ČSA - ilustrační foto.

ČSA - ilustrační foto. | foto: ČSA

Penta: Do tendru o ČSA asi nepůjdeme

  • 41
Mezi zájemci o národní aerolinky ČSA, na jejichž prodej vláda vyhlásila v minulých dnech tendr, pravděpodobně nebude tuzemská finanční skupina Penta Investments. Přitom se o ní dosud spekulovalo jako o partnerovi nejhlasitějšího zájemce o ČSA, ruské firmy Aeroflot.

"Jsme téměř rozhodnuti, že do tendru o ČSA nepůjdeme," řekl MF DNES spolumajitel Penty Marek Dospiva. Potvrdil, že firma s Aeroflotem v minulých týdnech o možném partnerství vyjednávala, ale nakonec žádnou dohodu neuzavřeli.

"Jsme přesvědčeni, že ČSA mají zápornou hodnotu," zdůvodnil ukončení jednání Dospiva. Stát přitom očekává, že za aerolinky dostane zhruba tři až pět miliard korun. Podle informací MF DNES mají manažeři ČSA "privatizační odměnu" navázanou právě na dosažení kupní ceny alespoň ve výši 3 miliard. Ministerstvo financí ani ČSA nastavení hranice pro bonusy nekomentují.

Podle Penty mohou být očekávání ceny v řádu miliard korun nerealistická. "Stačí se podívat na privatizaci obdobných společností v evropských zemích, kde státy prodávaly aerolinky. Bylo to za korunu nebo musely garantovat a krýt dluhy, případně investorům doplácely," upozornil Dospiva.

Aeroflot hledá spojence v Česku

ČSA mají sice i za loňský rok vykázat zisk, většinu ho ale dosahují prodejem částí skupiny, dříve i prodejem svých letadel a jejich zpětným pronájmem na leasing.

Seznam zájemců o ČSA, který byl doposud zveřejněn, je poměrně krátký. Kromě Aeroflotu potvrdil zájem o tendr islandský Iceland Air, který v tuzemsku vlastní leteckou firmu Travel Service. V minulých dnech se přihlásila také turecko-česká finanční skupina Odien, která v Česku vlastní cestovní kancelář Čedok.

Další zájemci zůstávají zatím oficiálně spíše v myšlenkách analytiků, svůj zájem ještě oficiálně nepotvrdily. Jde například o Air France - KLM nebo China Southern.

V minulosti se jako o možném kupci ČSA mluvilo i o korejském partnerovi aerolinek v alianci SkyTeam, společnosti Korean Air. Mluvčí firmy Kim Mi Hyun nejprve prohlásil, že dokud nebude soutěž vyhlášená, není co komentovat.

Poté, co si nechal od MF DNES poslat podmínky soutěže o ČSA, zájem aerolinek nepotvrdil. "Zatím v tom není nic nového, nemám co komentovat," řekl.

Aeroflot se ale může o koupi ČSA ucházet jen pokud splní podmínku "národního nebo evropského dopravce, tedy že nejméně 51 procent firmy musí být v rukou firem z EU. Proto potřebuje najít partnera a manažeři Aeroflotu potvrdili, že ho hledají v Česku.