Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Petrášek: Spotřeba lihovin klesá

  15:02aktualizováno  15:02
Plzeň - Jedním z častých klišé je, že Česká republika je baštou nejen milovníků piva a ale i těch, kteří vyhledávají tvrdý alkohol. Není to pravda. Přesto v zemi funguje několik prosperujících firem, které vyrábějí lihoviny. „Lidé stále častěji sahají po tuzemských značkách,“ míní šéf Stocku Plzeň Martin Petrášek.

Jak je na tom Česká republika ve spotřebě tvrdého alkoholu?

V konzumaci lihovin se pohybujeme jen velmi mírně nad evropským průměrem. Na čelných místech světových tabulek spotřeby alkoholu figurujeme především díky pivu. Spotřeba lihovin v České republice byla v průběhu devadesátých let poměrně stabilní a pohybovala se na úrovni kolem 80 milionů litrů ročně, bereme-li v úvahu pouze legální produkci. Od roku 2000 spotřeba lihovin poměrně výrazně klesá, a to každý rok až o deset procent. Kvůli zvýšené sazbě spotřební daně u lihovin očekáváme příští rok ještě výraznější pokles.

Jak vypadá současný konzument lihovin například ve srovnání s dobou těsně po listopadu 1989?

Počátkem devadesátých let se řada lidí domnívala, že domácí značky převálcuje zahraniční konkurence a spotřebitelé přesedlají na lihoviny tipu whisky či gin. Ukázalo se však, že tyto obavy byly liché a dnešní konzumenti stále vyhledávají především domácí produkci. Důkazem toho může být například obliba Fernetu Stock, která rostla v průběhu celého posledního desetiletí, ale i renesance již takřka odepisovaných lihovin, jako například tuzemského rumu (dnes tuzemáku) či slivovice.

Co osobně pijete nejraději?

Z alkoholických nápojů je to především pivo, k němuž si rád dám i klasický hořký fernet.

Jak jste se vlastně dostal k práci ve výrobě lihovin?

V první polovině devadesátých let jsem pracoval jako jednatel společnosti, která v České republice prodávala domácí spotřebiče značek Rowenta a Tefal. Pak jsem dostal nabídku pracovat ve Stocku, kde jsem nejdříve působil jako obchodní ředitel, posléze jako generální ředitel a předseda představenstva.

 

Martin Petrášek (1958)

Absolvoval ČVUT Praha v roce 1981. Od roku 1996 pracuje ve společnosti Stock Plzeň, která je s třicetiprocentním podílem na trhu největším domácím výrobcem lihovin. Nejprve působil ve funkci obchodního ředitele, od roku 1998 je generálním ředitelem a v posledních dvou letech i předsedou představenstva. V současnosti vyrábí Stock Plzeň, jehož tradice sahá až do roku 1920, zhruba 26 milionů litrů lihovin ročně. K exportním trhům Stocku Plzeň patří například Slovensko, Rusko, Španělsko, Finsko, Vietnam či Thajsko. Ve volném čase hraje badminton, má rád rovněž pěší turistiku a cestování.

Generální ředitel společnosti Stock Plzeň Martin Petrášek

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

Ivan Bartoš při volební superdebatě iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu...
Lidé na volby prosázeli už 60 milionů. Hitem jsou sázky na Piráty a SPD

Volby jsou sice až v pátek, ale sázkaři mají jasno už teď. Vyhraje je hnutí ANO, naprosto bez diskusí. Druhá ČSSD bude ráda, že předstihne třetí komunisty. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.