Češi loni utratili za smažené brambůrky, tyčinky a krekry přes 4,3 miliardy korun. Bylo to o téměř pět procent více než rok předtím, jak vyplývá z dat společnosti Nielsen. Slané oříšky a bramborové chipsy přitom rostly rychleji než celý segment.
Údaje zahrnují útraty v prodejnách s potravinami bez řetězce Makro a bez restaurací, celkový trh tak bude ještě o něco větší. Není divu, že boj o miliardy z lupínků a křupek v poslední době přiostřuje.
Aréně dominují především dva hráči. Na jedné straně společnost Intersnack se svou vlajkovou lodí Bohemia Chips. Na druhé straně koncern PepsiCo a jeho značka Lay’s, která dlouholetému lídrovi trhu v posledních letech stále agresivněji šlape na paty (více čtěte zde).
Doposud se výrobci střetávali výhradně v kategorii chipsů. Nyní ale PepsiCo útočí na další doménu Intersnacku – do Česka přichází s novým výrobkem původem z USA jménem Cheetos, který spadá do kategorie takzvaných extrudovaných snacků, tedy křupek.
Křupky jsou na rozdíl od ostatních zemí v Česku mezi slanými pochutinami spíše okrajovou záležitostí. Loni za ně Češi utratili 622 milionů korun, takže se prodeje meziročně navzdory růstu celého odvětví propadly.
PepsiCo chce s křupkami na vrchol
PepsiCo přesto doufá, že se jí s novinkou podaří prodeje křupek nakopnout.
Akční cenyNakupujte zboží v akci. Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkcniCeny.cz. |
„Věříme, že jimi dokážeme oslovit širokou cílovou skupinu také v Česku a podpořit samotný segment extrudovaných snacků,“ prohlásil šéf české pobočky PepsiCo Josef Neumann.
Uvedení Cheetos na trh bude doprovázet rozsáhlá reklamní kampaň a firma se s nimi chce do pěti let dostat na vrchol kategorie.
Boj s Intersnackem tak propukne na další frontě. Výrobce brambůrků Bohemia nabízí totiž rovněž tyčinky či arašídy a spadají pod něj značky Chio, Pom-Bär a Canto. Především Canto přitom nabízí řadu extrudovaných snacků.
Vedení Intersnacku v minulosti přiznalo, že vpád nápojářského gigantu do oblasti slaných pochutin v Česku poněkud podcenilo. PepsiCo snížila ceny, nabídla řady promočních akcí a odstartovala marketingovou kampaň, díky níž se jí podařilo navýšit se značkou Lay’s tržní podíl v kategorii chipsů na 23,1 procenta. Podle hlasů z trhu se tak stalo právě na úkor produktů Intersnacku.
Intersnack odpověděl změnou vedení a vrátil se k růstu
Intersnack zvyklý z minulosti na vysoké zisky skončil předloni ve ztrátě 59 milionů korun a firma prošla zemětřesením. Obměnilo se prakticky celé vedení a podnik se začal více orientovat na marketing a promoční akce.
Podle portálu AkcniCeny.cz monitorujícího slevové akce zákazníci v uplynulých měsících mohli narazit častěji spíše na výhodnější cenu Bohemia Chipsů. „Když srovnám Lay’s a Bohemia Chips, tak Bohemia Chips jsou v akci častěji,“ potvrzuje marketingová manažerka Zuzana Štěpánková.
Změna strategie se společnosti vyplatila. Loni se Intersnack dostal opět do zisku nad 50 milionů korun a podle generálního ředitele Pavla Šercla se tržní podíl v oblasti chipsů daří opět navyšovat. „V kategorii chipsů dosahujeme tržního podílu 32 procent. V porovnání se stejným období za leden až duben 2016 jsme vyrostli o 1,8 procentního bodu,“ vypočítává.
Letos pak Intersnack vtrhl na trh s novinkou v podobě nové receptury Kotlíkových brambůrků vyráběných z širších plátků. I jejich prodeje podporuje masivní kampaň. „Už po prvních dvou měsících prodejů můžeme potvrdit, ze Kotlíkové splnily a v některých případech i překročily naše očekávaní,“ pochvaluje si Šercl.
Cena brambůrek je díky konkurenci na minimu
Z ostré konkurence dvou dominantních hráčů profitují spotřebitelé. Kromě četnějších slevových akcí se totiž za posledních pět let cena bramborových lupínků téměř nezměnila a standardní průměrná cena dvěstěgramového balení podle dat Českého statistického úřadu jen v málokterých měsících přesáhla 45 korun.
Podle posledních údajů za letošní duben stál balíček v průměru dokonce jen 41,03 koruny. Levnější byly lupínky naposledy před Vánocemi roku 2014. Výrobci tradičně sice zlevňují právě ke konci roku a kolem Velikonoc, pád ceny z letošního jara byl však mimořádný.
Opačný trend je možné sledovat u slaných oříšků. Jedná se o jeden z mála produktů z kategorie slaných pochutin, u něhož společnost Nielsen zaznamenala výraznější růst tržeb než prodaných objemů. To znamená, že oříšky zdražily.