Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Personální otřesy u Českých drah: židle se třese i pod šéfem Žaludou

  8:34aktualizováno  8:34
V Českých drahách se v příštích dnech chystá personální zemětřesení. Ve hře je kromě odvolání některých členů představenstva i odchod šéfa drah Petra Žaludy. MF DNES to potvrdily velmi dobře informované zdroje z ministerstva dopravy a Českých drah.

Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah. | foto: MAFRA

Ke změně mělo podle původních plánů dojít už zítra. Na pátek totiž svolal šéf dozorčí rady drah Lukáš Hampl dvě mimořádné valné hromady s jediným bodem programu: personální změny v představenstvu.

"Je velmi nestandardní svolávat dvě mimořádné dozorčí rady, když je další týden řádná. Někdo asi na něco hodně spěchá," tvrdí železniční odborář a člen dozorčí rady Vladimír Vokoun. Podle něj nemá on ani jiní členové dozorčí rady informace, o jaké personální změny by mělo jít. Podivuje se také nad tím, že mezi oběma jednáními je naplánovaný ještě řídící výbor drah, který funguje jako valná hromada. Právě ten může vyměnit členy dozorčí rady.

Dozorčí rada ale nakonec neproběhne. "Termín byl zrušen," řekl bez dalších informací Hampl. Takřka jistý je přitom podle informací MF DNES odchod člena představenstva Milana Matzenauera, který má na starosti miliardový nemovitý majetek drah. Nahradit ho má předchozí ministr dopravy Radek Šmerda.

Dá se také čekat, že dozorčí rada bude řešit i další působení Jiřího Koláře. Ten z drah odešel na Správu železniční dopravní cesty, v představenstvu však stále měsíc po svém odchodu zůstává. Dále pobírá i zhruba padesátitisícovou měsíční odměnu.

Šéf Českých drah Petr Žaluda, který na dráhy přišel za éry Mirka Topolánka, už dříve řekl, že si nechce do svého manažerského týmu nechat zasahovat, a pokud by se tak stalo, odešel by. "Instalace" Šmerdy by však znamenala velký zásah. Teď se ale nechce ke spekulacím o personálních změnách vyjadřovat. "Personální zvěsti nehodlám nijak komentovat," řekl pouze Šmerda.

Konec kvůli Masaryčce?

Podle informací MF DNES chce ministerstvo dopravy navrhnout i odchod Žaludy. "Veřejným tajemstvím je, že je to kvůli jeho snaze prodat velmi levně Masarykovo nádraží finanční skupině Penta včetně pozemků," říká odborový předák Jaromír Dušek. Žaluda potvrdil, že takový plán sice existuje, ale není uzavřen. "Jednáme s více zájemci. Jsme dopravci, ne developerská firma," vysvětlil Žaluda, proč se chce podílu ve firmě Masaryk Station Development zbavit.

Jeho odchod je současně velkou politickou hrou. Žaluda dobře vychází jak s ODS, tak s ČSSD. ODS se však zjevně snaží odstřihnout od topolánkovského křídla, což by potvrzovalo, že by se jeho odchodu nebránila. Navíc může mít Žaluda i důvod odejít sám: jeho kontrakt příští rok končí, a pokud mu stát kontrakt neobnoví, přijde o velkorysé odstupné. Podle Duška to je 24 měsíčních platů.

Ministerstvo pro případné odvolání Žaludy v tuto chvíli nemá potřebné hlasy: páteční dozorčí rady se neměl kvůli zahraniční cestě zúčastnit její člen Jaroslav Palas. Zcela zásadně proti jsou hlavně odboráři v dozorčí radě, které si Žaluda získal za dobu svého působení na svou stranu.

"V tuto chvíli nemám žádné informace, proč bychom ho měli odvolávat," říká na Žaludovu adresu člen dozorčí rady Vladimír Vokoun. Podobně mluví například i zástupce v dozorčí radě za TOP 09 Miroslav Nádvorník. "Nevidím důvod, aby byla jeho role zpochybněna," tvrdí Nádvorník.

O Žaludově nástupci se přitom už také mluví: má jím být někdejší šéf Vítkovic či bývalý krizový manažer v Tatře Vladimír Bail. Toho už stát kdysi angažoval, před dvěma lety byl chvíli v dozorčí radě Českých aerolinií. "O ničem takovém v tuto chvíli nevím, nikdo se mnou nejednal," tvrdí Bail.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.