědělské dotace, musela by je zastavit na...

Nukleární restart. V USA poprvé vracejí do provozu uzavřenou jadernou elektrárnu

29. března 2024  14:34

K jaderné elektrárně Palisades u Michiganského jezera to z Chicaga trvá autem dvě hodiny. Spuštěna...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...