Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pětina cestovek klame zákazníky

  1:00aktualizováno  1:00
Jana Holečková z Prahy měla se svým mužem před třemi dny ráno odletět na dovolenou na Krétu, kde měla v hotelu zaplaceno ubytování na deset nocí. Pár dnů před odletem se však dozvěděla, že první noc stráví ještě v letadle a v hotelu bude ubytována až o den později.
Přestože se podmínky pro turisty za posledních deset let výrazně zlepšily, stížností neubývá.

Přestože se podmínky pro turisty za posledních deset let výrazně zlepšily, stížností neubývá. | foto: Profimedia.cz

"Podle katalogu měl být odlet v ranních hodinách. Tři dny před odletem jsme obdrželi podklady, že odlétáme až v 19.30 a budeme ubytováni až ve večerních hodinách následujícího dne," napsala Holečková ve své stížnosti adresované Sdružení na ochranu spotřebitelů (SOS), které zastupuje práva spotřebitelů.

Podobné zkušenosti jako Jana Holečková mají i stovky dalších klientů cestovních kanceláří. Během své dovolené například bydleli místo v prosluněném pokoji v suterénu plném švábů, pláž byla kilometry od hotelu, nebo místo klidného prostředí měli pod okny hlavní ulici.

Také vám cestovka zkazila dovolenou?
Chcete varovat ostatní?

Napište své zážitky na jan.sura@mfdnes.cz

Tito klienti se hned po návratu obracejí na SOS se žádostí o radu, jak získat alespoň část peněz z cestovních kanceláří zpět. "K dnešnímu dni registrujeme 531 stížností. Pro názornost – za celý loňský rok jich bylo kolem 350," uvedla mluvčí SOS Ivana Picková.

Podle ní je většina z těchto stížností oprávněných, i když není možné pokaždé úplně vyloučit, že klienti nedostatky u svých zájezdů zveličují.

Že v nabídce cestovních kanceláří není vše vždy úplně v pořádku, potvrzují i v pátek zveřejněné výsledky šetření České obchodní inspekce (ČOI). Její pracovníci během letošního léta odhalili nedostatky v plné pětině cestovních kanceláří.

Z kontrolovaných 83 kanceláří a 24 agentur inspektoři našli pochybení v 21 případech. "Nejčastěji inspektoři zjistili porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace," uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. 

Nejhůř si stojí Praha a Střední Čechy
Ve třech případech inspektoři narazili na nepravdivé informace o hotelu a nabízených službách, v dalších dvou cestovní kanceláře nevyřídily reklamaci do třiceti dnů. Nejčastěji chybovaly firmy v Praze a Středočeském kraji. Žádné závady inspektoři nenašli na severu a západě Čech a na severu Moravy.

Přestože se podmínky pro turisty za posledních deset let výrazně zlepšily, stížností neubývá. Zákon, který přiměl cestovní kanceláře k pojištění proti úpadku, sice zabránil situacím, kdy turisté zůstali v zahraničí bez nároku na ubytování, protože jejich kancelář nezaplatila za objednané služby, mnoho turistů však na svoji dovolenou u moře nevzpomíná rádo.

Je to i případ Aleny z Liberecka, která navštívila severní Afriku s cestovní kanceláří Sunny Days. I jí změnili na poslední chvíli dobu odletu, takže přicestovala do ciziny pozdě v noci a v hotelu vznikly komplikace s ubytováním. "O nás by skoro ani tak nešlo, ale měli jsme s sebou tříleté dítě," vypráví rozhořčeně.

S nadšením nevzpomíná ani na své ubytování. "Hotel byl sice inzerován jako čtyřhvězdičkový, ale čtyři africké hvězdičky nejsou to, co u nás," pokračuje a dodává, že na jejich pokoji nalezla také šváby.

Krachy už tak časté nejsou
I když krach cestovní kanceláře je teď už výjimečná událost a stane se tak maximálně v několika jednotlivých případech za rok, klientům se může stát, že skončí venku před hotelem a nevědí, kdy odletí domů.

Loni měli podobnou zkušenost zákazníci Sunny Days, kteří museli v egyptském letovisku zůstat o několik dní déle, než původně měli. Cestovní kancelář se tehdy bránila tím, že šlo jen o několik turistů, kteří by nenaplnili kapacitu letadla, a proto jim bylo nabídnuto prodloužení pobytu, nebo cesta zpět přes Slovensko.

Tuto možnost turisté podle vyjádření kanceláře odmítli a souhlasili s prodloužením pobytu.

Do zahraničí na dovolenou jezdí stále více Čechů. Podle odhadů Asociace cestovních kanceláří letos za zájezdy utratili 31,6 miliardy korun. Nejvíce jich tradičně míří do Chorvatska.

Autoři:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Úředníci doporučovali nevidomým levnější pomůcky, spor s firmou vyhráli

Ilustrační snímek

Po téměř čtyřech letech sporu mezinárodní arbitři rozhodli. Český stát nemusí firmě podnikatele Jana Buchala zaplatit...

Evropská komise předvídá: HDP v Česku poroste, ale méně než loni

Ilustrační snímek

Hrubý domácí produkt v následujících dvou letech poroste o poznání pomaleji. Alespoň podle odhadů Evropské komise,...

Za stokorunu více než 200 tisíc. Sázky na MS dosáhly rekordních 3 miliard

KDO JI ZÍSKÁ? Vyhrají finále mistrovství světa fotbalisté Francie, nebo...

Sázky na fotbalové MS dosáhly v Česku zhruba tří miliard korun, dosud rekordní Euro 2016 tak překonaly o více než...

Najdete na iDNES.cz