Pivo či limonáda za 2 Kč by měly zmizet

  10:11aktualizováno  10:11
Pivo či dvoulitrová limonáda za necelé dvě koruny brzy může z pultů velkých obchodů úplně zmizet. Sněmovna v pátek nenápadně odhlasovala návrh poslance ČSSD Ladislava Skopala, který zakazuje prodej pod cenou, za kterou je možné dané zboží vyrobit.
Pivo - (c) profimedia.cz/corbis

Pivo - (c) profimedia.cz/corbis - Pivo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Cílem je, aby obchodní řetězce netlačily dodavatele do cen, které jsou likvidační," vysvětluje Skopal. Svůj návrh, měnící zákon o cenách, připojil k jinému, nesouvisejícímu zákonu.

Je to jen jediný odstavec. Obchodníci proto tvrdí, že nové opatření na ně nijak nedopadne. "Parametry jsou dány nepřesně, je to prakticky nevymahatelné," říká za Tesco Vesselin Barliev. Navíc ho ještě musí schválit Senát a tam se budou obchodníci snažit o změnu.

Skopal však tvrdí, že je už dohodnut s vládou a bude následovat upřesňující vyhláška. V ní bude přesně definováno, co se myslí podnákladovou cenou a jaké budou pokuty za porušení zákona.

V účinky Skopalova návrhu moc nevěří ani prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík. Raději by uvítal kompletní novelu zákona.

Skopalův návrh navazuje na snahu ministrů více dohlížet na obří řetězce. Prodej pod výrobními náklady byl i jedním z témat posledního setkání obchodníků s ministry.
Prodejci nabízejí zboží s nižší než výrobní cenou jednak v nejrůznějších akcích, ale u vybraných výrobků i delší dobu.

"Posledního půl roku je mezi řetězci velký boj. A to takový, že dlouhodobě dotují některé zboží," tvrdí jeden z výrobců. "Pro nás je to problém, protože pak přijde další obchodník a chce to dodávat za nižší cenu, když vidí, že se to jinde prodává tak levně," vysvětluje.

Obchodníkům jde hlavně o to, přilákat zákazníka. Nižší cenu a marže na jednom zboží si vyberou na dalším, dražším.

Autoři:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

Kdepak první republika, nejlíp se mají Češi dnes, tvrdí studie

Prezident T. G. Masaryk v doprovodu předsedy vlády Antonína Švehly přicházejí...

Život v Československu ve dvacátých letech 20. století bývá často idealizován. V mnoha ohledech byl však výrazně horší...



Najdete na iDNES.cz