Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pivo láme rekordy. Stoupá zájem o nealkoholická i pivní mixy

  1:02aktualizováno  1:02
Říká se, že tropická vedra spotřebě piva škodí. Letošní léto zatím potvrzuje výjimku z pravidla. V červenci se prodeje v obchodech zvýšily o sedm procent a pivní mixy rostly dokonce o více než 17 procent, vyplývá z dat agentury Nielsen.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Letošní horko zdá se nejen zvyšuje poptávku po pivních mixech a nealkoholických pivech, ale také po výčepních pivech, jejichž obliba v posledních letech upadá. „Když nastane teplé počasí, stoupá spotřeba výčepních piv, zejména oblíbené desítky,“ říká ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferancová.

Potvrzuje to Vratislav Žitka, vedoucí obchodního oddělení Pivovaru Svijany. „Registrujeme nepřehlédnutelný nárůst zájmu o Svijanskou Desítku, což je zřejmě jeden z dalších efektů horkého počasí, které nahrává poptávce po pivech s nižším obsahem alkoholu,“ uvedl.

Výčepní piva v červenci opět slavila triumf nad ležáky, které se loni poprvé staly nejsilnější kategorií. Letos v červenci tvořily 51 procent piv desítky a slabší nápoje.

Poslední vývoj také potvrzuje smysl mohutných, až stamilionových investic pivovarů do stáčecích linek na plechovková piva. Téměř pětina zakoupených piv byla v „hliníku“, zatímco před třemi lety to byla desetina. „Ve srovnání s červencem 2016 stoupl obrat za pivo v plechu o 85 procent,“ popsal Michal Elšík z agentury Nielsen.

Silný růst radlerů

Letošní léto se nese ve znamení lehkého oživení výčepních piv a silného růstu radlerů a nealkoholických piv. Data společnosti Nielsen k maloobchodním prodejům ukazují nárůst pivních mixů o 17,3 procenta během července. Jejich spotřeba stoupala už v předchozích třech měsících.

„Prodalo se jich o 28 procent více než loni, dohromady za 397 milionů korun,“ uvedl Michal Elšík z Nielsen. Poptávka rostla i po ciderech, které distribuují zejména velké pivovarnické skupiny. Vlastní cider Black Hill loni uvedly Pivovary Lobkowicz. Cidery obratově vzrostly o dvanáct procent na 200 milionů korun.

Stabilně rostoucí kategorií jsou nealkoholická piva, která jsou v prodejích vítanou vzpruhou především pro největší hráče na trhu, Plzeňský Prazdroj se značkou Birell a Staropramen, který pěstuje řadu Cool. Oba pivovary jsou si dobře vědomy úspěchu nealko piva řízlého ovocem.

„Jen vloni se prodej ochucených variant nealkoholického Birellu zvýšil o plné dvě třetiny a čísla i nadále rostou,“ shrnula Jitka Němečková z Prazdroje. Lídr trhu začal loni do receptů přidávat i byliny. Podle obchodního ředitele Tomáše Mráze však opravdu horké počasí nahrává i výčepním pivům. Obecně za všechny kategorie odhaduje, že srpen bude prodejně ještě úspěšnější.

Spotřeba piva v České republice

„Na základě dosavadního vývoje počasí věříme, že vzroste celý český pivní trh, a dokonce odhadujeme, že by opět mohla vzrůst i spotřeba piva na hlavu,“ dodal Mráz. Pokud se jeho slova vyplní, půjde o korekci. Loni totiž dle dat Českého svazu pivovarů a sladoven spotřeba výrazně klesla o pět litrů (deset piv) na 138 litrů. Setrvale klesá už dlouhou dobu. Nicméně i tak Češi ve spotřebě drtí zbytek Evropy. Druzí v pití piva jsou s odstupem Němci, kteří spořádají kolem sto litrů ročně. Češi mají dvakrát vyšší spotřebu na hlavu než Slováci či Britové.

Dvouciferné nárůsty své řady Cool hlásí i Staropramen. Podíl na tom mají hlavně nealkoholické verze. „Od roku 2016 roste trh pivních mixů každoročně o více než dvacet procent a vypadá to , že letos překoná hranici tří set tisíc prodaných hektolitrů,“ uvedl mluvčí Pavel Barvík.

„Nealko a hlavně radlery se zase dostávají u nás po několika letech útlumu do módy, je to samozřejmě sezonní záležitost. Lze očekávat, že to opět odezní,“ myslí si expert na ekonomiku pivovarnictví z České zemědělské univerzity Tomáš Maier.

Pivní hospodská kultura upadá

Jak dopadne letošní rok z hlediska prodejů sudového piva, nechtějí pivovary předjímat. Dlouhodobá prognóza však není dobrá, přitom právě segment hospod přinášel vyšší zisk než prodej maloobchodu. Podíl piva prodávaného výčepním tvořil loni 38 procent, před pěti lety to bylo 43 procent.

Není to však nic neobvyklého, pivní hospodská kultura upadá v celé Evropě s výjimkou některých zemí, jako je Nizozemsko či Švédsko. A pivovary třeba v Německu restauratérům prodají jen pětinu své produkce. „Neustále se zrychluje životní tempo a lidé tak mají stále méně času chodit do hospod,“ vysvětluje vývoj Maier.

Nepříznivý trend se pivovary snaží zvrátit nabídkou novinek zaměřených na konzervativní pivaře, lákají na tradiční postupy, neobvyklé druhy chmele nebo nabízejí exkluzivitu restauracím. Novinku s názvem Sládek určenou pouze pro výčepy představil letos Braník. Gambrinus zase v hospodách testuje novou nepasterovanou jedenáctku.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Na točené zašlo méně lidí než loni. Pivo má zachránit svatý Václav

Nejtypičtější způsob čepování piva je „na hladinku“, kdy krémová pěna sahá...

Obliba baleného piva nadále stoupá, točené si naopak dopřeje stále méně lidí. Do hospod má zákazníky přilákat již šestý...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Najdete na iDNES.cz