Pilotů je přebytek. Ti nezkušení musí platit za to, že mohou létat

  1:57aktualizováno  1:57
Některé agentury zprostředkovávající práci přišly s nabídkou pro piloty, kteří zrovna nemají kde létat – nabídly jim stáž, během které si mají zaplatit odlétání stanoveného počtu hodin. Pro začínající piloty je to cesta, jak předhonit na trhu práce více zkušené kolegy. Konkurence mezi piloty je totiž výrazně vyšší než dřív.

I přes nadbytek lidí ve své profesi bojují piloti Lufthansy za zvyšování platů. | foto: AP

Například za třicet tisíc dolarů slibuje americká agentura Global Pilot Center odlétání nejméně tři sta hodin na pravidelných linkách například po Evropě či Středním východě po boku zkušenějších pilotů. Aerolinky, které služeb pilotů zdarma využívají, odmítá agentura uvést, nereagovala ani na dotazy MF DNES.

Získání pilotního průkazu a typové zkoušky na určitý typ letadla pro nalezení práce už pilotům rozhodně nestačí – záleží na počtu nalétaných hodin. "Hodně aerolinek má požadavky minimum 500 hodin. Ovšem v dnešní době nenacházejí práci ani lidi s 2 000 hodinami," říká pilot Jan Čamek.

Dva čeští největší dopravci – ČSA a Travel Service, podle svých slov takových služeb nevyužívají a pilotům za létání sami platí. "Nabíráme kvalifikované piloty vzhledem k nárůstu počtu letadel," uvedla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

Práce pilota přes leteckou krizi neztratila nic na svém lesku a pro spoustu lidí je stále velkým snem. Krize však od kniplu spoustu lidí dostala na podporu. Ti, co dál létají, se často musí spokojit s nižším platem než dříve. Například v ČSA si piloti snížili mzdy o třicet procent, řada z nich dobrovolně odešla s velkým odstupným.

Cesta za knipl: 1,7 milionu

"Někteří šli k jiným dopravcům v Evropě, jiní létají například v Asii. Někteří s létáním přestali nebo ještě práci hledají," říká prezident Českého sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar. V ČSA létá zhruba 470 pilotů, další propouštění není v budoucnu vyloučené. Aerolinky však dosud neřekly, zda se zbaví dalších strojů a tím pádem i pilotů.

Pilotní průkaz pro dopravní letadla není levnou záležitostí: pokud začínáte od nuly, licence ATPL na dopravní letadla přijde zhruba na milion korun. Dalších zhruba 700 tisíc stojí typová zkouška pro určitý typ letadla.

Platy přitom zejména pro začínající piloty nejsou příliš ohromující a pohybují se kolem padesáti až osmdesáti tisíc korun. Většina nových pilotů si tak bere půjčky nebo spoléhá na pomoc rodičů.

V Česku i přes krizi na trhu pilotů loni přibylo nejvíce v historii. Loni licenci ATPL získalo podle údajů Úřadu pro civilní letectví 103 pilotů.
Celkem má už u nás ATPL licenci 696 pilotů. Pilotů helikoptér loni přibylo šest, je jich teď celkem 29.

Rekordní počet pilotů

Do kokpitu vysněného velkého letadla se však řada z nich nedostala. "Jsem v ČSA na seznamu čekatelů, naštěstí jsem našel práci instruktora," říká jeden z nových pilotů Marek Babic. Sám je však optimistou. "Vlna zájmu o piloty je taková sinusoida, takže věřím, že do roka se situace zlepší a bude o piloty větší zájem," věří.

Rekordně vysoký počet nových pilotů za loňský rok v Česku je podle lidí z tuzemských leteckých škol z velké části způsoben tím, že kurz zahajovali ještě v době, kdy byla po pilotech velká poptávka. "Pokud kurz dělají při práci, zabere tak dva roky," vysvětluje Antonín Grmela z letecké školy Flying Academy.

Podle něj se kvůli krizi mění struktura lidí, kteří se snaží o průkaz pilota dopravního letadla. "V kurzech je více lidí, kteří si licenci dělají spíše z důvodu, že je to jejich koníček, než že by se pilotováním chtěli živit," dodal Grmela.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

Rtěnku, brýle i šperky je možné si v e-shopu virtuálně vyzkoušet na vlastním...

Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti...

Kapři kvůli suchu podraží. Kilo vánoční pochoutky vyjde na 100 korun

Ilustrační snímek

Rybářství Třeboň navrhuje velkoobchodním odběratelům koncovou cenu při vánočním prodeji u stánků kolem 100 korun za...

Michelinské hvězdy zvedají obrat, ale i tlak na restauratéry a kuchaře

Zleva současní držitelé michelinské hvězdy: Radek Kašpárek, Roman Paulus a...

Michelinská hvězda je pro kuchaře nebo restauratéra něco jako Oscar pro herce. Ale není to jen pocta. Ocenění „nakopne“...



Najdete na iDNES.cz