Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pětina cestovek klame zákazníky

  1:00aktualizováno  1:00
Jana Holečková z Prahy měla se svým mužem před třemi dny ráno odletět na dovolenou na Krétu, kde měla v hotelu zaplaceno ubytování na deset nocí. Pár dnů před odletem se však dozvěděla, že první noc stráví ještě v letadle a v hotelu bude ubytována až o den později.
Přestože se podmínky pro turisty za posledních deset let výrazně zlepšily, stížností neubývá.

Přestože se podmínky pro turisty za posledních deset let výrazně zlepšily, stížností neubývá. | foto: Profimedia.cz

"Podle katalogu měl být odlet v ranních hodinách. Tři dny před odletem jsme obdrželi podklady, že odlétáme až v 19.30 a budeme ubytováni až ve večerních hodinách následujícího dne," napsala Holečková ve své stížnosti adresované Sdružení na ochranu spotřebitelů (SOS), které zastupuje práva spotřebitelů.

Podobné zkušenosti jako Jana Holečková mají i stovky dalších klientů cestovních kanceláří. Během své dovolené například bydleli místo v prosluněném pokoji v suterénu plném švábů, pláž byla kilometry od hotelu, nebo místo klidného prostředí měli pod okny hlavní ulici.

Také vám cestovka zkazila dovolenou?
Chcete varovat ostatní?

Napište své zážitky na jan.sura@mfdnes.cz

Tito klienti se hned po návratu obracejí na SOS se žádostí o radu, jak získat alespoň část peněz z cestovních kanceláří zpět. "K dnešnímu dni registrujeme 531 stížností. Pro názornost – za celý loňský rok jich bylo kolem 350," uvedla mluvčí SOS Ivana Picková.

Podle ní je většina z těchto stížností oprávněných, i když není možné pokaždé úplně vyloučit, že klienti nedostatky u svých zájezdů zveličují.

Že v nabídce cestovních kanceláří není vše vždy úplně v pořádku, potvrzují i v pátek zveřejněné výsledky šetření České obchodní inspekce (ČOI). Její pracovníci během letošního léta odhalili nedostatky v plné pětině cestovních kanceláří.

Z kontrolovaných 83 kanceláří a 24 agentur inspektoři našli pochybení v 21 případech. "Nejčastěji inspektoři zjistili porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace," uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. 

Nejhůř si stojí Praha a Střední Čechy
Ve třech případech inspektoři narazili na nepravdivé informace o hotelu a nabízených službách, v dalších dvou cestovní kanceláře nevyřídily reklamaci do třiceti dnů. Nejčastěji chybovaly firmy v Praze a Středočeském kraji. Žádné závady inspektoři nenašli na severu a západě Čech a na severu Moravy.

Přestože se podmínky pro turisty za posledních deset let výrazně zlepšily, stížností neubývá. Zákon, který přiměl cestovní kanceláře k pojištění proti úpadku, sice zabránil situacím, kdy turisté zůstali v zahraničí bez nároku na ubytování, protože jejich kancelář nezaplatila za objednané služby, mnoho turistů však na svoji dovolenou u moře nevzpomíná rádo.

Je to i případ Aleny z Liberecka, která navštívila severní Afriku s cestovní kanceláří Sunny Days. I jí změnili na poslední chvíli dobu odletu, takže přicestovala do ciziny pozdě v noci a v hotelu vznikly komplikace s ubytováním. "O nás by skoro ani tak nešlo, ale měli jsme s sebou tříleté dítě," vypráví rozhořčeně.

S nadšením nevzpomíná ani na své ubytování. "Hotel byl sice inzerován jako čtyřhvězdičkový, ale čtyři africké hvězdičky nejsou to, co u nás," pokračuje a dodává, že na jejich pokoji nalezla také šváby.

Krachy už tak časté nejsou
I když krach cestovní kanceláře je teď už výjimečná událost a stane se tak maximálně v několika jednotlivých případech za rok, klientům se může stát, že skončí venku před hotelem a nevědí, kdy odletí domů.

Loni měli podobnou zkušenost zákazníci Sunny Days, kteří museli v egyptském letovisku zůstat o několik dní déle, než původně měli. Cestovní kancelář se tehdy bránila tím, že šlo jen o několik turistů, kteří by nenaplnili kapacitu letadla, a proto jim bylo nabídnuto prodloužení pobytu, nebo cesta zpět přes Slovensko.

Tuto možnost turisté podle vyjádření kanceláře odmítli a souhlasili s prodloužením pobytu.

Do zahraničí na dovolenou jezdí stále více Čechů. Podle odhadů Asociace cestovních kanceláří letos za zájezdy utratili 31,6 miliardy korun. Nejvíce jich tradičně míří do Chorvatska.

Autoři:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Nedostatek dělníků je akutní. Stavby se zpožďují a častěji jsou odfláknuté

Ilustrační snímek

Tuzemským stavebním firmám chybí už tolik dělníků a řemeslníků, že některé musí odříkat nabídky nebo na práci najímají...

Česká ekonomika na konci roku dál rostla, HDP loni stoupl o 4,5 procenta

(Ilustrační snímek)

Meziroční růst české ekonomiky ve 4. čtvrtletí roku 2017 zrychlil na 5,1 procenta z pěti procent v předchozím...

Finanční arbitr vyřešil jen zlomek stížností, za průtahy musí zaplatit

Ilustrační snímek

Úřad finančního arbitra, který řeší spory spotřebitelů týkající se životního pojištění, úvěrů nebo stavebního spoření,...

Najdete na iDNES.cz