Tři spoje za 20 minut na hlavní trati jsou rarita, kritizoval šéf ČD

  11:59aktualizováno  11:59
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda hovořil v pondělí se studenty Dopravní fakulty Univerzity Pardubice o železniční dopravě. A přitom si vzal na mušku soukromé firmy, které konkurují Českým drahám na hlavní trati z Prahy do Ostravy, tedy cestou přes Pardubice.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda hovořil se studenty Dopravní fakulty Univerzity Pardubice o železniční dopravě. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Když generální ředitel Českých drah Petr Žaluda při pondělní besedě na půdě pardubické univerzity mluvil o nutném snižování nákladů, tak trochu si naběhl.

"Myslíte si, že by šlo ušetřit na generálním ředitelství?" zeptal se jeden student Petra Žaludy a bouřlivý smích desítek jeho kolegů potvrdil, že úspory u největšího železničního dopravce veřejnost stále očekává.

"Možnost je vždycky. Ale i bílé límečky jsou potřeba. A jestliže nám fotovoltaika zdražila ročně energii o 600 milionů korun, tak to já neušetřím, i kdybych propustil na generálním ředitelství všechny lidi," sdělil s úsměvem jeden z nejlépe placených manažerů státní firmy.

Fotogalerie

Část vystoupení věnovaná konkurenci studenty zaujala, Petr Žaluda si vůči konkurenčním dopravcům nebral servítky.

Jen oprášili staré vlaky, vzkazuje konkurenci

"Jeden konkurent v uvozovkách si pořídil pár starých vagonů a lokomotiv a jen je krásně oprášil, další si pořídil tramvaj a teď s ní jezdí dlouhé tratě. Otázka je, jak dlouho tak dokáže jezdit, protože je to pořád tramvaj. Ale železniční doprava je lokomotiva a sedm osm vagonů za ní, pak je to ta efektivita," uvedl Petr Žaluda.

České dráhy podle něho investují do nových vozidel podstatně více než soukromníci.

Jen letos uvedou do provozu 220 nových nebo modernizovaných lokomotiv a v roce 2014 začne jezdit z Prahy přes Brno na Vídeň a Graz deset zcela moderních souprav RailJetu, sedm z nich budou obsluhovat České dráhy.

"Dnešní provoz na trati Praha - Ostrava je světovou raritou, když jezdí ve vybraných časech během dvaceti minut tři spoje. Nikde na světě nikdo nedovolí, aby byla trať takto vytížena - pak jsou zpožďovány regionální vlaky a nákladní doprava není už skoro schopna na této trati jezdit," prohlásil ředitel drah.

Podle něj jsou nejvýkonnější železniční dopravci v zemích, které nemají téměř vůbec liberalizovaný trh.

"Konkurence sice přináší zajímavou cenu, ale otázka je, jak dlouho je schopna s těmi cenami jezdit. Snahou je nalákat lidi, a pak stejně musejí zdražit," dodal.

U studentů ředitel Českých drah docela zabodoval

"Přednáška byla velice zajímavá, nejvíc mě zaujalo, jak mluvil o režijních jízdenkách, že firma musí tolika lidem dávat režijní jízdenky, i když to nejsou její zaměstnanci," řekl například třeťák Jan Šnejdrla od Zlína.

České dráhy skutečně vydávají zhruba 150 tisíc režijních jízdenek ročně, ale jen 30 tisíc je určeno pro její zaměstnance.

Za další břemena minulosti označil nejvyšší představitel drah například starost o prostory, které využívají i cestující jiných dopravců, povinnost řídit se zákonem o veřejných zakázkách či zastaralý vozový park.

Chtějí prodávat víc jízdenek elektronicky

Otázka jednoho studenta mířila například k tomu, jak hodně se České dráhy snaží o zvýšení počtu elektronicky prodaných jízdenek. Dozvěděl se, že z dnešních pěti procent se chtějí dostat k hranici dvaceti procent.

Dotaz na minusové hospodaření ČD Cargo skončil odkazem na vliv ekonomické recese a velké poplatky za dopravní cestu.

Setkání s šéfem Českých drah ocenili zjevně uznalým potleskem i nejmladší studenti dopravní fakulty.

"Potvrdilo se mi, že se soukromníci zbytečně hodně navážejí do Českých drah. Dozvěděl jsem se spoustu zajímavých věcí a nepřišlo mi to jako ztráta času," řekl Michal Konrád ze Dvora Králové nad Labem.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Personální kolotoč v ČD. Mění se šéfové odborů, vracejí náměstci

Vlaková souprava CityElefant

Po výměně na postu generálního ředitele a dozorčí rady pokračují v Českých drahách velké změny. Nové vedení spustilo...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...



Najdete na iDNES.cz