Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peněženky loni otevřelo oživení ekonomiky

  11:44aktualizováno  11:44
Odhady slušných prosincových a vánočních tržeb ze strany obchodů potvrdil i Český statistický úřad. Podle jeho údajů utratili zákazníci za maloobchodní zboží a služby o 4,1 procenta více peněz, než o rok dříve. "Přestože měl loňský prosinec o tři pracovní dny méně než stejný měsíc roku 1999, řada prodejen měla otevřeno i o víkendech a faktický počet dní, kdy bylo v obchodech otevřeno tak byl vyšší, než počet pracovních dní. Díky lepšímu vývoji české ekonomiky v loňském roce také poklesla nezaměstnanost a zlepšily se vyhlídky domácností na blízkou budoucnost," komentoval výsledky David Marek z Patria Finance.

"Vždyť největší tržeb podle našich odhadů dosáhli velcí prodejci právě o víkendech," potvrdil jeho názor Ivo Nejdl z Raiffeisenbank.

"Maloobchod jako takový zaznamenal růst tržeb o 6,1 procenta, což je ve srovnání s ostatními měsíci uplynulého roku nadprůměrný růst a navíc byl dosažen při vysoké srovnávcí základně," řekl Richard Podpiera z Atlantik finační trhy.

"Tržby v pohostinství, ubytování a dalších službách převážně osobního charakteru, které je možné považovat za indikátor spotřebitelské důvěry, navykázaly příliš přesvědčivé výsledky," upozornil.

"Celkově údaje o službách za prosinec vyznívají poněkud rozpačitě a rozhodně nenaznačují, že by česká ekonomika v posledním čtvrtletí příliš rychle rostla," varoval.

"Vánoční nákupní horečka potvrdila rostoucí oblibu Čechů nakupovat v hypermarketech a supermarketech. V prosinci zaznamenaly tyto prodejny meziroční zvýšení tržeb o 39 procent," řekl Marek. V úvahu je však třeba vzít i jejich vyšší počet.

"Loňský rok mohou obchodníci hodnotit jako úspěšný. Za celý rok se tržby v maloobchodě zvýšily o 4,6 procenta. Ke zvýšení spotřebitelské poptávky a růstu tržeb přispěly kromě ekonomického oživení i zvýšení nabídky spotřebitelských úvěrů a možností nákupu na splátky, nebo dynamický rozvoj maloobchodní sítě."

"Ten na jedné straně vedl k rozšíření prodejních ploch a nákupních možností a na straně druhé vedl k zostření konkurence na trhu," pokračoval Marek.

"Předvánoční fronty v prodejnách s mobilními telefony a rekordní počty odeslaných textových zpráv přinesly výrazné zvýšení tržeb v telekomuikacích. Meziročně se tržby v této oblasti zvýšily o třetinu."

"Díky většímu počtu uživatelů mobilních telefonů se mohou operátoři sítí těšit na zvýšení tržeb za hovory a textové zprávy i v letošním roce. Otázkou zůstává, zda je již trh nasycen nebo se nyní bude soupeřit při přetahování současných uživatelů,"  dodal Marek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.