Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pivo láme rekordy. Stoupá zájem o nealkoholická i pivní mixy

  1:02
Říká se, že tropická vedra spotřebě piva škodí. Letošní léto zatím potvrzuje výjimku z pravidla. V červenci se prodeje v obchodech zvýšily o sedm procent a pivní mixy rostly dokonce o více než 17 procent, vyplývá z dat agentury Nielsen.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Letošní horko zdá se nejen zvyšuje poptávku po pivních mixech a nealkoholických pivech, ale také po výčepních pivech, jejichž obliba v posledních letech upadá. „Když nastane teplé počasí, stoupá spotřeba výčepních piv, zejména oblíbené desítky,“ říká ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferancová.

Potvrzuje to Vratislav Žitka, vedoucí obchodního oddělení Pivovaru Svijany. „Registrujeme nepřehlédnutelný nárůst zájmu o Svijanskou Desítku, což je zřejmě jeden z dalších efektů horkého počasí, které nahrává poptávce po pivech s nižším obsahem alkoholu,“ uvedl.

Výčepní piva v červenci opět slavila triumf nad ležáky, které se loni poprvé staly nejsilnější kategorií. Letos v červenci tvořily 51 procent piv desítky a slabší nápoje.

Poslední vývoj také potvrzuje smysl mohutných, až stamilionových investic pivovarů do stáčecích linek na plechovková piva. Téměř pětina zakoupených piv byla v „hliníku“, zatímco před třemi lety to byla desetina. „Ve srovnání s červencem 2016 stoupl obrat za pivo v plechu o 85 procent,“ popsal Michal Elšík z agentury Nielsen.

Silný růst radlerů

Letošní léto se nese ve znamení lehkého oživení výčepních piv a silného růstu radlerů a nealkoholických piv. Data společnosti Nielsen k maloobchodním prodejům ukazují nárůst pivních mixů o 17,3 procenta během července. Jejich spotřeba stoupala už v předchozích třech měsících.

„Prodalo se jich o 28 procent více než loni, dohromady za 397 milionů korun,“ uvedl Michal Elšík z Nielsen. Poptávka rostla i po ciderech, které distribuují zejména velké pivovarnické skupiny. Vlastní cider Black Hill loni uvedly Pivovary Lobkowicz. Cidery obratově vzrostly o dvanáct procent na 200 milionů korun.

Stabilně rostoucí kategorií jsou nealkoholická piva, která jsou v prodejích vítanou vzpruhou především pro největší hráče na trhu, Plzeňský Prazdroj se značkou Birell a Staropramen, který pěstuje řadu Cool. Oba pivovary jsou si dobře vědomy úspěchu nealko piva řízlého ovocem.

„Jen vloni se prodej ochucených variant nealkoholického Birellu zvýšil o plné dvě třetiny a čísla i nadále rostou,“ shrnula Jitka Němečková z Prazdroje. Lídr trhu začal loni do receptů přidávat i byliny. Podle obchodního ředitele Tomáše Mráze však opravdu horké počasí nahrává i výčepním pivům. Obecně za všechny kategorie odhaduje, že srpen bude prodejně ještě úspěšnější.

Spotřeba piva v České republice

„Na základě dosavadního vývoje počasí věříme, že vzroste celý český pivní trh, a dokonce odhadujeme, že by opět mohla vzrůst i spotřeba piva na hlavu,“ dodal Mráz. Pokud se jeho slova vyplní, půjde o korekci. Loni totiž dle dat Českého svazu pivovarů a sladoven spotřeba výrazně klesla o pět litrů (deset piv) na 138 litrů. Setrvale klesá už dlouhou dobu. Nicméně i tak Češi ve spotřebě drtí zbytek Evropy. Druzí v pití piva jsou s odstupem Němci, kteří spořádají kolem sto litrů ročně. Češi mají dvakrát vyšší spotřebu na hlavu než Slováci či Britové.

Dvouciferné nárůsty své řady Cool hlásí i Staropramen. Podíl na tom mají hlavně nealkoholické verze. „Od roku 2016 roste trh pivních mixů každoročně o více než dvacet procent a vypadá to , že letos překoná hranici tří set tisíc prodaných hektolitrů,“ uvedl mluvčí Pavel Barvík.

„Nealko a hlavně radlery se zase dostávají u nás po několika letech útlumu do módy, je to samozřejmě sezonní záležitost. Lze očekávat, že to opět odezní,“ myslí si expert na ekonomiku pivovarnictví z České zemědělské univerzity Tomáš Maier.

Pivní hospodská kultura upadá

Jak dopadne letošní rok z hlediska prodejů sudového piva, nechtějí pivovary předjímat. Dlouhodobá prognóza však není dobrá, přitom právě segment hospod přinášel vyšší zisk než prodej maloobchodu. Podíl piva prodávaného výčepním tvořil loni 38 procent, před pěti lety to bylo 43 procent.

Není to však nic neobvyklého, pivní hospodská kultura upadá v celé Evropě s výjimkou některých zemí, jako je Nizozemsko či Švédsko. A pivovary třeba v Německu restauratérům prodají jen pětinu své produkce. „Neustále se zrychluje životní tempo a lidé tak mají stále méně času chodit do hospod,“ vysvětluje vývoj Maier.

Nepříznivý trend se pivovary snaží zvrátit nabídkou novinek zaměřených na konzervativní pivaře, lákají na tradiční postupy, neobvyklé druhy chmele nebo nabízejí exkluzivitu restauracím. Novinku s názvem Sládek určenou pouze pro výčepy představil letos Braník. Gambrinus zase v hospodách testuje novou nepasterovanou jedenáctku.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...