Psal se rok 1996, když se tehdejší kapitáni televizní branže - Vladimír Železný za TV Nova, Ivo Mathé za ČT a Miloš Petana za Primu - rozhodli založit jednotný systém měření televizní sledovanosti pod hlavičkou Asociace televizních organizací (ATO). Byl to logický krok a vydělali na něm všichni.
Po šestnácti letech je však tato křehká aliance odvěkých rivalů na pokraji rozpadu. Právě dnes (ve středu) by měla valná hromada ATO odpovědět na otázku, jestli poprvé v historii budou na českém trhu fungovat dva oddělené projekty měřící diváckou sledovanost.
S touto myšlenkou totiž před časem přišla televizní jednička TV Nova, která zpochybnila loňské výběrové řízení na dodavatele "měřáků". To vyhrál dlouholetý poskytovatel dat, společnost Mediaresearch. V reakci Nova oznámila založení vlastního Sdružení pro měření sledovanosti, které nyní finalizuje vlastní tendr na dodavatele dat. Pro svůj projekt získala Nova navíc velmi silného spojence, mediálního magnáta Jaromíra Soukupa.
Ten kromě největší mediální agentury v zemi, Médea, a tiskového vydavatelství Empresa Media nově ovládá také TV Barrandov. K jakému táboru se stanice pod vedením Soukupa přikloní, naznačuje fakt, že Barrandov stáhl svou žádost o vstup mezi řádné členy ATO.
Po dvou odročeních klíčového setkání by se mělo právě dnes rozhodnout, jestli ATO přežije a zda bude v její sestavě také TV Nova. "O situaci jednáme. Pro trh to může znamenat dvojí měření, ale nemyslím, že to povede k rozpadu ATO. FTV Prima, Česká televize a Asociace komunikačních agentur, kromě agentury Médea, jsou jednotné," říká k rozložení sil Renata Týmová, vedoucí výzkumu České televize.
Dvojí měření se v zahraničí neosvědčilo
TV Nova se v úterý ke svým plánům pro valnou hromadu vyjadřovat nechtěla. "V tuto chvíli se nebudeme k dnešní valné hromadě ATO vyjadřovat," uvedl mluvčí Novy Josef Koukolíček. Už dříve však ředitel TV Nova Jan Andruško v médiích vyjádřil přesvědčení, že Nova bude už příští rok měřit sledovanost konkurenčními peoplemetry. Rozhodnutí o bojkotování výběrového řízení a založení vlastní platformy nicméně podle lidí z trhu vychází přímo z vůle rumunského šéfa CME Adriana Sarba.
"Je to TV Nova proti všem, ze zkušenosti ze zahraničí je patrné, že dvojí měření není dobré. Nikdo na trhu na tom nevydělá, naopak je to spíše destabilizující prvek," hodnotí také Roman Mrázek, ředitel výzkumu televize Prima, který věří, že se s Novou nakonec domluví a dvojí měření v ČR nebude.
I další hráči na televizním trhu doufají v "mírovou" dohodu obou stran. Podle mnohých je to hlavně psychologická válka. Nově navíc hrozí, že pokud skutečně opustí ATO, bude i rok bez dat, která jsou pro její podnikání klíčová. Nový projekt totiž nezačne měřit dříve než v polovině příštího roku a obchodovat s těmito daty bude možné nejspíše až pro rok 2014.
"Zkušenosti z Polska ukazují, že dvojí měření bylo pro tamní trh komplikací vedoucí často k méně transparentním řešením a k vyšším nákladům, o které se ve finále podělili všichni, televize, agentury i zadavatelé. Stále věřím, že nakonec i u nás dojde k rozumnému kompromisu mezi oběma stranami, který bude znamenat jednotné měření," říká Petr Majerik, šéf mediálního zastoupení At Media, které v Česku zastupuje tematické kanály, jako jsou hudební Óčko či Disney Channel.