Řada 681, Pendolino

Řada 681, Pendolino | foto: České dráhy

Pendolinu ubude cest do ciziny, do Brna pojede pomaleji

  • 214
Rychlovlaky Pendolino, z nichž každý přišel České dráhy na více než 600 milionů korun, se od poloviny prosince téměř nepodívají do zahraničí. Při jejich nákupu přitom České dráhy plánovaly nasazení souprav prioritně na mezinárodní spoje.

Dnes jezdí pendolino pětkrát denně na trase z Ostravy, případně Bohumína do Prahy a zpět, dva páry spojů zavítají z Prahy do Vídně a jeden do Bratislavy. Od 13. prosince zůstane z mezinárodních linek pouze Vídeň, kam rychlovlak vyrazí jednou za den.

Podle zástupců Českých drah je prioritou nasazení pendolin ve směru z Prahy na Ostravsko. Od prosince tam přibudou dva páry spojů. "Proto nebude moci jezdit tolik souprav ve směru na Vídeň a Bratislavu," vysvětluje mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Pendolina ve směru na Vídeň a Bratislavu také jezdila mnohem prázdnější než ostravská. České dráhy se proto snažily do nich dostat cestující třeba tím, že rušily 200korunový příplatek za povinnou místenku. Slibovaly si od toho, že kapacitu zaplní lidé jedoucí jen na části trasy – třeba z Prahy do Brna.

Pendolino do Ostravy předstihne auto

Cestující totiž neměli příliš důvodů, aby platili peníze navíc. Pendolino jelo mezi Prahou a Brnem jen o čtvrt hodiny rychleji než bezpříplatkové vlaky EuroCity. U spojení Prahy s Ostravou je tento rozdíl 40minutový, pendolino navíc trasu zvládne výrazně rychleji než automobil. Při cestě do Brna naopak auto zpravidla vlak v rychlosti porazí.

Od nového jízdního řádu navíc mezi Prahou a Brnem rychlostní rozdíl mezi jedním pendolinem a běžným vlakem zmizí. Rychlovlak zpomalí a ujede trasu za 2 hodiny a 43 minut. "Doba jízdy bude stejná, aby pendolino dojíždělo ve stejné časy (třeba 22 minut po celé do Brna, pozn. red.) jako ostatní vlaky a nenarušovalo pravidelnost dopravy na trati," říká Šťáhlavský.

Potenciál italských rychlovlaků tak ani pět let po jejich prvním vyjetí s cestujícími nebude naplno využitý.

Pendolino může jet rychlostí 230 kilometrů v hodině, na českých tratích je však povoleno nanejvýš 160. Zvládá jízdu v třech různých napěťových soustavách, tuto výhodu však využije jen tehdy, když vyrazí do Rakouska.

Na celé trati z Prahy do Ostravy je totiž v troleji stejné napětí. Výrazně kratší dobu jízdy pendolino dosahuje i proto, že má mnohem méně zastávek než jiné vlaky.