Velkoobchody už o cigaretách s novým kolkem a vyšší cenou vědí a nyní doprodávají ty levnější. Ilustrační foto.

Velkoobchody už o cigaretách s novým kolkem a vyšší cenou vědí a nyní doprodávají ty levnější. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Philip Morris testuje, zda kuřáci poznají zdražení cigaret

  • 414
Philip Morris, největší výrobce cigaret v Česku, se rozhodl otestovat, zda kuřáci poznají zdražení o korunu či dvě. Také si vylepší tržby a zisky, protože tentokrát nejde o zvýšení ceny kvůli rostoucím daním.

Zdražit by měly nejprodávanější značky hlavně ze středně drahé a levnější kategorie, kterou vyhledává čím dál více kuřáků. O korunu se má zvednout cena cigaret Red & White, Start, Clea, RGD, Next a Sparta, o dvě koruny mají zdražit L&M.

Nové ceny si už Philip Morris nechal zaregistrovat v cenovém věstníku na ministerstvu financí, kam musí výrobci a dovozci všechny změny cen hlásit. Nic je netlačí k tomu, aby je pak skutečně účtovali, ale to zřejmě nebude tento případ.

Velkoobchody už o cigaretách s novým kolkem a vyšší cenou vědí a nyní doprodávají ty levnější. To znamená, že na pultech by se měly dražší krabičky objevit do dvou měsíců.

Kutnohorský podnik nechtěl důvody svého kroku komentovat. Ty jsou však jasné. Dosavadní zdražování cigaret v posledních několika letech vždy táhlo zvýšení daní. Cigaretoví výrobci se navíc předháněli v honbě za zákazníkem, takže v některých případech nezvedli ceny o tolik, o kolik vzrostla daň. Z takové cigarety pak méně utržili. Například právě cigarety L&M Philip Morris při loňském zvýšení daně nezdražil.

Také zvýšíme ceny

Vyšší ceny, boj o zákazníka a přesun k levným značkám krátil kutnohorskému výrobci v posledních letech zisky a ukusoval mu z podílu na cigaretovém trhu v Česku. Nyní si chce svou pozici vylepšit. A není sám.

"Jestli s těmi cenami přijdou na trh, my budeme následovat,“ říká Kamil Provazník, jednatel Imperial Tobacco. Jejich nejsilnějšími značkami jsou Moon či West.

Podle dalšího výrobce, British American Tobacco, záleží reakce vždy na konkrétní značce. "V některých případech jsme dokonce konkurenci předhonili a zvýšili ceny již v minulosti. V jiných případech budeme teprve pohyb trhu následovat,“ uvedl Vratislav Janda, šéf BAT pro firemní a právní záležitosti.

Konkrétnější být nechtěl, ale podle posledního věstníku už si nechali zaregistrovat o tři koruny dražší značku Rockets White a o korunu dražší Trumf Red.

Zdražení o korunu by útlum spotřeby nemělo vyvolat. "Zákazník si nevšimne, jestli stojí krabička 58, či 59 korun,“ říká obchodní ředitel velkoobchodu Peal Přemysl Opletal.

Výrobce naopak přilepšení pocítí. Značky Red & White, Start, Next a L&M patří do první desítky nejvyhledávanějších a za rok jich firma v Česku prodá zhruba 400 milionů krabiček. Do svého zisku si tak bude moci připsat kolem 430 milionů korun.