Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pětina lidí pracuje pro reklamu, aniž to tuší

  1:00aktualizováno  1:00
V jejich rukou a na jejich známých často závisí úspěch nového výrobku. Jsou to lidé, kteří udávají trendy, nejde však o známé tváře, jako je Madonna, Britney Spearsová nebo Leoš Mareš. Říká se jim profesionální konzumenti, prosumers.
Nákup, obchod

Nákup, obchod - Nákup, obchod - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

To je anglická složenina ze slov professional consumers. A podle rozsáhlého průzkumu reklamní agentury Euro RSCG je takovým dobrovolným hlasatelem různých značek každý pátý člověk.

Jsou to experti, za kterými chodí jejich známí pro radu dříve, než něco koupí. "Prosumer je spotřebitel, který se už dnes chová tak, jak se bude většina chovat zítra. Odhadujeme, že je jich tady stejně jako jinde, 20 až 25 procent," odhaduje Petra Krejčová, z české odbočky Euro RSCG.

Jsou to lidé, kteří se nadprůměrně orientují v tom, co se děje v obchodech, v politice nebo popu, uvádí mezinárodní analýza agentury. Průzkum provedla vždy mezi alespoň 2000 lidmi v několika zemích světa, od Číny přes Francii a Británii po Spojené státy. Pro Česko zatím studie dostupné nejsou.

Počet nadšenců, kteří vždy vědí více než ostatní o jídle, technologiích, zdraví, financích, školství, politice, hudbě nebo zábavě, se v jednotlivých zemích liší podle míry konformity. Záleží tedy na tom, jestli se v dané zemi nosí: spíše splývat s davem, nebo se spíše cení odlišnost.

Z průzkumu plyne, že profesionální spotřebitelé jsou ve všech věkových kategoriích, mívají vyšší vzdělání, plat o desetinu vyšší, než je průměr, a hodně známých. U mužů se přitom předpokládá, že vědí více o audiopřehrávačích nebo investování a méně se zajímají o kosmetiku nebo zdravou výživu.

Profesionální spotřebitel hltá informace ze všech dostupných zdrojů, chce mít totiž svůj život pod kontrolou a mít pocit svobodné volby. Ostatní se závalu informací spíše vyhýbají.

Vidět trendy
Odhadnout, jak se bude trh chovat, je oříškem každého výrobce a reklamní agentury. "Kdybychom uměli dopředu rozpoznat trendy, neseděli bychom v reklamních agenturách, ale na balkonech svých vil v Beverly Hills," popisuje Ondřej Novák z agentury Universal/McCann. Celý byznys se proto točí kolem toho, umět včas rozpoznat, co se uchytí a co ne. 

Najít cestu k těmto spotřebitelům je pro mnohé obory klíčem k existenci, nejvíce ve vysoce konkurenčních oborech.

"Jsou to odvětví, která se rychle mění, ve kterých je vývoj nových výrobků nebo služeb nejdynamičtější. Jsou to například telekomunikace. Konkrétním případem je zavedení nové sítě 3G nebo mobilů blackberry. Ale i bankovnictví, móda, spotřební elektronika," dodává Krejčová z Euro RSCG.

Postoje akčních zákazníků pomáhají odhadnout, jak se zanedlouho bude chovat většina. Podle ní typickým příkladem výrobku, který nejdříve nadchnul prosumers, je iPod. "Mezi trendy výrobky bych zařadil mobilní telefony kombinující všechny možné komunikační a mediální funkce," uvažuje Novák z Universal/McCann, co je nyní trendem roku.

Tím, že objevují a zkoušejí nové výrobky, dělají nadaní spotřebitelé různým značkám neocenitelnou službu. Fakticky jim mezi svými známými zdarma propůjčí své jméno a stanou se jejich neplacenými hlasateli - ať už pozitivními či negativními.

V průzkumu také spotřebitelé hodnotili jednotlivé světové značky. Tam, kde dostala firma více bodů od informovaných, se může radovat, má budoucnost. Na této cestě jsou v Evropě podle průzkumu například módní řetězce Zara a H&M, v Indii pak Baťa.




Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Za minci z dob císaře Františka Josefa I. dal zájemce 13,2 milionu korun

Banskoštiavnický zlatník byl na aukci vydražen za 13,2 milionů korun.

V Praze proběhla aukce unikátní sbírky vzácných mincí a medailí ze zlata či stříbra s vyobrazením císaře Františka...

Žalobce žádá v kauze privatizace OKD podmínky a zaplacení miliard

Obžalobě kvůli údajně nevýhodnému prodeji OKD do soukromých rukou čelí dva...

Za nevýhodnou privatizaci těžebního podniku OKD navrhl státní zástupce Tomáš Černý třem obžalovaným podmínky. Měli by...

Najdete na iDNES.cz