Penta: Praha bude mít druhé letiště u Vodochod

  1:00aktualizováno  1:00
Investiční skupina Penta, která letos v lednu koupila za tři miliardy korun vodochodskou leteckou zbrojovku Aero, se definitivně rozhodla upravit její přistávací dráhu a okolí na komerční letiště.
V budoucnu by na vodochodském letišti mohla přistávat i letadla společnosti easyJet. Ilustrační foto.

V budoucnu by na vodochodském letišti mohla přistávat i letadla společnosti easyJet. Ilustrační foto. | foto: Jan ZáleskýiDNES.cz

Pokud létáte do zahraničí s levnými leteckými společnostmi, už za dva roky možná nepoletíte z pražské Ruzyně, ale z Vodochod kousek na sever od Prahy.

"Do konce léta podáme žádost o posouzení vlivů na životní prostředí," potvrdila mluvčí Penty Jana Studničková.

Mezinárodní letiště Vodochody by podle plánů mělo začít fungovat v letech 2009 nebo 2010. Penta počítá, že by novým terminálem prošlo zhruba 1,5 milionu cestujících ročně. To je zhruba deset procent nynějšího provozu Letiště Praha v Ruzyni a jen o něco méně než v německých Drážďanech.

Ruzyni by podle Penty vodochodská dráha, o níž se mluví jako o druhém pražském letišti, konkurovat přímo neměla, protože zacílí právě na nízkonákladové linky.

"Ruzyně je pro ně dnes drahá a navíc jim nemůže nabídnout dostatečně atraktivní časy pro jednotlivé linky," uvedla Studničková. Tito přepravci podle ní přivítají, když budou mít levnější letištní taxy a o něco menší komfort na letišti.

"Vodochody nikdy nebudou konkurovat Ruzyni počtem přepravených pasažérů, ani se s ní nebudou přetahovat o velká letadla prémiových aerolinií," uvedla.

Na Ruzyň nyní létá například easyJet či SkyEurope. Aerolinky létající pro cestovky zájem o druhé letiště nevylučují.

"Když bude na letišti dráha splňující požadavky pro naše letadla a odbavovací terminál, tak nemůžeme vyloučit, že tam budeme létat," říká Vlaďka Dufková, mluvčí Travel Service.

Penta hodlá do rekonstrukce dráhy a výstavby infrastruktury letiště investovat podle Studničkové "řádově miliardy korun". Podle dřívějších expertních odhadů by dostavba Vodochod přišla zpočátku na 2,5 miliardy korun a v případě dalšího rozvoje a zvýšení kapacity na dalších 1,3 miliardy.

Nynější 2,5 kilometru dlouhá přistávací dráha bude muset být podle Studničkové například mírně prodloužena, musí se vybudovat ochranné zóny či osvětlení.

Pro cestující by kromě levnějšího provozu letiště mohlo být výhodou, že například z centra Prahy jsou Vodochody díky dálnici na Teplice snáze dostupné než Ruzyně.

Obce: Bude boj
Těžkou hlavu s letištěm mají obce v jeho okolí, do nichž v posledních letech přesídlilo hodně rodin z Prahy za "klidem a přírodou".

"Bude to boj. My tam budeme třeba ležet," říká místostarosta Vodochod Ivan Lomnický, který je přesvědčen, že Praha druhé letiště ani nepotřebuje.

"Nemáme od Penty v rukou zatím žádnou studii, která by jasně řekla, jaký provoz by na letišti měl být. Je rozdíl, jestli tu bude přistávat sto, dvě stě nebo pět set letadel za rok, jestli budou létat v noci nebo jestli tu bude celodenní zátěž," dodává starosta Vodochod Vladimír Palák, který je zároveň předsedou sdružení obcí Dolní Povltaví, které chce proti letišti protestovat.

Lidé z okolních obcí se nejvíce bojí hluku a přílivu stovek lidí a aut k novému letišti. Penta však upozorňuje na to, že letiště k Aeru patří, je tam již od druhé světové války a bylo by mnohem horší, kdyby tam přistávaly například vojenské stíhačky. To však obyvatelé Vodochod odmítají s tím, že vojenské letiště by nefungovalo nonstop.

"Pár vojenských letadel určitě nelétá každých šest minut," uvedl zastupitel Petr Lomnický z Vodochod. Dohodu s Pentou ohledně letiště nicméně nevyloučil, a to pokud bude výhodná pro obě strany a nedojde ke zhoršení životních podmínek v regionu.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Stát dostane zpět dvě miliardy, rozhodl soud v kauze CS Fondů

Soud (ilustrační foto)

Před šesti lety musela Česká republika zaplatit společnosti Akro jako odškodné dvě miliardy korun. Ty teď po rozhodnutí...

Přívěs za kolo s elektromotorem. Uveze až 250 kilo, slibuje startup

Na fotografii model nazvaný K-Ryole Pick-up

Francouzský startup K-Ryole si klade za cíl ulehčit život kurýrům na jízdních kolech. Vyrábí totiž přívěsy za kolo s...

Portál Pepa.cz dluží hotelům až statisíce. Nekomunikuje, stěžují si

Akce

Slevový portál Pepa.cz potichu změnil provozovatele. Část klientů z řad hotelů a cestovních kanceláří nyní upozornila,...

Najdete na iDNES.cz