Z kokpitu za volant kamionu. Čeští piloti si hledají novou práci

Za profesionální výcvik dali víc než milion korun Teď čeští piloti a pilotky pracují pro aerolinky na třetinový úvazek, řídí metro a kamiony nebo rozvážejí jídlo. Pokud je letecký dopravce propustí, kromě vysněné profese ztrácejí dobré finanční zázemí i vydřené společenské postavení. Konec krize v letectví je přitom v nedohlednu.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Petr absolvoval obor profesionální pilot na Českém vysokém učení technickém v červnu roku 2019. Po studiích si rychle našel práci u maďarských nízkonákladových aerolinek Wizz Air a do různých destinací létal z bulharské Sofie.

Hledáte novou práci v dopravě? Navštivte pracovní portál jobDNES.cz

Dotkla se ho však už první vlna vyhazovů, kdy letecký dopravce propustil najednou tisíc zaměstnanců, z toho 265 pilotů. „Chvíli jsem čekal, jestli se to nespraví a nezavolají nás zpátky, ale to se nestalo. Takže jsem si teď našel brigádu kurýra a rozvážím jídlo,“ říká mladý pilot. Přes léto se pokoušel sehnat práci v oboru, avšak bezvýsledně.

„Zkoušel jsem to od Asie po Ameriku, ale všechno je marné. Většina pilotů, kteří dostali vyhazov, mají od aerolinek příslib, že pakliže se situace zlepší, vezmou je přednostně zpátky. Nikdo ale doopravdy neví, jak to bude. Všichni se upínají k tomu, že příští léto bude snad lepší,“ popisuje mladý muž, který nechce uvádět své jméno, podobně jako většina pilotů, s nimiž redakce MF DNES hovořila (jejich totožnost nicméně redakce zná).

„Někteří piloti odešli do důchodu. Naprostá většina těch ostatních je buď propuštěna, nebo na velmi krátkých úvazcích. Dostali se na úroveň platu, která je v podstatě srovnatelná s pokladní v Lidlu. Hypotéky a podobné výdaje by z toho neutáhli, takže si berou různá vedlejší zaměstnání a snaží se najít využití v době, kdy nelétají,“ uvádí letecký expert a bývalý kapitán Boeingu 737 Ladislav Keller.

„Takoví lidé se bojí veřejně přiznat, že dělají něco jiného. Zaprvé kvůli zaměstnavateli a zadruhé proto, že jde o určitou ztrátu prestiže. Aby kapitán Airbusu A330 přiznal, že dnes rozváží potraviny, to je pochopitelně obrovská ztráta prestiže,“ vysvětluje.

Podle Kellera je shánění nového zaměstnání oříškem, a proto se piloti často uchylují k rekvalifikacím. „Dva nebo tři kolegové řídí metro, někdo jezdí s autobusem, jiní si dělají papíry na kamion,“ uvádí s tím, že přesednout do jiného dopravního prostředku se často jeví jako nejjednodušší varianta.

Naposledy letěl v březnu

„Záleží na tom, co dělal člověk předtím, než začal profesionálně létat. Jestliže je to profesionální pilot, který skončil školu, sedl do kokpitu dopravního letadla a nikdy nic jiného nedělal, je docela problém ho zaměstnat,“ vysvětluje Keller.

Za normálních okolností by podle Kellera mohli takoví lidé díky svým zkušenostem nastoupit na spoustu jiných funkcí na letišti. Jenomže i letiště nyní spíše na zaměstnancích šetří, než že by jejich řady rozšiřovala.

„Naposledy jsem letěl někdy kolem 20. března,“ popisuje svou zkušenost s hledáním dočasného zaměstnání Jindřich, který nejdříve létal pro ČSA a v listopadu minulého roku nastoupil do Qatar Airways. „Do půlky června jsem byl ještě zaměstnaný a pak už se začalo propouštět,“ dodává.

„Od srpna jsem na úřadu práce vedený jako nezaměstnaný,“ popisuje pilot s tím, že nemá vystudovaný jen pilotní obor, ale rovněž strojní inženýrství. Přesto se mu hledání náhradní práce nedařilo.

„Ve strojírenství nemám praxi, zároveň jsem šest let po škole, takže nejsem čerstvý absolvent. Je tedy úplně jedno, jestli mám v tuhle chvíli nějaké vzdělání,“ vysvětluje. Zrovna teď se učí programovat, aby se mohl uplatnit v IT firmě.

Obávají se, že jim utečou

Získání práce nebrání pouze chybějící kvalifikace. Zaměstnavatelé jsou podle Jindřicha v dnešní době opatrní. „Někteří kolegové v životopisu schválně neuvádějí, že dříve byli piloty, zmiňují zaměstnání na letišti. Společnosti se totiž bojí, co od takového člověka čekat,“ domnívá se.

Většina zaměstnavatelů podle něj vůbec neví, co práce pilota obnáší a jak by jim takový člověk mohl být přínosem. „Naše práce není jen o řízení letadla, ale hlavně o vysoké zodpovědnosti, týmové spolupráci, vedení a komunikaci. Jsme zvyklí na stresové situace a řešení problémů,“ říká.

Zvýšená obezřetnost firem vůči kapitánům letadel nicméně vyplývá i z obavy, že jejich angažmá může být velmi krátkodobé. „Většina pilotů, kteří teď začnou dělat jinou práci, se k letectví vrátí, jakmile budou moct. Zaměstnavatelé to dobře vědí,“ vysvětluje Jindřich.

Jakub Čermák létal stejně jako Petr s leteckou společností Wizz Air. Od července pracuje ve společnosti zabývající se prodejem chytré elektroniky. Ani jemu se však dlouho nedařilo najít náhradní zaměstnání. „Čekal jsem dva měsíce na pohovor a na něm skutečně padla otázka, jestli se v budoucnu plánuji do leteckého průmyslu vracet,“ říká. Nyní je na cestě zpět.

„Jsem jedním z lidí, které společnost Wizz Air zavolala zpátky. Už jsem byl znova v Budapešti na výběrovém řízení. Mám od nich potvrzeno, že jsem výběrovým řízením prošel, ale začátek létání může být za půl roku až dvanáct měsíců. Takže teď spolu s ostatními, které Wizz Air propustil, čekáme na zprávu, až nás začnou potřebovat. Nejdřív zkrátka přijmou ty piloty, které vyhodili,“ uvádí Čermák.

Bez další pomoci ze strany vlád a bez znovuotevření hranic zmizí z leteckých společností stovky tisíc pracovních míst.

Alexandre de JuniacMezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA)

Piloti, kteří létali z Prahy s aerolinkami Ryanair, návrat tak jednoduchý nemají. Irská nízkonákladová společnost zde totiž piloty najímá jako osoby samostatně výdělečně činné.

„Dostávají peníze podle toho, kolik hodin nalétají, fixní plat nemají. Pokud nemáte žádné hodiny, pak je váš zisk nula,“ uvádí Petr. „Dosud si nikdo nestěžoval, všichni byli spokojení,“ podotýká.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) očekává, že letový provoz dosáhne předpandemických úrovní až kolem roku 2024. „Bez další pomoci ze strany vlád a bez znovuotevření hranic zmizí z leteckých společností stovky tisíc pracovních míst,“ varoval přednedávnem šéf asociace Alexandre de Juniac.

„Vzhledem k tomu, že teď máme druhou vlnu, tak se krize leteckých firem prodlužuje minimálně o rok. Jaké to bude mít globální důsledky pro leteckou dopravu, to asi nedokáže předvídat nikdo,“ uzavírá bývalý kapitán Ladislav Keller.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Nezdravé musí pryč. Londýnský dopravce stáhl komikovu reklamu s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si s hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Kryptopodvodník Bankman-Fried dostal 25 let. Zpronevěřil osm miliard dolarů

28. března 2024  17:07,  aktualizováno  17:43

Americký soud poslal zakladatele zkrachovalé kryptoměnové burzy FTX Sama Bankmana-Frieda na 25 let...

Palubní personál rakouských aerolinek stávkuje, dotýká se to i spojů s Prahou

28. března 2024  16:39

V Rakousku ve čtvrtek začala 36hodinová stávka palubního personálu aerolinek Austrian Airlines...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...