Úměrně tomu naopak stoupl podíl točeného piva. Toho se loni prodalo zhruba 8,75 milionu hektolitrů.
Podle Radka Arnošt z marketingu Pražských pivovarů to souvisí hlavně se změnou životního stylu. Spotřeba piva doma je hodně zvyková a má podobu popíjení k večeři a poté večer u televize.
Lidé ale nyní tráví více času v práci a poté se chtějí bavit někde venku, k čemuž mají větší možnosti než dříve.
Druhým základním faktorem je pak růst počtu hospod i jejich kvality. V současnosti je tuzemsku kolem 33 tisíc restaurací, což je asi dvakrát víc než před deseti lety.
Také nabídka se rozšířila od klasických náleven až po restaurace s kulečníkem, bowlingem a dalšími možnostmi zábavy. Na růstu úrovně hospod a zlepšování kultury pití piva se pak podílí pivovarské společnosti budováním značkových provozoven a osvětou.
"Hospody se prostě stávají dostupnějším a příjemnějším místem trávení volného času, a to pro širší okruh lidí," soudí Arnošt.
Loni se v tuzemsku prodalo asi 16,2 milionu hektolitrů piva. Domácí pivovary přitom vyrobily 18,18 milionu hektolitrů.