Peníze mají rády rozum

aktualizováno 
- O peníze se za tu dobu, co vládnou světu, otřelo ve zlém už hodně autorů. Protestuji. Je to nespravedlivé. Peníze nejsou zlo. Peníze jsou navíc rozumné - o moc rozumnější než jejich majitelé. Lidé si s nimi však většinou nevědí rady. Miliony střadatelů ošetřují peníze nerozumně a desítky tisíc přímo hazardérsky. Stovky miliard korun je uloženo či investováno zjevně nevýhodně. Na žirových účtech zůstává z měsíce na měsíc "sedlina" částek ponechaných tam za nizounký úrok. Nepracuje pro své majitele, ale pro správce účtů.
 Statisíce lidí skočily na lep podezřelým slibům vysokého výnosu a přišly o úspory v bankách sídlících v narychlo renovovaných činžácích a v kampeličkách, co investují i do autobazarů.

Proč to tak je? Snad i proto, že finanční produkty nakupujeme pocitově jako třeba šampon, kravatu nebo vitaminy. Nechceme je především pochopit, ale necháváme se upoutat. Dáme na citově chlácholivá a solidně znějící slova reklam. Dáme na nadějně znějící sliby a solidně vypadající svědectví.

V inzerátech se to hemží symbolikou bezpečí, jistoty, budoucnosti, energie. Přijde mi absurdní, když o celoživotních úsporách mnohdy rozhoduje pár reklamních větiček. Dovolím si tedy vzkázat: líbivé kecy penězům škodí, do svého rozhodování pouštějte jen rozumné argumenty.
Autor:


Témata: Úroková sazba

Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Letošní úroda je nižší než za poslední roky, dařilo se řepce, žitu a ovsu

Zemědělcům komplikuje sklizeň obilí vrtkavé počasí.

Obilí se letos v Česku sklidilo o 7,9 procenta méně než loni, zemědělci ho svezli z polí 6 861 milionu tun. Vyplývá to...

Michelinské hvězdy zvedají obrat, ale i tlak na restauratéry a kuchaře

Zleva současní držitelé michelinské hvězdy: Radek Kašpárek, Roman Paulus a...

Michelinská hvězda je pro kuchaře nebo restauratéra něco jako Oscar pro herce. Ale není to jen pocta. Ocenění „nakopne“...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...



Najdete na iDNES.cz