Pohledu do uliček prodejny se nemohou vyrovnat ani vzpomínky na nakupování za socialismu. Když Penny Market v pondělí vyřadil produkty, které by nemohl nabízet bez opylování rostlin včelami, zmizelo rázem z nabídky 60 procent z celkem 2 500 druhů zboží.
V policích chyběly produkty jako jablka nebo cukety, které jsou přímo závislé na opylování, ale také pečivo, čokoláda či bonbóny pokryté včelím voskem. Zákazníci překvapivě nenašli ani marinované maso nebo toaletní papír s vanilkovou vůní.
Aktivita včel je zkrátka zásadní pro pětování nebo druhotnou výrobu spousty věcí, které člověk denně užívá. Právě na to se snažil pokus diskontního řetězce upozornit. Experiment skončil po několika hodinách, uvedl německý server The Local.
„Bez tohoto hmyzu by naše supermarkety byly prázdné. Vymírání včel by mělo dopad na nás všechny,“ řekl na tiskové konferenci u příležitosti iniciativy Penny Marketu ministr životního prostředí Dolního Saska Olaf Lies. „Dopady nekontrolovaného vymírání hmyzu předvedl obchodní řetězec s děsivou průzračností,“ dodal.
Vědci v minulých letech upozorňovali na rizika masového vymírání včel. V celosvětovém měřítku populace tohoto hmyzu totiž rychle klesá. Děje se to navzdory tomu, že divoké včely, motýli a další hmyz mají odhadovaný celosvětový hospodářský přínos v objemu 500 miliard eur.
Početnost populace hmyzu podle profesora evoluční ekologie na Humboldtově univerzitě „drasticky klesla za posledních 20 let,“ citoval jej list Welt.
„Bez tohoto hmyzu by naše supermarkety byly prázdné,“ dodal Lies. Příčiny a důsledky vymírání včel vědci teprve zkoumají a zatím je neumějí jednoznačně popsat. Poukazují však na to, že za ohrožení hmyzu mohou různé vlivy od znečištění životního prostředí po užívání pesticidů a chemikálií v zemědělství.
Penny Market o kampani zákazníky předem neinformoval. Akci spustil v souvislosti se Dnem včel, který OSN věnuje tomuto živočišnému druhu letos poprvé 20. května.