Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

  10:00aktualizováno  10:00
Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení požadavku. Na další přípravy a práce mají dělníci v továrně firmy řádově jen desítky hodin.

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4 místo tří škodovek. | foto: Pilous spol

V areálu v Lužci nad Vltavou vyrábí pražská firma dřevěné i papírové obaly. Zabalit toho umí hodně. Od cihel a sanitární keramiky až po servery, jaderné turbíny, díly pro letecký průmysl nebo ventily pro ropné plošiny. Ale hlavně nejrůznější komponenty do aut. Právě odtud pochází i jeden z jejích největších úspěchů: systém 4v1 pro přepravu čtyř škodovek v jednom čtyřicetistopém kontejneru.

Loni s tímto řešením firma vyhrála v soutěži Obal roku české obalové asociace SYBA. Letos v květnu jí nápad vynesl bronz v soutěži Světové obalové organizace o nejlepší obal světa. Kolik peněz tato vylepšená přepravní metoda ušetří, největší česká automobilka neprozradila. V kontejnerech vozí do Indie čtveřici vozů sestavenou z modelů Octavia, Rapid nebo Superb. Stejný počet kodiaqů se nevejde. Na cestě, která vede po železnici do Hamburku, odtud lodí do Bombaje a konečně do továrny v Aurangábádu, urazí během 49 dní 13 270 kilometrů.

Až do roku 2006 automobilka takto přepravovala v jednom kontejneru jen dvě auta. Pak společně přišli vývojáři firmy Pilous a Škody Auto s nápadem vměstnat do prostoru tři vozy, které našikmo „posadili“ na dřevěnou konstrukci. Další inovace narazila na fyzikální bariéry, pět aut už se nevejde. Vedle čtyř vozů totiž už moc volného místa nezbývá, karoserie i okolní prostor vyplňují kartonové bedny naplněné komponenty.

Cena a bezpečnost

Firma Pilous doufá, že s vývojem a optimalizací balení může uspět i u ostatních výrobců. Jak říká technický ředitel Tomáš Hašek, v soutěžích v oboru se hledí na cenu a bezpečnost a ten, kdo přidá navrch nějakou inovaci, má velkou výhodu.

Společnost vyrábí nejrůznější přepravní systémy, obaly a palety. Už nyní dodává mnoha jiným výrobcům aut. Jedním z největších odběratelů je BMW, kam ročně míří statisíce palet. Ředitel přesto zmírňuje vliv automotive na byznys firmy. „Snažíme se jít všemi směry, nejen přes zakázky od automobilek. Většinou s nimi rosteme v okamžiku krize, kdy se své výrobky snaží prodat na různých trzích,“ uvádí.

Většinu svého zboží Pilous vyváží. Obaly dodává nejdále do Španělska, ale zboží na paletách či v bednách s logem firmy míří do mnoha zemí, z těch nejvzdálenějších například do Jižní Koreje či Brazílie.

Zatímco palety se vyrábějí strojově a automaticky, vývoj a výroba přepravních obalů je složitější. „Obrovskou otázkou je ergonomie. Někde není problém, aby se dělník sehnul, ale třeba v Jižní Koreji vám řeknou, že takto to nejde. Uzamykací a jisticí prvky musí být barevně označené, aby bylo na první pohled jasné, že je výrobek v bedně bezpečně zajištěn,“ popsal Tomáš Hašek, s čím se musí také vypořádat. Kromě ergonomie zadavatelé řeší hlavně bezpečnost.

Kolotoč vývoje a testování

Podle něj je výzvou pracovat pro automobilky kvůli jejich rostoucím požadavkům. Mezi ně patří dodávky just in time, kdy si výrobci aut netvoří skladové zásoby a v podstatě vše požadují od svých dodavatelů okamžitě.

Fotogalerie

„Třeba Škodovka nám dává vědět dvacet minut dopředu, kolik toho chce dodat. Věci už máme předchystané,“ vysvětluje. Firma staví na vlastním vývoji a také na tom, že neprodává své zboží do továren přes prostředníky. U nových obalů včetně těch pro automobilky někdy uvedení na trh prodlužují složitá testování v nezávislých a nejlépe vybavených laboratořích v Evropě. Zaměstnanci firmy se točí v kolotoči neustálého vývoje a testování. Firma Pilous vznikla v roce 1992. Vypracovala se mezi největší hráče v oboru na tuzemském trhu. Zaměstnává tři sta lidí, loni dosáhla v tržbách 1,6 miliardy korun a letos čeká růst na 1,8 miliardy.




Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Historické navýšení: ve Škodovce vzrostou mzdy o dvacet procent

(Ilustrační snímek)

Odboráři v automobilce Škoda dosáhli historicky nejvyššího růstu mezd. Celkově odměna při započítání všech navýšených...

Avast vstoupí v květnu na londýnskou burzu. Chce 200 milionů dolarů

Avast, ilustrační snímek.

Původně česká antivirová firma Avast po roce odkladů míří na burzu. V květnu hodlá získat na londýnské burze 200...

Vydělává, ovšem málo. České poště loni klesl zisk o polovinu

Policisté zasahovali v budově České pošty v ulici Politických vězňů v centru...

České poště loni klesl konsolidovaný zisk o 48 procent na 110 milionů korun. Dostala o 100 milionů korun nižší...

Najdete na iDNES.cz