Modernizovaný airbus ČSA

Modernizovaný airbus ČSA | foto: ČSA

Piloti ČSA odmítli plán, který počítá s odchodem vedení a snížením platů

  • 263
Piloti odmítli plán, který by mimo jiné znamenal snížení jejich platů o třetinu výměnou za odchod managementu ztrátového podniku. Vadí jim upravené podmínky v kolektivní smlouvě, které mění limity letové doby. Podle nich by to ohrozilo bezpečnost. Nevyloučili ale, že by mohli přistoupit na snižování platů či jiné ústupky.

Pilotům vadí změny v kolektivní smlouvě, které obsahují vymazání části jedné kapitoly týkající se limitů letové doby. "Je to věc, která má přímý dopad na bezpečnost," uvedl mluvčí organizace zastupující piloty Filip Gaspar.

"Nemůžeme vyměnit bezpečnost provozu za odchod managementu. To je úplně scestná myšlenka," dodal. Nyní je základní limit letové doby 13 hodin, výpočet maximálního času, který může pilot strávit v kokpitu, je ale složitější. Například v noci za náročnějších podmínek je doba kratší.

ČSA ale prohlášení pilotů odmítají. "Otázka bezpečnosti, kterou odborová organizace CZALPA používá jako argument, není součástí navrhovaných změn. Se zveřejněným stanoviskem tedy zcela jednoznačně nelze souhlasit," uvedla mluvčí aerolinek Hana Hejsková. Doplnila, že jakékoliv změny letové doby by musel schválit Úřad pro civilní letectví, k tomu ale nedošlo.

Křesla managementu dal k dispozici prezident ČSA Radomír Lašák minulou středu, pokud piloti přistoupí na snížení mezd o 30 procent a ostatní zaměstnanci o 15 procent. Návrh je další ze série opatření na řešení krize v Českých aeroliniích. Dalšími z návrhů jsou omezení benefitů, prodej letadel či propouštění. - více čtěte Šéf ČSA nabídl rezignaci, když odbory přistoupí na snížení mezd

Situace v aerolinkách je vážná. ČSA za prvních šest měsíců letošního roku prodělaly 1,8 miliardy korun, což je zatím jejich rekord. Analytiky tak špatný výsledek zaskočil. "Ta čísla jsou katastrofální," uvedl dříve analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.