Do soutěže na tři různé typy prodejen, jež mají vzbiknout na největších nádražích, se přihlásilo celkem pět firem, tři z nich patří Pentě. Zatím je jisté to, že finanční skupině budou patřit lékárny, o které se ucházela jako jediný zájemce.
Penta svůj zájem potvrdila. Podle mluvčího Martina Danka je maximální počet nádraží, o která jedna z firem patřících pod Pentu usiluje, osm. "Nabídky firmy podaly v závislosti na vhodnosti lokalit jednotlivých nádraží," uvedl Danko. Na dotaz, zda nemá pocit, že je soutěž šitá na míru firmám Penty, neodpověděl.
"Shánění podkladů bylo těžké, ale stihli jsme to"
Na celé soutěži je zvláštní především její tempo. Dráhy ji vypsaly krátce před Vánocemi, na podání nabídek bylo jen devět pracovních dní. Řada potenciálních zájemců se tak o výběrovém řízení nemohla ani dozvědět. Obvyklá lhůta tendrů se přitom pohybuje kolem třiceti dnů.
"Narazili jsme na to zcela náhodně. Dráhy nás o tom oficiálně vůbec neinformovaly," popisuje Marek Cagášek, šéf firmy JP Servis, provozující na nádražích prodejny Pont. Tu přitom vlastní firma JLV, v které mají dráhy 40procentní podíl. Firma nabídku nakonec stihla podat.
Podobně mluví i Tipsport, pátý uchazeč. "Dozvěděli jsme se to z třetí strany, shánění podkladů tak rychle bylo těžké, ale stihli jsme to," uvedl mluvčí Tipsportu Lubomír Ježek.
Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského nemá dopravce povinnost na pronájem vypisovat veřejnou soutěž. "Cílem je rychlost a transparentnost výběru a snaha o vyjednání co nejvýhodnějších podmínek," dodal Šťáhlavský. První obchody mají otevřít v první polovině letošního roku.
Dráhy tvrdí, že zájemců o pronájem nebytových prostor na nádražích se jim nedostává. "Volných prostor jsou po celé zemi stovky, ale žádostí o pronájem dostáváme velice málo," podotkl Šťáhlavský.
Peníze z pronájmu chtějí dráhy využít na opravy chátrajících výpravních budov.
Ne všude však mají majitelé dopravních terminálů problém s jejich pronájmem k podnikání. Podle mluvčí Letiště Praha Michaely Lagronové se do soutěží o pronájem obchodů či kanceláří přihlašují průměrně tři až čtyři firmy.
Na nezájem si nestěžuje ani Grandi Stazioni, která má pronajaté celé pražské hlavní nádraží. Vyjma jednoho už našly všechny prostory svého nájemníka. "Smlouvy už máme i na další etapu pronájmů," uvedl mediální zástupce firmy Martin Hamšík. Hlavním nádražím denně projde 80 tisíc cestujících. Podle drah mohou firmy žádat o pronájmy i bez výběrových řízení. "Volných prostor na nádražích je dostatek," tvrdí Šťáhlavský.