K rekordnímu výstavu pomohly českým pivovarům ideální teploty. Nebyla totiž ani přílišná zima, ani příliš velké teplo. V prvním případě totiž lidé méně pijí, v tom druhém zase z piva raději přechází buď na radlery, nebo rovnou na nealkoholické nápoje.
Důležitou složkou české produkce je pivo určené k exportu do zahraničí. „Je tahounem celkového výstavu,“ uvedla na tiskové konferenci Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.
Nejvíce se loni prodalo světlého piva, tmavá a polotmavá tvořila jen zhruba čtyři procenta prodejů. Lidé si oproti loňskému roku koupili více ležáků (tzv. jedenáctek a dvanáctek), a to na úkor výčepních piv.
Výrazně poklesl také prodej piva v plastových PET lahvích, o 13,5 procenta. Naopak se prodalo o 2,5 procenta více piv ve skleněných lahvích a o tři procenta více piva v sudech.
Prazdroj zdražuje balené pivo. Víc bude stát i Radegast, Gambrinus a Kozel |
„Červencové statistiky naznačují, že české pivovarnictví zažívá další povedený rok,“ řekl František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven. Jak úspěšný však letošní rok doopravdy byl, pivovary zatím netuší. „(To) budeme moci říct až po srpnových statistikách na konci září,“ doplnil Šámal.
Červnový úspěch plánují čeští pivovarníci společně s koncem sezony oslavit Dny českého piva. Tato akce proběhne mezi 24. a 30. zářím, zájemci na ní mimo jiné budou moci ve vybraných restauracích ochutnat svatováclavské speciály.
Pivovary během ní budou chtít lidi „vytáhnout“ od plechovek a lahví s pivem, které pijí doma. Podle svazu je totiž kromě piva samotného důležitý i sociální aspekt chození „na jedno“. Více než 60 procent veškeré české spotřeby piva přitom probíhá právě u zákazníků doma.