Peněženky loni otevřelo oživení ekonomiky

Odhady slušných prosincových a vánočních tržeb ze strany obchodů potvrdil i Český statistický úřad. Podle jeho údajů utratili zákazníci za maloobchodní zboží a služby o 4,1 procenta více peněz, než o rok dříve. "Přestože měl loňský prosinec o tři pracovní dny méně než stejný měsíc roku 1999, řada prodejen měla otevřeno i o víkendech a faktický počet dní, kdy bylo v obchodech otevřeno tak byl vyšší, než počet pracovních dní. Díky lepšímu vývoji české ekonomiky v loňském roce také poklesla nezaměstnanost a zlepšily se vyhlídky domácností na blízkou budoucnost," komentoval výsledky David Marek z Patria Finance.

"Vždyť největší tržeb podle našich odhadů dosáhli velcí prodejci právě o víkendech," potvrdil jeho názor Ivo Nejdl z Raiffeisenbank.

"Maloobchod jako takový zaznamenal růst tržeb o 6,1 procenta, což je ve srovnání s ostatními měsíci uplynulého roku nadprůměrný růst a navíc byl dosažen při vysoké srovnávcí základně," řekl Richard Podpiera z Atlantik finační trhy.

"Tržby v pohostinství, ubytování a dalších službách převážně osobního charakteru, které je možné považovat za indikátor spotřebitelské důvěry, navykázaly příliš přesvědčivé výsledky," upozornil.

"Celkově údaje o službách za prosinec vyznívají poněkud rozpačitě a rozhodně nenaznačují, že by česká ekonomika v posledním čtvrtletí příliš rychle rostla," varoval.

"Vánoční nákupní horečka potvrdila rostoucí oblibu Čechů nakupovat v hypermarketech a supermarketech. V prosinci zaznamenaly tyto prodejny meziroční zvýšení tržeb o 39 procent," řekl Marek. V úvahu je však třeba vzít i jejich vyšší počet.

"Loňský rok mohou obchodníci hodnotit jako úspěšný. Za celý rok se tržby v maloobchodě zvýšily o 4,6 procenta. Ke zvýšení spotřebitelské poptávky a růstu tržeb přispěly kromě ekonomického oživení i zvýšení nabídky spotřebitelských úvěrů a možností nákupu na splátky, nebo dynamický rozvoj maloobchodní sítě."

"Ten na jedné straně vedl k rozšíření prodejních ploch a nákupních možností a na straně druhé vedl k zostření konkurence na trhu," pokračoval Marek.

"Předvánoční fronty v prodejnách s mobilními telefony a rekordní počty odeslaných textových zpráv přinesly výrazné zvýšení tržeb v telekomuikacích. Meziročně se tržby v této oblasti zvýšily o třetinu."

"Díky většímu počtu uživatelů mobilních telefonů se mohou operátoři sítí těšit na zvýšení tržeb za hovory a textové zprávy i v letošním roce. Otázkou zůstává, zda je již trh nasycen nebo se nyní bude soupeřit při přetahování současných uživatelů,"  dodal Marek.