Klasické chození na pivo už není takový fenomén jako dříve.

Klasické chození na pivo už není takový fenomén jako dříve. | foto: Profimedia.cz

Pivaři přestávají chodit do hospody, raději si koupí „lahváče“

  • 301
Český pivař letos omezil chození do hospody a místo lahvové "desítky" si domů nosí "jedenáctku". Vyplývá to z podrobných čísel o výrobě piva za první pololetí. Většina tuzemských výrobců však především hlásí za první polovinu letošního roku slabší odbyt než v minulých letech.

Dohromady pivovary uvařily o 670 tisíc hektolitrů piva méně než loni, což znamená sedmiprocentní propad. Za horší výsledky může podle pivovarníků špatné počasí, ekonomická krize a také úbytek zahraničních turistů. V prvním pololetí jich do Česka přijelo o 13 procent méně. Tento úbytek se pak projevil zejména na nižší výrobě sudového piva.

"Zahraniční návštěvníci se na spotřebě v Česku podílejí zhruba pětinou. U konzumace v restauracích je však tento podíl vyšší," vysvětluje výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Pivo stáčené do sudů přitom pivovarům přináší vyšší zisky než lahve. Na ceny "lahváčů" totiž výrazně tlačí obchodní řetězce, zatímco restaurace pivovary tolik ovlivňovat nemohou.

Podle údajů Českého statistického úřadu se průměrná cena výčepního piva (běžně označovaného jako desítka) v obchodě pohybuje lehce přes devět korun, zatímco točené stojí téměř 21.

Pivaři si tak raději nakoupí zásoby domů, než aby vyrazili do své oblíbené hospody; i to se za prvních šest měsíců podepsalo na tržbách restaurací – klesly o desetinu.

"Původně souvisel přesun Čechů k lahvovému pivu se změnou životního stylu – více grilovali či trávili víkendy na chatách. Krize tento trend domácí spotřeby posílila," popisuje mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík.

Pivaři opovrhli desítkou, přešli na jedenáctku

"Klasické chození na pivo už není takový fenomén jako dříve," dodává Stanislav Bernard, šéf Rodinného pivovaru Bernard. Ten jako jeden z mála zaznamenal za první letošní půlrok zvýšení produkce.

Statistiky však nabízejí v době krize i jedno na první pohled překvapivé zjištění. V Česku se výrazně propadla spotřeba levnějších výčepních piv, zatímco dražší ležáky zaznamenaly nárůst.

Z ekonomického hlediska nelogické chování má však jednoduché vysvětlení – velké pivovary začaly na trh masivně tlačit jedenáctistupňová piva, která už statistiky řadí mezi ležáky. Část konzumentů je začala preferovat místo levnějších, avšak chuťově často uniformních desítek, část šetří a začala je pít místo dvanáctky.

Tento druhý přesun však statistici nedokážou zaznamenat. "Jedenáctku začaly vařit i pivovary, které ji nikdy dříve nevyráběly. Je to jakýsi kompromis – chuťově se často blíží dvanáctce, cenově se však příliš neliší od výčepního piva," říká Veselý.

Jedenáctistupňové pivo začal vařit Budějovický Budvar i Plzeňský Prazdroj. "Jeho prodeje rostou, daří se jak Gambrinusu Excelent, tak jedenáctce Kozel Medium," říká mluvčí Prazdroje Jiří Mareček.

Právě výroba jedenáctistupňových piv je jedním ze způsobů, jak si mohou české pivovary vylepšit svoje výsledky. Na rozdíl od předchozích let se už nemohou spoléhat na boom ve spotřebě nealkoholického piva. To zaznamenalo výrazný skok po zavedení nového silničního zákona před třemi lety, od té doby jeho výroba roste jen velmi pozvolna.

Češi jsou v pití piva konzervativní

"O Češích je navíc známo, že jsou vůči pivu velmi konzervativní," upozorňuje Stanislav Bernard.

To ukazují i čísla o výrobě speciálních piv – v prvním pololetí se jich pro tuzemský trh uvařilo 40 tisíc hektolitrů, což je přibližně půl procenta z celkové produkce. O postoji ke specialitám svědčí i krok Pivovarů Staropramen, které na jaře ukončily výrobu piva Kelt. Firma totiž neviděla další prostor ke zvyšování jeho výroby.

Nadějí pro české pivovary může být vývoz, ale ani tomu se letos nedaří jako v předchozích letech. "Krize způsobila pokles poptávky v Rusku, Pobaltí a na Ukrajině," říká mluvčí tuzemského zastoupení Heinekenu Kateřina Eliášová.

Podniku se naopak zvýšil vývoz Starobrna do Švédska. Starobrno je společně se Zlatopramenem také dvojicí značek Heinekenu, které firma začala stáčet do 1,5litrové PET lahve a jejich prodeje podpořila mohutnou reklamní kampaní.

Za čtyři měsíce se jich v Česku prodalo přes šest milionů lahví. Toto pivo se však nestáčí v Česku, ale v pivovaru skupiny Heineken v Hurbanově na Slovensku. Pivo v plastu vozí ze zahraničí i Plzeňský Prazdroj. Svoji nedávnou novinku – levné značky Primus a Klasik – plní do PET lahví v Maďarsku, kde je i vaří.

Omezili jste chození na čepované pivo?

celkem hlasů: 6183

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 21. srpna 2009. Anketa je uzavřena.

Ne, chodím stejně často
Ne, chodím stejně často 3235
Pivo vůbec nepiju
Pivo vůbec nepiju 1619
Ano, koupím si domů raději lahvové
Ano, koupím si domů raději lahvové 1329