Na dálnice tak letos půjde jen 60 miliard korun. Polovinu peněz dá stát, 20 miliard přidá Evropská unie a 10 miliard si stát půjčí. To jsou však peníze na celkovou správu dálnic, tedy výstavbu, údržbu i opravu.
Na čistou výstavbu dálnic podle Slamečky po škrtech ze státních zdrojů letos půjde 5,15 miliardy korun. To je ale podle ministra méně, než Česko potřebuje na dofinancování staveb placených z Evropské unie. Chybí tak nejméně 1,27 miliardy jen na spoluúčast na stavbách placených evropskými fondy.
Méně peněz bude znamenat, že dojde k zastavení řady staveb, případně placení faktur. V ohrožení jsou především stavby placené pouze z národních peněz.
Chybějící prostředky omezí přísun evropských peněz
Týkalo by se to dálnice D47 včetně přivaděčů, dálnice D8, D11, R49 a R6. Stát by nezahájil ani stavby, na které má peníze z EU, ale musí část dofinancovat ze svého. Jde například o trať Veselí nad Lužnicí - Doubí u Tábora. V seznamu plánů na pozastavení je také řada obchvatů. Stát ani nepočítá s tím, že by další stavby zahajoval.
Pět miliard, které stát sebral fondu na příští rok, mají přitom i jiný vliv: kdyby je stát měl, mohl by čerpat zhruba deset miliard z evropských zdrojů. Takto ale na ně nedosáhneme.
Financování nepomáhá ani neplnění plánu příjmů rozpočtu SFDI například ve výnosech z mýta nebo silniční daně. Například loni měl fond dostat na silniční dani 6,5 miliardy, dostal ale jen 4,8 miliardy. Podle Slamečky je propad i na spotřební dani například kvůli tomu, že dopravci tankují naftu v zahraničí, protože je tam kvůli nižší dani levnější.