To je anglická složenina ze slov professional consumers. A podle rozsáhlého průzkumu reklamní agentury Euro RSCG je takovým dobrovolným hlasatelem různých značek každý pátý člověk.
Jsou to experti, za kterými chodí jejich známí pro radu dříve, než něco koupí. "Prosumer je spotřebitel, který se už dnes chová tak, jak se bude většina chovat zítra. Odhadujeme, že je jich tady stejně jako jinde, 20 až 25 procent," odhaduje Petra Krejčová, z české odbočky Euro RSCG.
Jsou to lidé, kteří se nadprůměrně orientují v tom, co se děje v obchodech, v politice nebo popu, uvádí mezinárodní analýza agentury. Průzkum provedla vždy mezi alespoň 2000 lidmi v několika zemích světa, od Číny přes Francii a Británii po Spojené státy. Pro Česko zatím studie dostupné nejsou.
Počet nadšenců, kteří vždy vědí více než ostatní o jídle, technologiích, zdraví, financích, školství, politice, hudbě nebo zábavě, se v jednotlivých zemích liší podle míry konformity. Záleží tedy na tom, jestli se v dané zemi nosí: spíše splývat s davem, nebo se spíše cení odlišnost.
Z průzkumu plyne, že profesionální spotřebitelé jsou ve všech věkových kategoriích, mívají vyšší vzdělání, plat o desetinu vyšší, než je průměr, a hodně známých. U mužů se přitom předpokládá, že vědí více o audiopřehrávačích nebo investování a méně se zajímají o kosmetiku nebo zdravou výživu.
Profesionální spotřebitel hltá informace ze všech dostupných zdrojů, chce mít totiž svůj život pod kontrolou a mít pocit svobodné volby. Ostatní se závalu informací spíše vyhýbají.
Vidět trendy
Odhadnout, jak se bude trh chovat, je oříškem každého výrobce a reklamní agentury. "Kdybychom uměli dopředu rozpoznat trendy, neseděli bychom v reklamních agenturách, ale na balkonech svých vil v Beverly Hills," popisuje Ondřej Novák z agentury Universal/McCann. Celý byznys se proto točí kolem toho, umět včas rozpoznat, co se uchytí a co ne.
Najít cestu k těmto spotřebitelům je pro mnohé obory klíčem k existenci, nejvíce ve vysoce konkurenčních oborech.
"Jsou to odvětví, která se rychle mění, ve kterých je vývoj nových výrobků nebo služeb nejdynamičtější. Jsou to například telekomunikace. Konkrétním případem je zavedení nové sítě 3G nebo mobilů blackberry. Ale i bankovnictví, móda, spotřební elektronika," dodává Krejčová z Euro RSCG.
Postoje akčních zákazníků pomáhají odhadnout, jak se zanedlouho bude chovat většina. Podle ní typickým příkladem výrobku, který nejdříve nadchnul prosumers, je iPod. "Mezi trendy výrobky bych zařadil mobilní telefony kombinující všechny možné komunikační a mediální funkce," uvažuje Novák z Universal/McCann, co je nyní trendem roku.
Tím, že objevují a zkoušejí nové výrobky, dělají nadaní spotřebitelé různým značkám neocenitelnou službu. Fakticky jim mezi svými známými zdarma propůjčí své jméno a stanou se jejich neplacenými hlasateli - ať už pozitivními či negativními.
V průzkumu také spotřebitelé hodnotili jednotlivé světové značky. Tam, kde dostala firma více bodů od informovaných, se může radovat, má budoucnost. Na této cestě jsou v Evropě podle průzkumu například módní řetězce Zara a H&M, v Indii pak Baťa.