Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pivní turisté si užívají v pivní galerii

  10:00aktualizováno  10:00
Vinoték je unás spousta, "pivotéka" je v Česku skutečnou raritou. Ta, která dva roky funguje v Praze poblíž bývalého holešovického pivovaru, by byla výjimkou i v zemích, kde jsou pivní obchody běžné. Zatímco ty prodávají piva z celého světa, obchůdek s poetickým názvem Pivní galerie nabízí pouze produkci domácích pivovarů, a ještě k tomu jen těch malých a středních.

Sousedi a turisté

Do malého krámku, který se od obyčejných obchodů v sousedství liší jen tím, že v regálech nejsou housky a mléko, ale pouze lahve s pivem, vstoupí starší žena a bez zaváhání si objedná "jednoho rychtáře". Nemusela by ale ani nic říkat, Olga Vaňková za pultem ví, co si dá. "Chodí sem každý pátek, navštěvuje svého otce a cestou se vždy zastaví pro pivo, které má rád."

Anglicky mluvící pár si z katalogu vybere šest různých značek, které si odnese v kartonové base, a do mapy si pečlivě zanese dalších šest koleček. "Pivní turisté. Fandové do piva, kteří buď hledají značku, kterou už znají, anebo chtějí ochutnat něco neznámého," charakterizuje své zákazníky majitel obchodu Petr Vaněk. "Od Američanů až po Japonce." Největší klientelu však tvoří pochopitelně Češi. Mají z čeho vybírat, Pivní galerie nabízí přes dvě stovky značek lahvových piv. "Kromě toho se pivovárky střídají i na sudu. Vždycky máme jeden speciál a jeden ležák, každý odjinud," říká Petr Vaněk, který se netají tím, že je velký fanda malých pivovarů. "Snažíme se, abychom tu neměli najednou například Poličku a Hlinsko, které jsou vedle sebe, ale třeba Severočechy a Jihočechy."

Každý svou cestou

Sám nesdílí často opakovaný názor, že velké pivovary ty malé zanedlouho zlikvidují. "Lidé v pivovarské branži musí pochopit, že všichni nemohou dělat jedno a to samé. Malý pivovar se nesmí na ten velký dívat jako na svého konkurenta. Každý ať si jde svou vlastní cestou," říká. Jenže cesta k pivním zákazníkům vede přes hospody, a ty jsou většinou v rukou velkých pivovarů. "Na druhou stranu malé pivovary mají daňové výhody," namítá Vaněk. "Jenže zapomněly, že hlavní potenciál jejich zákazníků je kolem komína. Zbytečně vyházely peníze do reklamy, aby se zviditelnily ve velkých městech. Místo toho měly kupovat hospody. Teď už nemají co koupit."

Obavy o budoucnost malých pivovarů přesto nesdílí. "Lidé jsou přesyceni velkými evropskými pivy. Čeho je moc, toho je moc. Chtějí si víc vybírat. Radši si dají jedno nebo dvě silnější piva večer jako lahůdku," říká.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový produkt společnosti McDonald´s pro zákazníky - vegany
McDonald´s zvažuje nasadit veganský burger. Testuje ho ve Finsku

Pokus o veganský burger ve finském Tampere byl u McDonald´s natolik úspěšný, že se fastfoodový řetězec rozhodl nabídnout McVegan celostátně. V jiných státech...  celý článek

Ananas z Lidlu. Češi, Slováci a Maďaři kupují jiný než Němci a Rakušané. Je...
PŘEHLED: Další šizené potraviny. Sýrová náhražka, jablko místo pomeranče

Rozdíly v kvalitě potravin jsou i v privátních značkách řetězců. Test, který zpracoval Ústav konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické, srovnával...  celý článek

Ilustrační foto.
Sušené výživy pro batolata obsahovaly nadbytek karcinogenů

Batolecí výživy dvou značek neprošly laboratorním testem, který zkoumal přítomnost maximálního přípustného množství karcinogenních látek. Odhalily to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.