Relativně nová hala nádraží Florenc se podle ČSAD bourat nebude.

Relativně nová hala nádraží Florenc se podle ČSAD bourat nebude. | foto: archiv MAFRA

Florenc se Pentě prodávat nebude. Postavíme vlastní projekt, říká ČSAD

  • 64
Majitel autobusového nádraží na Florenci a přilehlých pozemků - ČSAD Praha holding - plánuje stavět na svém pozemku pod magistrálou vlastní kancelářskou budovu. To však naruší plány investiční skupiny Penta. Ta totiž v těchto místech hodlá stavět v rámci finální etapy ambiciozního projektu nové čtvrti od architektky Zahy Hadid.

Plán investiční a developerské společnosti Penta na tzv. „Dospivovu ulici“ se výrazně komplikuje. Projekt s názvem Central Bussines District má poté, co Penta získala pozemky od Českých drah, změnit tuto část centra Prahy k nepoznání. Postavit chce několik administrativních budov, které navrhlo studio nedávno zesnulé slavné britské architektky Zahy Hadid.

Potřebuje na to ale i pozemek, který nepatří jí, ale firmě ČSAD Praha holding. Ta na pozemku nyní plánuje vlastní projekt. Už při květnovém zveřejnění vizualizací Central Bussines District iDNES.cz upozornil na to, že finální etapa projektu je nakreslená na pozemcích, které Pentě nepatří.

Z vizualizací vyplývá, že by dokončení projektu musela ustoupit jak nová odbavovací hala na autobusovém nádraží Florenc, tak i jeden ze stávajících vstupů do stanice metra.

Místo Zahy Hadid projekt majitelů autobusáku

Spolumajitel Penty a šéf projektu Marek Dospiva v květnu řekl, že Penta s majiteli pozemků jedná o odkupu. Aktuálně to ale vypadá, že se nedohodli.

Už koncem července totiž ČSAD dostalo na svůj projekt Florenc Gate územní povolení od městské části Praha 8. A ředitel ČSAD Pavel Vráblík nyní tvrdí, že na území, které chce Penta, budou stavět oni. „ČSAD Praha holding jako provozovatel autobusového nádraží Florenc chce projekt Florenc Gate realizovat a bude pokračovat v krocích, které umožní jeho realizaci,“ říká.

Podle jeho slov se chtělo ČSAD s Pentou dohodnout tak, aby mohly na pozemcích vzniknout oba projekty. „Společnost Penta této možnosti dosud nikdy nevyužila,“ říká.

Proto tak Vráblík nyní uvádí, že nevidí důvod k tomu, aby se jejich připravený Florenc Gate přizpůsoboval studii Zahy Hadid a roky na něj čekal. Důrazně se také Vráblík ohrazuje proti tomu, že by se měla v dohledné době demolovat odbavovací hala nebo rekonstruovat autobusové nádraží.

Penta je připravena postavit projekt v menším

Mluvčí Penty Ivo Mravinac nyní tvrdí, že Dospiva a spol. jsou připraveni na variantu, že se poslední část projektu - tedy ta, která zasahuje do autobusového nádraží - nepostaví.

„Když Penta v květnu představila veřejnosti projekt, jasně řekla, že pro realizaci jeho části u autobusového nádraží musí dojít k dohodě s majitelem pozemku. Pokud se tak nestane, projekt Zahy Hadid bude o tuto část menší,“ tlumočí aktuální postoj Penty.

Zároveň se ale Penta, potažmo její společnost Masaryk Station Development, proti vydání územního rozhodnutí pro Florenc Gate odvolala. To zpravidla znamená, že se bude odvoláním (a následným potvrzením či zrušením územního rozhodnutí) zabývat odbor stavebního řádu pražského magistrátu.