V posledních letech se však musí vypořádávat s levnější konkurencí z nových vinařských oblastí Austrálie, USA nebo Jižní Ameriky či Afriky. Francouzi navíc mění své zvyky a pití alkoholu, a tedy i vína, omezují.
Pijte, ale s mírou!
Ministr zemědělství Herve Gaymard proto chce, aby se znovu rozběhla diskuse o případných změnách takzvaného Evinova zákona z roku 1991. Ten zakazuje reklamu na víno v televizi a při sportovních událostech.
Podle Gaymarda však jakékoliv uvolnění zákona musí být podpořeno kampaní, která bude nabádat pouze k umírněnému pití. "Naším vzkazem musí být střídmost," uvedl ministr během setkání se stovkami vinařů a politiky z vinařských regionů v parlamentu.
Francouzská vláda se zatím zrušení omezení pro reklamu na víno navzdory velkému tlaku vinařských lobbistů bránila. Má totiž strach, že by tak mohla zastavit příznivý trend poklesu smrtelných dopravních nehod způsobených řízením pod vlivem alkoholu.
Francouzský premiér Jean-Pierre Raffarin však minulý týden naznačil, že jeho vláda je připravena jednat o změnách. Uvedl, že celý vinařský sektor potřebuje větší podporu.
Vývoz francouzského vína klesl loni o 3,4 procenta. Utrpěl zejména spory Francie a USA ohledně vojenské intervence v Iráku, které vedly k bojkotu výrobků ze země galského kohouta Američany. Vývozu vína nesvědčí ani zpevňující kurz eura vůči dolaru, který francouzské víno v zámoří prodražuje.
Spotřeba vína klesá
Méně vína se však pije i ve Francii samé. Už to není nápoj, který si dopřává každý a všude. V roce 2002 činila spotřeba vína ve Francii na hlavu zhruba 58 litrů. V šedesátých letech přitom každý Francouz vypil v průměru ročně okolo 100 litrů vína.
"Musíme vínu znovu vrátit jeho místo ve společnosti. Aby se pilo i při jídle, ale na druhou stranu umírněně," reagoval Alain Suguenot, zástupce burgundské oblasti Cote d'Or. "Nikdo samozřejmě nechce, aby u nás vznikl podobný zvyk, jako je víkendové pití v severských zemích."
K prvním navrhovaným změnám zákonů patří podnět od starosty města Bordeaux a bývalého francouzského premiéra Alaina Juppého. Ten chce, aby bylo víno z Evinova zákona vyňato, protože i sama Evropská unie je klasifikuje jako zemědělský produkt. Jiné návrhy zase chtějí, aby se zákon omezující reklamu týkal jen nápojů s obsahem alkoholu vyšším, než je 18 procent.