Pro stávku, která je největší protestní akcí pilotů od roku 2001, se vyslovilo více než 90 procent členů VC. Do stávky vstoupí nejen 4 500 pilotů samotné Lufthansy, ale i piloti nákladní divize Lufthansa Cargo a diskontní dceřiné firmy Germanwings.
Stávka zřejmě Lufthanse způsobí rozsáhlé narušení letů v podobě dlouhých zpoždění a rušení odletů po celém Německu a Evropě v době, kdy se letectví vzpamatovává ze svého zřejmě nejhoršího roku.
Stávka v Lufthanse by se v Česku mohla dotknout až 100 linek, které míří z ruzyňského letiště do Düsseldorfu, Mnichova a Frankfurtu nad Mohanem a zpět. "Zatím nemáme hlášený žádný zrušený let," uvedla mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová s tím, že aerolinky ale mohou oznámit zrušení spoje až těsně před plánovaným letem.
Piloti chtějí navýšit platy přes šest procent
Odbory VC požadují zvýšení mezd na příštích 12 měsíců o 6,4 procenta a zachování všech současných pracovních míst pro piloty. Obávají se, že firma chce převádět piloty na pobočky, kde jsou placeni výrazně méně, například k převzatým Austrian Airlines nebo Lufthansa Italia. Lufthansa platové požadavky odmítla, protože by narušily plán úspor nákladů.
Lufthansa se snižováním nákladů brání útlumu v odvětví, který by měl podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) pokračovat ještě v letošním roce. Do roku 2011 chce firma ušetřit různými škrty jednu miliardu eur a tím kompenzovat propad poptávky po létání.
Oznámená stávka tak jde proti těmto plánům, protože bude stát firmu hodně peněz. Poslední třídenní stávka pilotů Lufthansy z roku 2001 způsobila firmě finanční ztrátu 75 milionů eur (zhruba dvě miliardy Kč).
O stávce v této době hlasují i příslušníci palubního personálu britského vlajkového přepravce British Airways. Ti původně chtěli ochromit provoz firmy na plných 12 dní vánočních a novoročních svátků, londýnský soud jim to však kvůli nesrovnalostem v hlasovací proceduře překazil.
Stávky v letectví během tří let22.-27. února 2007 - Část slovenských letových dispečerů stávkovala, chtěli upozornit na bezpečnostní problémy a rizika letového provozu. Mezinárodní lety bylo nutné odklánět do vzdušného prostoru jiných zemí. 25.-29. května 2007 - Při stávce švédského kabinového personálu skandinávské letecké společnosti SAS, který požadoval výrazné zvýšení mezd a zlepšení pracovních podmínek, byla zastavena veškerá vnitrostátní přeprava SAS, postiženy byly i mezinárodní lety. 11.-14. února 2008 - Část pařížských leteckých dispečerů stávkovala na protest proti plánované reorganizaci jejich pracovišť. Značně postižen byl provoz na letištích v Orly a Roissy, lety se zpožďovaly a byly rušeny. 20.-21. května 2008 - Zaměstnanci norských letišť stávkovali kvůli mzdovým a pracovním podmínkám; provoz byl zastaven na 12 letištích v zemi. 7. července 2008 - Celodenní výstražná stávka palubního personálu německých leteckých přepravců Eurowings a Lufthansa CityLine vedla k rušení letů a velkým zpožděním na mezinárodních německých letištích i v menších vzdušných přístavech. V celém Německu bylo zrušeno 641 letů obou přepravců. 28. července-2. srpna 2008 - Stávka zaměstnanců pozemního a palubního personálu německé společnosti Lufthansa za zvýšení mezd byla první časově neomezenou stávkou ve firmě za 13 let. Zrušeny byly stovky letů a úplné obnovení provozu podle letového řádu trvalo přes týden. Lufthansa odhadla celkové náklady na stávku v řádech desítek milionů eur. 7.-8. srpna 2008 - Zhruba 500 letů bylo zrušeno kvůli narychlo vyhlášené stávce pilotů německého regionálního přepravce CityLine, dceřiné společností Lufthansy. 14.-17. listopadu 2008 - Piloti letecké společnosti Air France-KLM stávkovali proti prodloužení věku pro odchod do důchodu z 60 na 65 let. Zrušena byla polovinu plánovaných letů. 10.-16. prosince 2008 - Stávka pozemního personálu na mezinárodním letišti Ferihegy v Budapešti narušila provoz, nejprve rušením letů, později již jen stále kratším zpožděním. 26.-27. října 2009 - Španělská letecká společnost Iberia musela zrušit okolo 440 letů kvůli stávce letušek a stewardů. Nejvíce bylo zasaženo madridské letiště Bajaras. 16.-17. listopadu 2009 - Přes 750 pilotů společnosti Finnair stávkovalo, protože se s vedením aerolinií nedohodli na pracovních podmínkách. Ztrátu aerolinky odhadly až na pět milionů eur za den. 30. listopadu - 4. prosince 2009 - Kvůli stávce zaměstnanců pozemního personálu aerolinek Finnair musela firma zrušit kolem 90 letů a některým aerolinkám, včetně ČSA, znemožnila přepravu zavazadel. 17. února 2010 - Piloti německých aerolinií Deutsche Lufthansa odsouhlasili čtyřdenní stávku na podporu mzdových požadavků a získání záruk zaměstnanosti. Největší stávková akce v Lufthanse od roku 2001 začne o půlnoci z neděle na pondělí. |