Mluvčí ČSA Daniel Plovajko nechtěl rozhodnutí odborů komentovat, dokud nebude vedení aerolinek o stávce informováno oficiální cestou.
Podle šéfa odborového sdružení pilotů CZALPA Radomila Kratochvíla chtěli piloti původně vyhlásit stávku už v pátek 13. června, kvůli referendu o vstupu do Evropské unie ji však o pár dní odsunuli.
Do stávky se podle Kratochvíla zapojí většina z 350 pilotů firmy. V pondělí se má také rozhodnout o tom, zda se k pilotům připojí i letečtí technici ČSA. Ti jsou rovněž ve stávkové pohotovosti.
Podle mluvčí České správy letišť Anny Kovaříkové budou cestujícím se zakoupenou letenkou zřejmě nabídnuty spoje jiných dopravců. "Přijímáme opatření, abychom se s touto mimořádnou situací vyrovnali," řekla ČTK Kovaříková.
ČSA také zřejmě využijí služeb charterových dopravců nebo pilotů, kteří se ke stávce nepřipojí.
Piloti už jednou stávkou hrozili (v srpnu 2001) |
Peníze vymohli, musí si je zasloužit |
Plovajko: Piloti potrestáni nebudou |
Podle něj není možné žádat mzdové nárůsty v desítkách procent v době, kdy se v jiných českých podnicích mluví o jednotlivých procentech, navíc v době nejtěžší krize letecké dopravy, kdy ve světě řada leteckých společností zaniká a jiné propouštějí zaměstnance a omezují provoz.
Proč chtějí piloti vlastní smlouvu?
Samostatná smlouva, kterou piloti požadují, by jim zajistila větší sílu při vyjednávání o platech, podmínkách práce i jiných mimoplatových výhodách.
Při samostatné smlouvě by jim stačilo přesvědčit polovinu z 350 pilotů k podpoře požadavků. V opačném případě by museli přemluvit polovinu ze 4,5 tisíce zaměstnanců ČSA.
V Česku se odborářům letos podařilo vymoci roční nárůst platů v průměru o sedm až osm procent. ČSA navrhlo celé firmě procenta čtyři. Tolik, kolik jim akcionáři, tedy především stát, schválili v podnikatelském plánu.
Piloti při prvních jednáních předložili návrh růstu platů v období dvou let o více než sto procent. Argumentují tím, že by se časem chtěli dostat na sedmdesát procent platu pilotů Delty Air Lines, člena společné letecké aliance SkyTeam.
Roční průměrný příjem pilota v Deltě je přes 280 tisíc. Čeští piloti by se v průměru tedy chtěli vyšplhat na 200 tisíc korun ze současných 94,5 tisíce. Při posledním kolektivním vyjednávání v roce 2001 měli piloti Českých aerolinií průměrnou měsíční mzdu 61 tisíc korun.
Na požadovaný nárůst platů podle prezidenta ČSA Miroslava Kůly však nelze přistoupit. "Není pravda, že nejsme ochotni jednat o samostatných smlouvách, včetně té pro piloty," říká Kůla s tím, že to při posledním jednání odborářům nabídl.
Na oplátku ovšem ČSA požadují zakotvení některých bodů nutných pro začátek jednání. Mimo jiné se jedná o čtyřprocentní nárůst mezd pro letošní rok či tříletá doba platnosti kolektivní smlouvy. "O všem se dá samozřejmě dále jednat," říká Kůla.
Dodatečné mzdové náklady pilotů by firmě s třicítkou letadel přineslo zvýšení mzdových a dalších nákladů o půl druhé miliardy korun.