Pissarro, Cézanne, van Gogh z beden budou vystaveni

Některé z mnoha žádaných a drahých obrazů z 19. století ležely během druhé světové války ukryty ve sklepě za domem jednoho z domů za Paříží, kterou okupovali Němci.
Některé z mnoha žádaných a drahých obrazů z 19. století ležely během druhé světové války ukryty ve sklepě za domem jednoho z domů za Paříží, kterou okupovali Němci.

Na 30 pláten Pissarra, Cézanna, van Gogha a dalších zatloukl do beden, skryl a ochránil tak před bombami a nenechavýma rukama nacistů Paul Gachet, syn lékaře, jehož dům sloužil jako zastávka umělců a galerie jejich prací. "Dům doktora Gacheta za války často navštěvovali Němci, civilisté i vojáci, kteří se zajímali o van Gogha. V domě však nikdy nenašli jediný obraz," říká Claude Millon, devadesátiletý historik žijící ve městě Auvers-sur-Oise. Dům doktora Paula Ferdinanda Gacheta, který byl přes deset let prázdný, se otevře veřejnosti příští rok v dubnu po rekonstrukci za 3,5 milionu franků, během níž jsou interiér i zahrada upravovány do podoby věku impresionismu. "Je to symbolické místo nabité vzpomínkami a historií, které má pro veřejnost nesmírnou přitažlivost," říká Anne Distelová, hlavní kurátorka pařížského Musée d'Orsay. Muzeum vystavuje kopii slavného portrétu doktora Gacheta, který van Gogh namaloval v roce 1890, pouhý týden před tím, než v městečku Auvers-sur-Oise, 35 kilometrů severně od Paříže spáchal tento utrápený holandský umělec sebevraždu. Originál, který teď chybí, byl v roce 1990 prodán v aukci za rekordní sumu 82,5 milionu dolarů jednomu japonskému miliardáři. Od roku 1871 proudili malíři do Val d'Oise, zvlněného regionu zelenajícího se lesy a obilnými lány, které protíná široká řeka. Nádherná krajina byla ideálním místem pro jejich barevné kreace, kterým kritici dali označení impresionismus a postimpresionismus. Claude Monet strávil několik let malováním v Argenteuil a Vetheuil, než se usadil v nedalekém Giverny, které je teď turistickým lákadlem, zatímco Camille Pissarro strávil v Pontoise 14 let. Paul Cézanne žil v Auvers-sur-Oise v letech 1872 až 1874 v domečku najatém prostřednictvím Gacheta, homeopatického lékaře, amatérského umělce a sběratele, který zemřel v roce 1909. Tento malíř se s Gachetem občas stýkal, stejně jako Pissarro, Monet, Renoir a Armand Guillaumin, s nimiž se vybíravý doktor seznámil v pařížských uměleckých kavárnách. Mnohem bližší si však byl Gachet s van Goghem, který přijel do Auvers-sur-Oise v květnu 1890 a začal kreslit šílenou rychlostí jedno plátno denně po dobu 70 dní. Holandský malíř považovat Gacheta téměř za bratra a jeho zahradu a dům ztvárnil přinejmenším v šesti ze svých známých děl. Gachetův dům postavený na počátku 19. století má tři patra a podkroví, v němž byl tiskařský lis. Ten použil van Gogh pro svou jedinou rytinu Muž s dýmkou. "Nikdo neměl přístup do horních místností. Bylo to vždy tajemné místo," říká Annick Couffyová, která řídí projekt obnovy domu. "Chceme, aby si lidé prohlíželi vystavená díla a připomněli si tu dobu. Chceme je nechat snít," uvedla Couffyová. Na svém místě bude zahradní stůl, za kterým van Gogh kreslil Gacheta, společně s umělcovou paletou a tubami barvy pocházejícími z té doby. Zahrada bude osázena růžemi, pelargoniemi a jiřinami, které se objevují na van Goghových olejích. Hostinec, v němž van Gogh zemřel, navštěvuje ročně kolem 100 000 turistů, takže jsou obavy z tlačenic i v Gachetově domě. "Dům je velmi malý. Nemůže jej navštívit víc než 150 až 200 lidí denně," upozorňuje Dominique Janssens, vedoucí Institutu van Gogha.