Ryanair, který je největším nízkonákladovým leteckým přepravcem v Evropě, odmítl tyto názory komentovat, ale upozornil, že záznamy z provozu, který trvá už 29 let, jsou z bezpečnostního hlediska bez poskvrny.
Podle serveru listu Financial Times průzkum mezi tisícovkou kapitánů a prvních důstojníků, tedy třetinou pilotů pracujících pro Ryanair, uspořádalo sdružení pilotů společnosti (Ryanair Pilot Group). To usiluje o to, aby letce zastupovaly odbory při vyjednávání o jejich mzdách a pracovních podmínkách.
Uniforma za své, mzda jen 9 měsíců v roce. Ryanair prý šikanuje letušky |
Sdružení už na jaře připravilo petici vyzývající k vyšetření, zda zaměstnanecká politika Ryanairu, který většinou najímá piloty přes pracovní agentury bez garantovaného počtu odpracovaných hodin, neohrožuje bezpečnost letového provozu. Šéfpilot a manažer Ryanairu Ray Conway v dubnu vydal varování, že každý pilot, který podepíše petici, může být z firmy propuštěn.
Podle následné ankety 89 procent dotázaných uvedlo, že se nedomnívají, že Ryanair má otevřenou a transparentní bezpečnostní kulturu.
Počet hodin ve vzduchu je omezen
Conway ve své zprávě uvedl, že každý pilot, který má oprávněné obavy o bezpečnost provozu, by je měl tlumočit důvěrně přímo Ryanairu nebo irskému leteckému úřadu.
Podle průzkumu 67 procent dotázaných ale nepovažuje interní komunikaci s Ryanairem za příjemnou. A 94 procent věří, že regulační orgány by měly provést šetření dopadů politiky zaměstnanosti Ryanair na bezpečnost provozu.
Ryanair ve své letošní výroční zprávě uvedl, že bezpečnost provozu je "primární prioritou", která začíná u náboru a výcviku pilotů, letušek a pracovníků údržby.
Zaměstnanci dostávají mzdy založené na odměnách za pracovní nasazení, což u pilotů zahrnuje například počet nalétaných hodin. Zároveň se ale musejí, alespoň podle zprávy, řídit omezením 900 hodin za finanční rok, jak požaduje irský letecký úřad. Průměrný počet nalétaných hodin činil za poslední fiskální rok 798, což bylo o pět procent méně než v předchozím roce.