Na příští rok předpovídá majitel značek šampaňského Mumm, vodky Absolut či koňaku Martell dlouhodobý pokles prodejů v oblasti maloobchodu, neboť ten je pevně spjat s utlumeným cestovním ruchem. Naopak společnost doufá ve zlepšení situace v prodeji lihovin v supermarketech především ve Spojených státech a Evropě i v postupný nárůst prodejů v Číně a Indii.
„Pro rok 2021 naše společnost nadále očekává pokračující nejistotu a volatilitu, zejména pokud jde o hygienická opatření a jejich vliv na společenská setkání, stejně jako pokračující složité ekonomické podmínky,“ uvedl generální ředitel Alexandre Ricard ve svém prohlášení.
Pernod Ricard, po britské společnosti Diageo největší světový výrobce lihovin, uvedl, že ve fiskálním období končícím 30. červnem 2020 klesly jeho zisky o 13,7 procent na 2,260 miliardy eur (59 miliard Kč). To je však v porovnání s předpokládaným 15procentním propadem zisků ještě vcelku úspěch.
„Tyto dobré výsledky jsou odrazem především přísnější kontroly nákladů a lepších výsledků v prodeji lihovin v supermarketech ve Spojených státech a Evropě během čtvrtého čtvrtletí,“ dodal šéf Pernodu.
Pernod RicardJe to francouzská společnost produkující alkoholické nápoje jak pod vlastním brandem, tak je vlastníkem mnoha dalších značek světových výrobců alkoholu. Jednou z jejích stěžejních součástí jsou irské palírny (značka whiskey Jameson) či arménská odnož palíren (značka brandy ArArAt). Pernod Ricard vlastní také značky Mumm (šampaňské) Absolut (vodka), Havana Club (rum), Beeefeater (gin), Olmeca (tequilla) či Becherovka (bylinný likér). |
Za dvanáct měsíců účetního roku končícího 30. červnem 2020 klesly společnosti prodeje společnosti o 9,5 procenta na 8,4 miliardy eur (220 miliard Kč). Na tomto čísle se podílel 27procentní pokles prodejů globálně a 16procentní pokles prodejů jen v Číně.
Právě tato země je pro značku důležitá, neboť tvoří 9 procent jejích zisků a po Spojených státech je to zároveň druhý nejdůležitější trh. Uzavření barů a restaurací od letošního ledna zasáhl především značky skotské Chivas Regal a koňaku Martell.
Jameson může slavit
Další ze stěžejních značek Pernodu, irský Jameson, má k optimismu důvodů více. Za uplynulý účetní rok zaznamenal ztrátu hodnoty jen o jediné procento, a to i přes celosvětové restrikce týkající se koronaviru.
Jamesonu se dařilo na padesáti svých trzích svou pozici upevnit, šlo především o Jižní Afriku, Rusko Spojené království a Irsko, Jameson zaznamenal velký nárůst i na okrajových trzích, jako je například Nigérie nebo Čína. Co se týče značky, největší úspěchy, a to 16procentní růst globálně, zaznamenala třikrát destilovaná míchaná whiskey Jameson Black Barrel.
„Měli jsme velice úspěšný start fiskálního roku, kdy prodej značky zaznamenal za prvních šest měsíců devítiprocentní nárůst,“ oznámil šéf palírny Conor McQuaid. Podle jeho slov měla značka nejúspěšnější prosinec, kdy se jí podařilo prodat 940 000 balení whiskey.
Nedá se však říci, že by se koronavirová opatření značky vůbec nedotkla.
„Na některých trzích jsme zaznamenali propad prodejů, to se týkalo především duty-free maloobchodu ve druhé polovině účetního období, který zasáhlo omezení létání,“ dodal McQuaid. „Dopředu však hledíme s optimismem a čekáme, že máme před sebou skvělou budoucnost,“ dodal.