Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: AP

Tabákový gigant chce lidi odnaučit kouřit. Vyvíjí bezpečnější produkty

  • 63
Když se člověk vydá do společnosti Philip Morris International, donedávna největší tabákové firmy na světě, čeká, že se ocitne v jakési zemi Marlboro. Ale její švýcarské výzkumné centrum Cube tak prostě nevypadá. Posazená nad jezerem Neuchatel jihozápadně od Curychu, schovává šestnáctiúhelníková budova tajemství k budoucnosti, ve které bude prý svět bez cigaret.

Ano, Philip Morris (PM) chce říct lidem, aby přestali kouřit. Vědci tabákového gigantu hledají cosi, co by kuřákům cigarety nahradilo a zároveň je nezabíjelo. Jejich snažení dostalo nový impuls minulý pátek, kdy firma British American Tobacco oznámila nabídku na převzetí společnosti Reynolds American. Jejich fúze Philipa Morrise vytlačí z pozice světové jedničky mezi tabákovými firmami.

Jde ale o víc. Obliba cigaret si ročně vyžádá 6 milionů lidských životů. Kuřáků ale celosvětově ubývá, a tak tabákové firmy hledají nové, údajně zdravější výrobky, které by mohly udržovat závislost zákazníků na nikotinu. I když se stále kvůli udržení svých zisků opírají o výrobu staromódních cigaret, píše agentura Bloomberg.

Mohou si ale tyto firmy opravdu dovolit cigarety zatratit? „V roce 2017 by mohl přijít klíčový test - v Americe se začne prodávat věc, do které výrobci vkládají velké naděje. Jde o vychytávku, která zahřívá tabák v rource o velikosti doutníčku.

Zbavit se cigaret nebude pro tabákové firmy a jejich akcionáře jednoduché. Jen PM jich loni vyrobil 850 miliard, což mu generovalo příjem okolo 74 miliard dolarů. A ty jdou pěkně do kapsy globálním investorům.

Přijít s novým zdrojem zisku v době, kdy společnost odsuzuje tabák jako drogu, je velká výzva. Kritici jsou skeptičtí. Tvrdí, že tabákové firmy dělají stále to, co vždycky: prodávají návykové produkty. „Philip Morris už několikrát ukázal, že představení nových produktů vedlo ke zvýšení počtu kuřáků,“ říká prezident hlavní americké antikuřácké skupiny Kampaň za děti bez tabáku Matt Myers. „Nikdy bychom neměli věřit tomu, co tabákové firmy tvrdí.“

To, co se ale děje ve švýcarském výzkumném centru PM, jde daleko za hranici populárních alternativ, jako jsou třeba elektronické cigarety. Strategie PM spočívá na čtyřech pilířích a začíná věcí nazývanou iQOS (čti ájkous) - někteří tvrdí, že je to zkratka pro „přestává s obyčejným kouřením“ (angl. I quit ordinary smoking).

Uvnitř bílého nebo modrého plastového pouzdra se skrývá ohřívač připomínající tlusté pero. Do něj se vloží náplň nazvaná HEETS. Ohřívač tabák jemně ohřívá, aniž by ho spaloval a produkovat škodlivý aerosol. iQOS se stal hitem v Japonsku, po dlouhém povolovacím řízení by se příští rok měl objevit i v USA.

Po HEETS přijde TEEPS, výrobek připomínající cigaretu. Tabák se ale opět nespaluje, jen ohřívá. Chuť a příjem nikotinu z výrobků iQOS a TEEPS jsou bližší klasické než elektronické cigaretě.

Třetí výrobek, STEEM, využívá výhod zdravotního inhalátoru - kombinace nikotinu a slabé organické kyseliny produkuje nikotinovou sůl, která se absorbuje bez páry. Poslední vychytávka - MESH - je konvenční elektronická cigareta používající ochucenou nikotinovou tekutinu. PM dosud na vývoj nových výrobků, které by měly nahradit cigaretu, dal víc než 3 miliardy dolarů.

I přes výhrady k cigaretovým náhražkám se mnoho lidí shodne, že elektronické cigarety a podobné produkty jsou bezpečnější než klasické cigarety. Existují ale obavy, že všechny tyto nové výrobky mohou lidi vrátit zpátky k obvyklým cigaretám. Nebo k návyku přivést i současné nekuřáky.