Pendolino: rychlovlak, který nemůže jet tak rychle

  1:00
Příběh pendolina je skoro jako od autorů Járy Cimrmana. Je to nejrychlejší vlak na českých kolejích, ale na českých kolejích nemůže jezdit tak rychle, jak umí. Deset let trvalo, než první pendolino začalo vozit lidi. Po měsíci provozu ze sedmi jezdí jen jedno.

Pendolino | foto: Dalibor PuchtaiDNES.cz

ČTĚTE TAKÉ:
NOVĚ: Proč nejede pendolino? Protože ho neřídí člověk
Alstom má na opravu pendolin čas do konce ledna
Šimonovský: vrátíme pendolina výrobci
ČD se omluvily za poruchy a zlevnily

1995: Bude rychlovlak
V roce 1995 se České dráhy rozhodly pořídit si rychlovlaky. Tehdejší vedení v čele s Rudolfem Mládkem vypsalo výběrové řízení. V Česku se měly stavět koridory s návazností na mezinárodní síť, rychlovlaky se budou hodit, usoudili.

V soutěži s vlaky Pendolino zvítězilo konsorcium ČKD Praha, Vagónka Studénka, Fiat Ferroviaria - později Alstom - a Siemens. Dráhy v dobré víře nebo spíš nadšení dopředu zaplatily zálohu šest set tisíc korun a těšily se na deset luxusních železničních korábů. Do čtyř let je měly mít za 4,4 miliardy korun.

1999: Tak aspoň sedm
V roce 1999 se už čeští cestující měli vozit vlakem, jaký dosud neznali. Koženkové potrhané sedačky a nefungující topení ve stoletých vagonech měl vystřídat komfort podobný letadlu.

Jenže zkrachoval strojírenský gigant ČKD a zástupci železnice si jen smutně prohlíželi několik zkroucených torz budoucích hliníkových skříní pendolina. Nakonec jeden z členů konsorcia vzal výrobu na sebe - Fiat Ferroviaria slíbil, že je vyrobí sám. Vyjde z už osvědčených vlaků, ale místo deseti jich dodá za stejnou cenu jen sedm.

2002: Pendolino se zpozdí
Už když měl nově pojmenovaný Alstom v polovině roku 2002 první jednotku popsanou Pendolino Cechia, nemohl nabrané zpoždění dohnat. První pendolino se mělo začít zkoušet na jaře 2003, ale dorazilo až před prázdninami.

Mezitím však Česko rozhodlo, že mezinárodní železniční koridory sice budou, nikoli však na rychlost 200 km/h, nýbrž jen na sto šedesát. Nebylo dost peněz.

Stošedesátkou však dokáže uhánět i normální vlak s dobrou lokomotivou, jak dokazují samotné České dráhy, když místo pendolina na trati z Prahy do Ostravy jezdí klasické soupravy a stíhají to stejně jako rychlovlak.

2005: Problém českých závor
Další nástrahy připravily pendolinu české normy. Rychlovlak nejdříve rok jezdil po kolejích jen potupně za normální lokomotivou nebo se mohl prohánět po testovacím okruhu.

Při té příležitosti se mimo jiné zjistilo, že si pendolino tak úplně nerozumí se zabezpečovacími závorami u českých kolejí. Protože hrozilo, že by se třeba nestačily na přejezdech zavřít, start vlaku s lidmi se znovu odkládal.

Drážní úřad dokonce kvůli pendolinu opustili někteří jeho zaměstnanci. Tvrdili, že se kvůli rychlovlaku měnily normy, a s tím oni nesouhlasili. Úpravu norem vysvětlili úředníci úřadu i ministerstva sladěním s evropskými zákony. První cestující, i když jen v testovacím provozu, pendolino svezlo teprve loni.

Co umí, stejně nevyužije
Pendolino je aerodynamická mašina, která při příjezdu na jakékoliv české nádraží stále vyvolává obdiv. Ovšem ve srovnání s lokomotivami ze sedmdesátých let i staršími se není čemu divit.

Rychlovlak, který má být podle sloganu Českých drah "lepší, než jste čekali", však zatím zůstává jen velmi drahou hračkou. Naklápění v zatáčkách, které mu umožňuje projíždět je o třetinu rychleji než normálnímu vlaku, využije na trati z Prahy do Ostravy asi třikrát. Časová úspora proti klasickému vlaku je tak jen pár minut.

O maximální rychlosti 230 km/h si strojvedoucí může kvůli okleštěným koridorům nechat jen zdát. Když se při testování rychlovlaku nechali strojvedoucí strhnout a překročili Drážním úřadem povolený rychlostní limit, dostali za to dráhy pokutu.

Výhodu proti kolegům v okolních lokomotivách má tak řidič pendolina jen díky klimatizované kabině.

2006: Poslední rána - pravidelný provoz
I kdyby se zapomnělo na desetileté tahanice okolo českého rychlovlaku, největší ostudu si utrhly dráhy letos. Téměř na každém rohu visící billboardy, které vychvalovaly pendolino, vzbudily příliš velká očekávání.

Poprvé dráhy cestující naštvaly ve chvíli, kdy oznámily cenu za SuperCity Pendolino. Je výrazně vyšší než v běžném vlaku Inter- nebo EuroCity, i když ty poskytují stejný komfort a jezdí stejně rychle.

Poslední ranou byl totální kolaps, když kvůli programovým závadám pendolino z Prahy do Ostravy vůbec nedojelo.

Svět: pendolin jezdí desítky
I když všechny železnice na světě přiznávají určité porodní bolesti při zavádění rychlovlaků, takovou ostudu si nikde jako v Česku neutrhly. Ve chvíli, kdy do Prahy přijela první souprava pendolina, srovnatelných vlaků ve Velké Británii jezdilo přes padesát a ve Španělsku a Portugalsku po deseti.

V sousedním Německu jezdí rychlovlaků pod označením ICE přes sto šedesát a loni oslavily dvacet let fungování. Umí jezdit rychlostí přes 300 km/h a už najezdily miliardy kilometrů. Největší zkušenosti s rychlovlaky mají v Japonsku, kde začaly jezdit už v šedesátých letech.

Autoři: ,

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...