Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček, MAFRA

Piloti ČSA si stěžují premiéru Fischerovi, chtějí schůzku

  • 63
Piloti Českých aerolinií hledají krátce před privatizací oporu u premiéra Jana Fischera. Vadí jim rozprodávání majetku, propouštění a rušení linek, ale také zamýšlený prodej společnosti. Po dnešním odstoupení Air France z privatizace zbyl v soutěži jediný zájemce.

Pilotům vadí, že ČSA v posledních třech letech v rámci restrukturalizace rozprodávaly majetek. Svého zaměstnavatele podezírají, že se majetku zbavoval proto, aby měl kladný hospodářský výsledek.

"Pro příklad zmíním netransparentní prodej nového cargo terminálu na letišti v Praze nebo prodej dceřiné společnosti catering," vyjmenovává prezident asociace pilotů Filip Gaspar. O tom se rozhodlo už v roce 2006. - více čtěte ČSA se zbaví cargo terminálu a cateringu

Loni aerolinky prodaly nemovitosti a pozemky, včetně výcvikového střediska posádek a personálu ČSA, hangáru nebo ubytovny pro zaměstnance ČSA. Těmito kroky si účetně přišly na dvě miliardy korun, což jim pomohlo zůstat v zisku. Mezi transakce patří také výměna pozemků s další státní firmou - ruzyňským letištěm.

"V rámci takzvaného ozdravení a optimalizace firmy byla prodána a zpětně naleasována většina letadel, která firma už vlastnila," připomíná zástupce pilotů.

Piloti: Po desetiletích se staneme regionálním dopravcem

Na začátku léta souhlasila většina zaměstnanců ČSA se snížením mezd kvůli ekonomické krizi. Přesto chtějí nyní aerolinky propouštět. Odejít by měla až čtvrtina všech zaměstnanců. Nejvíce výpovědí plánuje společnost rozdat pilotům a obsluze letadel. Celkem by mělo odejít až 860 lidí. - čtěte Nejohroženější profese v ČSA jsou piloti a letušky

Prezident ČSA Radomír Lašák už dříve označil redukci i prodej majetku za nezbytnou daň. "Navzdory emocím, které nepopulární optimalizační kroky vyvolají, k nim musíme přistoupit. Na trhu nezůstanou ty společnosti, které jsou nejkrásnější, největší a nejsilnější, ale ty, které se umějí nejlépe a nejrychleji přizpůsobit," řekl prezident.

Také kvůli propouštění si nyní piloti postěžovali premiérovi. Navíc tvrdí, že se po zrušení linky mezi Prahou a New Yorkem letos v říjnu aerolinky stanou po desetiletích "regionálním dopravcem".

Není to poprvé, co si zaměstnanci ČSA stěžují na situaci ve firmě politikům. Dříve podobné výtky na adresu státního akciového podniku slyšel také Miroslav Kalousek, bývalý šéf resortu financí. Odpověď od něj ale nedostali.