Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Piloti ČSA kývli na nižší platy, mohou jim spadnout téměř o polovinu

  4:04aktualizováno  4:04
Odboráři, kteří blokovali dřívější návrhy ředitele Český aerolinií Radomíra Lašáka, kývli novému předsedovi dozorčí rady Václavu Novákovi na snížení svých platů. O kolik přesně, nechtějí říct před úterním jednáním dozorčí rady, která by měla záchranný plán aerolinek posvětit. Prezident odborové organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar potvrdil, že Novákův návrh k jednání zněl minus 45 procent.
Zaměstnanci ČSA zakopali válečnou sekeru a kývli vedení společnosti na snížení platů. Ilustrační foto

Zaměstnanci ČSA zakopali válečnou sekeru a kývli vedení společnosti na snížení platů. Ilustrační foto | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Na začátku září přitom piloti odmítli Lašákův návrh na třicetiprocentní snížení platu doplněný nabídkou odchodu nejvyššího managementu. Zdůvodnili to souvisícími změnami limitu letové doby, kdy by ve vzduchu zůstávali déle, a to by podle nich mohlo ohrozit bezpečnost.

Konečný podíl, o který si jsou piloti ochotni platy zkrátit, bude záležet i na ostatních částech Novákova "drastického řezu". Jednou z nich bude žádost aerolinek o podporu ze strany státu. Podle Lidových novin chce Novák vládu požádat o tři miliardy korun. Ministr financí Eduard Janota to však v pondělí nepotvrdil. - více o Novákově nabídce čtěte zde

Na první pohled vypadá požadavek logicky: stát – řečeno slovy Gaspara – "zamázne černou díru", která v hospodaření aerolinek vznikla, a slibované drastické škrty zajistí, aby se znovu neotevřela. "Uspořit na straně zaměstnanců nestačí," prohlásil Gaspar.

Ministr financí Eduard Janota však trvá na tom, že vláda peníze nedá, a i kdyby je dát chtěla, nemůže. Finanční injekce aerolinkám by mohla být považována za veřejnou podporu odporující evropskému právu. Už nyní čerpají aerolinky úvěr od státního podniku v likvidaci.

Dva týmy v jedněch aerolinkách

Vláda bude mít na stole také alternativní návrh od dosavadního šéfa Radomíra Lašáka. "Zcela určitě to (Novákův návrh) budeme porovnávat s tím, co předložil prezident společnosti Lašák," řekl ministr Janota. Stávající prezident firmy dříve uvedl, že jeho plán nepočítá se státní pomocí.

Aerolinky teď fakticky vedou dva týmy – původní Lašákovo představenstvo a Novákova krizová dozorčí rada dosazená po odchodu většiny původních členů v září. Pokud se Novákovi podaří dohodnout s odbory na radikálním snížení platů a prosadí svůj plán, otevře se tím prostor pro odchod Lašáka.

Manažer, který nyní vede s odboráři válku, by měl podmínky i k důstojnému odchodu. Stačilo by odkázat na zářijový slib – odchod výměnou za nižší platy pilotů a další úspory. Vyjádření Radomíra Lašáka se nepodařilo získat. Jeho mobilní telefon zvedla asistentka, podle které nebyl k zastižení.

ČSA nyní čerpají dvouapůlmiliardový úvěr od likvidované státní společnosti Osinek. Ekonomové odhadují, že v současné situaci jim peníze vydrží na několik měsíců.

"Lidé se sice trochu vracejí do letadel, ale je třeba počítat s tím, že v průběhu zimy ČSA nějaké peníze potřebovat budou," míní analytik brokerské společnosti Cyrrus Jan Procházka.

O prodeji rozhodne Janota

Aerolinky nedosáhnou na úvěry u komerčních bank, a pokud nepomůže přímo stát, mohly by získat peníze opět od některé ze státních firem. Případně by se mohly ČSA s některým podnikem v majetku státu spojit. Podle informací MF DNES je taková varianta stále ve hře a kromě ziskového Letiště Praha se mluví i o dalších společnostech pod státní kontrolou.

Některé varianty by zřejmě zhatily prodej ČSA. Ministr Janota potvrdil, že přijetí některého z plánů na restrukturalizaci aerolinek se definitivního rozhodnutí o prodeji aerolinek dotkne.

"Bude to východisko pro jednání komise, která doporučí, či nedoporučí vládě akceptovat nabídku pana Šimáněho," řekl včera ministr bez bližšího komentáře.

Konsorcium Unimex – Travel Service, jehož je Jiří Šimáně spolumajitelem, za aerolinky nabídlo miliardu korun. Ovšem pouze pokud bude mít společnost nulové vlastní jmění. V pololetí, kdy vedení aerolinek naposledy výsledky prezentovalo, měla firma zápornou účetní hodnotu asi 700 milionů. Přes slabší zimní sezonu se pravděpodobně ještě sníží. - o jediné nabídce na privatizaci aerolinek čtěte zde

Janota tedy nyní může licitovat, která varianta přijde ministerstvo financí levněji – dotovat prodej firmy soukromému vlastníkovi, nebo její přežití jako fakticky státní podnik. I kdyby rozhodnutí o prodeji padlo ještě v říjnu, konsorcium firmu nepřevezme hned.

"Jedna věc je rozhodnutí o vítězi privatizace a druhou věcí je skutečné převzetí firmy, což může být po splnění všech podmínek legislativních, ale i ve vztahu k souhlasu Evropské komise a příslušných orgánů duben, květen příštího roku," nastínil Janota.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.