Tři spoje za 20 minut na hlavní trati jsou rarita, kritizoval šéf ČD

  11:59aktualizováno  11:59
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda hovořil v pondělí se studenty Dopravní fakulty Univerzity Pardubice o železniční dopravě. A přitom si vzal na mušku soukromé firmy, které konkurují Českým drahám na hlavní trati z Prahy do Ostravy, tedy cestou přes Pardubice.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda hovořil se studenty Dopravní fakulty Univerzity Pardubice o železniční dopravě. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Když generální ředitel Českých drah Petr Žaluda při pondělní besedě na půdě pardubické univerzity mluvil o nutném snižování nákladů, tak trochu si naběhl.

"Myslíte si, že by šlo ušetřit na generálním ředitelství?" zeptal se jeden student Petra Žaludy a bouřlivý smích desítek jeho kolegů potvrdil, že úspory u největšího železničního dopravce veřejnost stále očekává.

"Možnost je vždycky. Ale i bílé límečky jsou potřeba. A jestliže nám fotovoltaika zdražila ročně energii o 600 milionů korun, tak to já neušetřím, i kdybych propustil na generálním ředitelství všechny lidi," sdělil s úsměvem jeden z nejlépe placených manažerů státní firmy.

Fotogalerie

Část vystoupení věnovaná konkurenci studenty zaujala, Petr Žaluda si vůči konkurenčním dopravcům nebral servítky.

Jen oprášili staré vlaky, vzkazuje konkurenci

"Jeden konkurent v uvozovkách si pořídil pár starých vagonů a lokomotiv a jen je krásně oprášil, další si pořídil tramvaj a teď s ní jezdí dlouhé tratě. Otázka je, jak dlouho tak dokáže jezdit, protože je to pořád tramvaj. Ale železniční doprava je lokomotiva a sedm osm vagonů za ní, pak je to ta efektivita," uvedl Petr Žaluda.

České dráhy podle něho investují do nových vozidel podstatně více než soukromníci.

Jen letos uvedou do provozu 220 nových nebo modernizovaných lokomotiv a v roce 2014 začne jezdit z Prahy přes Brno na Vídeň a Graz deset zcela moderních souprav RailJetu, sedm z nich budou obsluhovat České dráhy.

"Dnešní provoz na trati Praha - Ostrava je světovou raritou, když jezdí ve vybraných časech během dvaceti minut tři spoje. Nikde na světě nikdo nedovolí, aby byla trať takto vytížena - pak jsou zpožďovány regionální vlaky a nákladní doprava není už skoro schopna na této trati jezdit," prohlásil ředitel drah.

Podle něj jsou nejvýkonnější železniční dopravci v zemích, které nemají téměř vůbec liberalizovaný trh.

"Konkurence sice přináší zajímavou cenu, ale otázka je, jak dlouho je schopna s těmi cenami jezdit. Snahou je nalákat lidi, a pak stejně musejí zdražit," dodal.

U studentů ředitel Českých drah docela zabodoval

"Přednáška byla velice zajímavá, nejvíc mě zaujalo, jak mluvil o režijních jízdenkách, že firma musí tolika lidem dávat režijní jízdenky, i když to nejsou její zaměstnanci," řekl například třeťák Jan Šnejdrla od Zlína.

České dráhy skutečně vydávají zhruba 150 tisíc režijních jízdenek ročně, ale jen 30 tisíc je určeno pro její zaměstnance.

Za další břemena minulosti označil nejvyšší představitel drah například starost o prostory, které využívají i cestující jiných dopravců, povinnost řídit se zákonem o veřejných zakázkách či zastaralý vozový park.

Chtějí prodávat víc jízdenek elektronicky

Otázka jednoho studenta mířila například k tomu, jak hodně se České dráhy snaží o zvýšení počtu elektronicky prodaných jízdenek. Dozvěděl se, že z dnešních pěti procent se chtějí dostat k hranici dvaceti procent.

Dotaz na minusové hospodaření ČD Cargo skončil odkazem na vliv ekonomické recese a velké poplatky za dopravní cestu.

Setkání s šéfem Českých drah ocenili zjevně uznalým potleskem i nejmladší studenti dopravní fakulty.

"Potvrdilo se mi, že se soukromníci zbytečně hodně navážejí do Českých drah. Dozvěděl jsem se spoustu zajímavých věcí a nepřišlo mi to jako ztráta času," řekl Michal Konrád ze Dvora Králové nad Labem.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

Přívozy bez transpondérů, navrhují poslanci. Zařízení jsou dražší než lodě

Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku.

Přívozy nahrazující na řadě míst chybějící mosty by mohly i nadále jezdit bez takzvaných transpondérů, které plavidlům...

Na D1 u Humpolce se dělníci vrátí nejdříve v létě. Bude nová soutěž

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 103. kilometru dálnice D1 u Větrného...

Nová stavební firma se na rozestavěné dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem objeví nejdříve napřesrok v létě....

Najdete na iDNES.cz